Monitor komputera z widocznym projektem logo.
© georgejmclittle/Adobe Stock
Styl życia

Identyfikacja wizualna firmy - dlaczego jest ważna i na co zwrócić uwagę?

Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi do kreowania wizerunku firmy lub marki. Na całość identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów, które są tworzone w przyjętym schemacie i charakterze. Pojęcie identyfikacji wizualnej jest znane i powszechne w przypadku dużych firm, które przykładają do niej bardzo dużą wagę. Nieco inaczej wygląda to w przypadku mniejszych działalności, szczególnie tych obejmujących zasięgiem rynek lokalny. Nawet w takich firmach warto zadbać o spójny i dopracowany wizerunek.

Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi do kreowania wizerunku firmy lub marki. Na całość identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów, które są tworzone w przyjętym schemacie i charakterze. Pojęcie identyfikacji wizualnej jest znane i powszechne w przypadku dużych firm, które przykładają do niej bardzo dużą wagę. Nieco inaczej wygląda to w przypadku mniejszych działalności, szczególnie tych obejmujących zasięgiem rynek lokalny. Nawet w takich firmach warto zadbać o spójny i dopracowany wizerunek.

 

Stworzenie profesjonalnej identyfikacji wizualnej może kojarzyć się z dużymi wydatkami. Nie zawsze jednak trzeba inwestować sporo pieniędzy, aby dana firma mogła pochwalić się ciekawą identyfikacją wizualną. Wiele zależy od wielkości firmy, branży, w której działa i zasięgu działalności.

Podstawowe informacje na temat identyfikacji wizualnej firmy

Wielu właścicieli firm kwestionuje znaczenie identyfikacji wizualnej dla rozwoju biznesu. Przykłady największych światowych przedsiębiorstw pokazują jednak, że odpowiednio stworzona kreacja jest w stanie przełożyć się na rozpoznawalność i zwiększenie sprzedaży usług czy produktów. Głównym celem identyfikacji wizualnej jest wyróżnienie firmy bądź marki na tle konkurencji i zakorzenienie się w świadomości potencjalnych klientów. Aby było to możliwe, konieczne jest stworzenie spójnej kreacji, która będzie charakteryzowała daną działalność. W ramach tworzenia identyfikacji wizualnej zazwyczaj tworzy się:

  • logo,
  • czcionkę, krój pisma,
  • kolorystykę,
  • stroje pracowników,
  • materiały firmowe – wizytówki, papier firmowy,
  • szatę graficzną materiałów promocyjnych,
  • wygląd opakowań sprzedawanych produktów.

 

W przypadku największych przedsiębiorstw lista elementów składających się na identyfikację wizualną jest dużo dłuższa. Jednak w mniejszych firmach, szczególnie tych lokalnych w pełni wystarczające będą wymienione powyżej elementy.

Jak stworzyć identyfikację wizualną firmy?

Już na wstępie należy zaznaczyć, że samodzielne stworzenie identyfikacji wizualnej firmy jest bardzo trudne. Potrzeba bowiem nie tylko umiejętności graficznych, ale również wiedzy i narzędzi do analizy konkurencji. Wybierając firmę, która będzie wykonywała identyfikację, warto sprawdzić przynajmniej kilka różnych ofert, porównać je, sprawdzić model działania (m.in. jak wyglądają etapy realizacji czy jaka jest przewidziana ilość ewentualnych poprawek w propozycjach projektów) i dopiero wtedy dokonać ostatecznego wyboru.

 

Zlecając wykonanie identyfikacji wizualnej firmy, zazwyczaj można na bieżąco uczestniczyć w jej tworzeniu. Propozycje i pomysły od zleceniobiorcy to jedno, a wizja właściciela zlecającego wykonanie identyfikacji, to drugie. Należy pamiętać o tym, że kreacja powinna być pewnego rodzaju kompromisem – wyróżniać się na tle konkurencji i jednocześnie spełniać oczekiwania właściciela.

drewniana pieczątka firmowa
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Pieczątka firmowa. Sprawdź co powinna zawierać
Pieczątka firmowa, choć nie jest wymagana prawnie, przydaje się w wielu sytuacjach, np. przy zakładaniu firmy. W dodatku niekiedy potrzebna jest na umowach, wszelkiego rodzaju dokumentach, fakturach, czy pismach urzędowych.

Pieczątka firmowa, choć nie jest wymagana prawnie, przydaje się w wielu sytuacjach, np. przy zakładaniu firmy. W dodatku niekiedy potrzebna jest na umowach, wszelkiego rodzaju dokumentach, fakturach, czy pismach urzędowych. Pieczątka firmowa – co powinno się na niej znaleźć? Pieczątka firmy pozwala na identyfikację firmy. Umieszcza się na niej takie dane jak:   1. Nazwa firmy i przedsiębiorcy – na pieczątce firmowej powinna znaleźć się nazwa firmy i przedsiębiorcy . W przypadku spółki na pieczątce może znaleźć się nazwa skrócona. Pieczątka dla jednoosobowej działalności gospodarczą powinna zawierać imię i nazwisko właściciela .   2. Numer NIP – kolejny element, jaki powinien się znaleźć na pieczątce to numer NIP (numer identyfikacji podatkowej), którego wymaga ustawa o działalności gospodarczej, w artykule 16.   3. Siedziba firmy i adres – siedziba firmy i adres także muszą się znaleźć na pieczątce firmowej. Jeśli siedziba firmy nie została podana, należy podać adres zamieszkania przedsiębiorcy. Kiedy właściciel posiada filie w kilku miejscach, należy podać adres główny.   4. Dodatkowe informacje – na pieczątce firmowej mogą znaleźć się także dodatkowe informacje, takie jak numer telefonu , faksu, adres poczty elektronicznej, logo firmy (jeśli zawiera), czy strona internetowa przedsiębiorstwa. Dane te mogą ułatwić klientowi kontakt z firmą .

