dziecko śpi
Flickr/SantaRosa OLD SKOOL/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Cztery sposoby na koszmary senne twojego dziecka

dziecko śpi
Flickr/SantaRosa OLD SKOOL/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Koszmary senne to naturalny etap rozwoju każdego dziecka. Mogą pojawić się już u dwulatków. W tym czasie dzieci nie mają zdolności odróżniania jawy od fikcji, a szczególnie bujna wyobraźnia może prowadzić do powstawania koszmarnych snów. Strach dla dziecka jest rzeczywisty, dlatego rodzice nie powinni ignorować nocnych lęków.

1. Okaż zrozumienie

Nie wyśmiewaj koszmarów sennych dziecka. Nawet jeżeli dziecko opowiada, że śni mu się różowy ludek, który mieszka pod łóżkiem, postaraj się udowodnić, że rozumiesz co czuje maluch. Pokaż swoje zainteresowanie. Objedź pokój dookoła. Razem z dzieckiem zajrzyjcie pod łóżko przy zapalonym i zgaszonym świetle. Staraj się wytłumaczyć, że to tylko twór wyobraźni. Jeśli dziecko przed snem poprosi o sprawdzenie czy za komodą lub za zasłoną nie kryje się jakiś ogromny pająk, spełnij prośbę. W ten sposób uspokoisz swoje dziecko.

2. Oswój dziecko z ciemnością

Najczęstszym powodem koszmarów sennych u dzieci jest lęk przed ciemnością. Skutecznym sposobem na lęk przed ciemnym pomieszczeniem jest pozostawienie zapalonej lampki w pokoju, w którym śpi dziecko, Z czasem, gdy koszmary senne zaczną ustępować, lampkę można zapalać np. w korytarzu prowadzącym do pokoju dziecka i zostawiać lekko uchylone drzwi. Nawet jeżeli maluch obudzi się w nocy, w domu nie będzie panowała zupełna ciemność.

3. Wprowadź uspokajającą rutynę

Aby zmniejszyć ryzyko występowania koszmarów nocnych postaraj się zapewnić dziecku odrobinę wieczornej rutyny. Przyzwyczaj je, że czas po kąpieli to chwila wyciszania się przed snem. Zrezygnuj z głośnych zabaw i szaleństw. Wspólny czas spędźcie spokojnie np. na opowieściach lub czytaniu bajki na dobranoc. Dobranockę oglądajcie wspólnie, być może tam pojawia się motyw, który powoduje lęk twojego dziecka. Bardzo ważnym wieczornym rytuałem jest przytulanie dziecka. Bliskość rodzica i wyciszony głos przed snem uspokoją malucha.

4. Zamień lęk w zabawę

Spróbuj zwalczyć nocne koszmary. Wykorzystaj w tym celu swoją kreatywność. Namaluj na twarzy swojej i dziecka wojenne pasy i razem wyruszcie na poszukiwanie nocnego stwora. Możesz też powiedzieć, że krem ma moc, która odstrasza złe sny. Podobnie zadziała np. „magiczne kakao” lub „czarodziejska herbatka”. Maluch pomyśli, że dzięki nim będzie mógł spać spokojnie. 

Więcej na temat sen opieka nad dzieckiem
Przeładuj

Czy Klaudia El Dursi sama wzięłaby udział w "Hotel Paradise" jako uczestniczka?

zobacz 00:52