Dlaczego pracownicy powinni wiedzieć o monitoringu w pracy?
Monitoring w pracy jest coraz bardziej powszechną formą kontroli pracowników. Takie rozwiązania są legalne, ale tylko w przypadku uprzedzenia wszystkich pracowników o zamontowaniu narzędzi monitorowania.
Monitoring w pracy jest coraz bardziej powszechną formą kontroli pracowników. Takie rozwiązania są legalne, ale tylko w przypadku uprzedzenia wszystkich pracowników o zamontowaniu narzędzi monitorowania.
Formy monitoringu w pracy
Należy pamiętać, że monitoring w pracy nie ogranicza się wyłącznie do zamontowania kamer. Jego formy to m.in.:
- podsłuch telefoniczny,
- monitoring mailowy,
- kontrola komputera (sprawdzanie stron odwiedzanych przez pracownika),
- lokalizacja pracowników poza terenem firmy (GPS).
Wszystkie te formy kontrolują zachowania pracowników. Najczęściej korzysta się z nich w przypadku kradzieży. Monitoring w pracy nie powinien być zakładany po to, aby kontrolować wydajność pracowników.
Czy monitoring w pracy jest zakazany?
Monitoring w pracy jest dopuszczalny tylko w jednej sytuacji – gdy pracownicy od razu są informowani o jego istnieniu i zdają sobie sprawę, że są nagrywani, podsłuchiwani lub po prostu sprawdzani. W innych przypadkach „ukryta kamera” jest nielegalna i zamontowanie jej podlega karze z tytułu artykułów prawa pracy. Pojawienie się monitoringu często spowodowane jest złą atmosferą wśród pracowników (tak przynajmniej tłumaczą to pracodawcy) i postrzegane jest jako „uspokojenie” osób pracujących. Nikt nie ma wątpliwości, że świadomość odgórnej kontroli zmienia zachowania ludzi – kontrolują się, starają się wypaść jak najlepiej. Monitoring w pracy nie jest najlepszą formą mobilizacji do pracy.
Gdzie monitoring w pracy jest zakazany?
Monitoring nie może być zamontowany w miejscach sfery osobistej. Są to:
- szatnie,
- toalety,
- stołówki,
- palarnie.
Wszystkie miejsca, w których nie wykonuje się zadań służbowych, nie mogą mieć zamontowanych kamer, podsłuchu telefonicznego czy innych środków kontroli.