kobieta i mężczyzna siedzący przy komputerze
© vectorfusionart/Adobe Stock
Styl życia
Na co zwrócić uwagę przy tworzeniu strony internetowej firmy?
W obecnych czasach każda, nawet mała, lokalna firma powinna być obecna w sieci internetowej. Jednym z najlepszych sposobów na pokazanie potencjalnym klientom swojej oferty, portfolio oraz zaprezentowanie wartości i historii firmy jest posiadanie strony www. Teoretycznie jej stworzenie nie stanowi problemu. Wszak na rynku jest wiele firm wykonujących tego rodzaju zlecenia. Jednak osoby, które nie mają zbyt dużej wiedzy i nie znają najnowszych trendów mogą wybierać niewłaściwe rozwiązania. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę na etapie planowania stworzenia strony internetowej firmy oraz z jakimi kosztami należy się liczyć.

W obecnych czasach każda, nawet mała, lokalna firma powinna być obecna w sieci internetowej. Jednym z najlepszych sposobów na pokazanie potencjalnym klientom swojej oferty, portfolio oraz zaprezentowanie wartości i historii firmy jest posiadanie strony www. Teoretycznie jej stworzenie nie stanowi problemu. Wszak na rynku jest wiele firm wykonujących tego rodzaju zlecenia. Jednak osoby, które nie mają zbyt dużej wiedzy i nie znają najnowszych trendów mogą wybierać niewłaściwe rozwiązania. Podpowiadamy na co zwrócić uwagę na etapie planowania stworzenia strony internetowej firmy oraz z jakimi kosztami należy się liczyć.   Teoretycznie stronę internetową można wykonać przy pomocy dostępnych pakietów z gotowymi szablonami i sekcjami do wypełnienia treścią. Za takie rozwiązanie płaci się comiesięczny lub coroczny abonament. Zdecydowanie lepiej zlecić jednak wykonanie strony programiście lub specjalistycznej firmie. Strona www firmy: wygląd i kwestie techniczne Strona internetowa wykonana przez programistę lub firmę jest zazwyczaj bardziej atrakcyjna wizualnie i posiada indywidualny charakter. Jeśli chodzi o dobór kolorystyki i ogólnego wyglądu, to najlepiej, aby te kwestie były dopasowane do identyfikacji wizualnej . Jeżeli firma takiej nie posiada, to przynajmniej powinna odpowiadać kolorom znajdującym się w logo, tak, by całość była spójna i nie „gryzła się” ze sobą.   Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to jeżeli strona ma być często aktualizowana warto wybrać stronę wraz z panelem administracyjnym. Dzięki temu można w każdej chwili dodawać i zmieniać informacje. Mimo że jest to opcja droższa, to daje duży komfort właścicielom. Zlecając wykonanie witryny zawsze należy pamiętać też o tym, by była ona responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych . Obecnie wiele osób...

Olka Osadzińska autorką identyfikacji wizualnej i grafik zdobiących linię kosmetyków Soraya Plante
Fleszstyle
Soraya Plante - Olka Osadzińska stworzyła piękne grafiki dla nowej linii kosmetyków
Soraya Plante. Olka Osadzińska stworzyła piękne grafiki dla nowej linii kosmetyków

Popularne kosmetyki z linii Soraya Plante to 98% składników pochodzenia naturalnego, znajdujących się w opakowaniach ozdobionych pięknymi roślinnymi ornamentami. Nawiązujące do składu kosmetyków grafiki wyróżniają się soczystymi kolorami i oryginalnym wzornictwem. Za identyfikację wizualną i projekt opakowań kosmetyków odpowiedzialna jest ceniona polska ilustratorka Olka Osadzińska. O projekcie dla Soraya Plante, procesie twórczym i swojej pracy opowiada Olka Osadzińska.         Wyświetl ten post na Instagramie.                       Post udostępniony przez OLKA OSADZIŃSKA (@aleosa) Lip 3, 2019 o 12:44 PDT W ciągu ostatnich 12 miesięcy zrealizowałaś imponującą ilość projektów – w tym kolaborację z okazji 20-lecia Sephora, murale dla Skanska, plakaty dla Sali Samobójców i Ukrytej Gry, okładki książek, płyt i ilustracje prasowe – dlaczego zdecydowałaś się na współpracę przy tym projekcie? To co urzekło mnie w tym projekcie to historia powstania linii – stworzona od podstaw przez pracujące w laboratorium chemiczki, eksperymentujące z tworzeniem produktów organicznych, trochę po godzinach. Udało im się osiągnąć sukces ze składem 98% naturalnych składników, produkty okazały się na tyle dobre, że dano im szansę w oddzielnej linii – Soraya Plante. Pewnie nie poznałabym tej historii gdybyśmy, jak to zwykle bywa, projekt omawiali mailowo. Tak się akurat złożyło, że byłam w Warszawie i mogłam pojawić się na spotkaniu. Po chwili w recepcji pomyślałam “wow, firma kosmetyczna, która zatrudnia prawdziwe kobiety, w...

Nasze akcje
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Współpraca reklamowa
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Współpraca reklamowa
Weleda
Newsy
Kosmetyki, które łączą tradycję z nowoczesnością. Poznaj je!
Współpraca reklamowa
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Fleszstyle
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Fleszstyle
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik