Podanie o podwyżkę - jak napisać? Wzór, omówienie, argumenty
Podanie o podwyżkę - jak napisać? Wzór, omówienie, argumenty
Podanie o podwyżkę powinno spełniać wymogi formalne korespondencji oficjalnej. Sporządzając je, trzeba się wystrzegać form ekspresywnych i dbać o to, by argumenty zostały przedstawione rzeczowo i były podparte dowodami.
Podwyżka – kiedy się należy?
Podwyżka jest naturalnym roszczeniem pracownika o wysokim stażu pracy, który od lat gorliwie podchodzi do swoich obowiązków. Trzeba jednak umiejętnie o nią poprosić, by nie zepsuć opinii o sobie w oczach pracodawcy, a przede wszystkim przekonać go, że rzeczywiście zasługujemy na wyższą płacę. Aby prosić o podwyżkę, trzeba mieć do tego niepodważalne podstawy, które w razie potrzeby będzie można udowodnić zgromadzoną dokumentacją. Oprócz rzetelności i długiego stażu pracy podstawami do wnioskowania o podwyżkę mogą być:
- ukończenie dodatkowych kursów lub studiów podyplomowych,
- przejęcie nadprogramowych obowiązków zawodowych,
- szczególne zasługi dla podniesienia zysku lub prestiżu firmy, np. podpisanie ważnego kontraktu, zdobycie nagrody branżowej.
Podanie o podwyżkę – czego się wystrzegać?
Pisząc podanie o podwyżkę, należy pamiętać przede wszystkim o powoływaniu się na rzeczowe argumenty i o zachowaniu należytych form grzecznościowych. Nie powinny się tam znaleźć:
- argumenty związane z życiem prywatnym, np. trudności w spłacie kredytu czy większe potrzeby finansowe związane z narodzinami dziecka,
- porównywanie swojej płacy do pensji współpracowników (wysokość pensji jest zwykle informacją utajoną, której oficjalnie nie mogą znać pracownicy),
- formy ekspresywne (w sposób emocjonalny wyrażające niezadowolenie z powodu zbyt niskiej płacy),
- groźby pod adresem pracodawcy (szantażowanie odejściem z pracy).
Przed złożeniem podania o podwyżkę warto też zastanowić się, czy moment jest odpowiedni – jeżeli firma właśnie ma trudności finansowe, próby wnioskowania o podwyżkę z pewnością skończą się fiaskiem.
Podanie o podwyżkę – co powinno zawierać?
Podanie o podwyżkę, tak jak wszystkie formy korespondencji oficjalnej, powinno się składać z 3 części – wprowadzającej, uzasadniającej i podsumowującej. Zgodnie w wymogami formalnymi, akapity należy rozpoczynać wcięciem z prawej strony. Można wykorzystać gotowe szablony zdań, np:
Część wprowadzająca podania:
„Zwracam się z uprzejmą prośbą o rozważenie podwyższenia mojego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę na stanowisku...”.
Część uzasadniająca wniosek o podwyżkę:
„Swoją prośbę motywuję....”.
Część podsumowująca podania:
„Mam nadzieję, że przedstawione przeze mnie argumenty są wystarczające do pozytywnego rozpatrzenia podania. Będę wdzięczny/a za możliwość odbycia osobistej rozmowy w tej sprawie”.
Przy pisaniu podania o podwyżkę, trzeba pamiętać także o zamieszczeniu:
- wyrównanych do lewej informacji o miejscu i dacie sporządzania podania (w formacie: dzień-miesiąc-rok, najlepiej z miesiącem zapisanym słownie),
- wyrównanych do prawej danych osobowych własnych w kolejności: imiona i nazwisko, zajmowane stanowisko, adres, kod pocztowy,
- wyrównanych do lewej danych pracodawcy w kolejności: imiona i nazwisko, zajmowane stanowisko, adres firmy, kod pocztowy firmy,
- wyśrodkowanego tytułu (Podanie o podwyżkę wynagrodzenia).
- wyrównanego do prawej zwrotu grzecznościowego (np. „Łączę wyrazy szacunku” lub „Z poważaniem”) i własnoręcznego podpisu.