
Informacje, które można napisać w referencjach, dotyczą terminu zatrudnienia, zakresu obowiązków, wiedzy i umiejętności pracownika oraz jego predyspozycji.
Referencje są dokumentem, o który rekruterzy pytają coraz częściej. Pozwalają na poznanie opinii innych pracodawców o kandydacie, jego obowiązkach i cechach, którymi wykazał się na poprzednim stanowisku. Przy zmianie stanowiska pracownik powinien zadbać o to, aby uzyskać referencje. Celem wystawienia referencji jest zarekomendowanie pracownika innym firmom.
Wygląd dokumentu z referencjami
Pracodawca najczęściej umieszcza referencje na papierze firmowym. Istotne dane, które powinny się tam znaleźć to: nazwa firmy, data, imię i nazwisko pracownika, okres zatrudnienia, nazwa stanowiska i zakres obowiązków: „Pani Janina Kowalska była zatrudniona w naszej instytucji w okresie od 01.05.2011 r. do 31.07.2015 r. na stanowisku doradcy klienta. Do jej obowiązków należało: prezentowanie oferty i sprzedaż produktów; aktywne pozyskiwanie oraz kompleksowa obsługa klientów indywidualnych; kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy itd.”.
Elementy, na które można zwrócić uwagę
Referencje mogą zawierać informacje dotyczące wiedzy i umiejętności specjalistycznych pracownika: „Pani Janina Kowalska wykazała się wiedzą na temat produktów bankowości detalicznej oraz produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych oraz wysokimi umiejętnościami w zakresie aktywnego pozyskiwania nowych klientów”.
Można również określić dominujące cechy i kompetencje społeczne, pewne uniwersalne predyspozycje czy umiejętności: „Pani Janina jest osobą zdyscyplinowaną i obowiązkową. Dobrze radziła sobie zarówno w zadaniach wymagających samodzielnego działania, jak i w pracy zespołowej.”
Równie istotna dla kolejnego pracodawcy może być sama rekomendacja: „Jako bezpośrednia przełożona Pani Janiny Kowalskiej polecam ją jako dobrego i godnego zaufania pracownika.”
Dane osoby do kontaktu
Nie jest to punkt konieczny, ale z pewnością uwiarygadnia dokument: „W razie potrzeby uzyskania dodatkowych informacji proszę o kontakt telefoniczny: Imię i nazwisko osoby do kontaktu, stanowisko, numer telefonu.” Pracodawca powinien jednak pamiętać, że informacji telefonicznych udzielić może wyłącznie na wyraźną prośbę lub za zgodą pracownika.
Jeśli w ofercie, na którą aplikuje kandydat nie są wymagane referencje, może on umieścić w CV informację „Referencje: na życzenie”. Tym samym wyrazi gotowość przedstawienia niezbędnych dokumentów, jeśli pojawi się taka potrzeba.

Referencje to informacje o wykonywanych przez pracownika obowiązkach, cechach, którymi wykazywał się na stanowisku oraz jego kompetencjach. Referencje są rekomendacją pracownika wystawioną przez pracodawcę. Dobre referencje to potwierdzenie kwalifikacji i predyspozycji danej osoby. Świadczą także o poprawnych stosunkach z byłym szefem. Informacje formalne w referencjach W referencjach powinny się znaleźć dane dotyczące: nazwy firmy, okresu zatrudnienia, stanowiska oraz zakresu obowiązków, za które odpowiedzialny był pracownik . Ten fragment możemy napisać tak: „Pan Jan Kowalski zatrudniony był w Firmie ABCD w okresie od 01.01.2012 r. do 31.08.2015 r. na stanowisku pracownik biurowy. Do jego obowiązków należały: obsługa klienta, organizacja szkoleń oraz obsługa urządzeń biurowych.” Informacje o kompetencjach społecznych w referencjach Pracownika można zarekomendować także na podstawie obserwacji i oceny jego kompetencji społecznych , czyli tych umiejętności, które pozwalają budować relacje z innymi ludźmi : „Pan Jan Kowalski z łatwością nawiązywał kontakt zarówno ze współpracownikami, jak i klientami. Współpracownicy oceniają go jako osobę chętną do udzielania potrzebnego wsparcia oraz obowiązkową. Klienci zadowoleni byli ze sposobu, w jaki Pan Jan Kowalski angażował się w organizację szkoleń, wskazywali na jego punktualność i sumienność.” Informacje o cechach pracownika w referencjach Pracodawca może napisać również o cechach, którymi wyróżniał się pracownik: „Pan Kowalski jest osobą pracowitą i systematyczną, dzięki czemu wywiązywał się wzorowo ze swoich obowiązków.” Bezpośrednie zdanie polecające Zakończeniem referencji może być zdanie, w którym pracodawca otwarcie poleci pracownika: „Jako bezpośredni przełożony z pełną odpowiedzialnością...

Kwestionariusz osobowy to miejsce na dane kontaktowe oraz informacje na temat wykształcenia oraz dotychczasowego doświadczenia zawodowego. Pracodawca, w celu kompletowania dokumentacji kadrowej, ma prawo wymagać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie wypełnienia kwestionariusza osobowego. Jest to dokument, który zawiera podstawowe dane osobowe. Przykład danych w kwestionariuszu osobowym imię (imiona) i nazwisko: Anna Iksińska imiona rodziców, nazwisko rodowe matki: Adam, Ewa (Kowalska) data i miejsce urodzenia: 01.01.1990 r. obywatelstwo: polskie miejsce zamieszkania (adres do korespondencji): 01-001 Miasto, ul. Główna 01/02 wykształcenie (nazwa szkoły i rok jej ukończenia oraz zawód, specjalność, stopień naukowy, tytuł zawodowy lub naukowy): Centrum Kształcenia Ustawicznego – 2008 r., technik administracji wykształcenie uzupełniające (kursy, studia podyplomowe, data ukończenia lub rozpoczęcia nauki w przypadku jej trwania): Kurs Pierwszej Pomocy – 2007 r. przebieg dotychczasowego zatrudnienia (z podaniem okresów zatrudnienia u kolejnych pracodawców oraz zajmowane stanowiska pracy): 01.10.2009-31.07.2010 – Firma Usługowo-Handlowa, pracownik administracyjny dodatkowe (uprawnienia, umiejętności, zainteresowania – na przykład stopień znajomości języków obcych, prawo jazdy, obsługa komputera): obsługa pakietu MS Office Dodatkowe informacje, o które może ubiegać się pracodawca Pracodawca ma prawo również w kwestionariuszu dla pracownika wymagać podania innych danych, na przykład numeru PESEL lub imion i nazwisk oraz dat urodzenia dzieci. Jeśli pracownik może korzystać ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy , zobowiązany jest wypełnić również te dane w kwestionariuszu osobowym. Obowiązek poinformowania urzędu pracy Jeśli o zatrudnienie ubiega się osoba zarejestrowana w powiatowym urzędzie...

Referencje w dokumentach aplikacyjnych, zwiększają szanse kandydata na rynku. Pracodawca nie musi, ale może przedstawić rekomendację pracownika w takiej formie. Kandydaci podczas procesu rekrutacyjnego proszeni są o CV, list motywacyjny, a coraz częściej również o referencje. Zatem to w interesie pracownika jest, aby postarać się o komplet referencji i dołączyć je do swoich dokumentów aplikacyjnych w momencie, gdy rekruter o to poprosi. Powody, dla których warto zadbać o referencje Rzadko na pierwszym etapie rekrutacji wymagane są referencje, natomiast już w CV można umieścić informację: „Referencje: na życzenie”. Będzie to sygnał dla rekrutera , iż kandydat jest w stanie uwiarygodnić swoje umiejętności i doświadczenia również takim dokumentem. Taka rekomendacja pracownika nie daje gwarancji co do jego kompetencji , ale zwiększa szanse na to, że właśnie takich zdolności można się po kandydacie spodziewać. Forma referencji W wersji tradycyjnej referencje wystawiane są na papierze firmowym. Zawierają informacje o okresie zatrudniania, stanowisku, zakresie obowiązków oraz cechach, umiejętnościach i osiągnięciach pracownika. Coraz częściej do wystawienia referencji wykorzystywane są również specjalistyczne portale internetowe . Wówczas na koncie pracownika pojawiają się rekomendacje od poprzednich pracodawców bądź innych osób, z którymi miał możliwość współpracować. Autorzy referencji Większości osób referencje kojarzą się z dokumentem, które wystawia przełożony. Ale warto poprosić o referencję również inne osoby: współpracowników, podwładnych czy klientów. Jeśli kandydat nie ma doświadczenia zawodowego, może poprosić o referencje osoby, z którymi współpracował przy pozazawodowych przedsięwzięciach. I tak na przykład aktywny student może uzyskać referencje od organizacji studenckiej, w której działania się...