Identyfikacja wizualna firmy - dlaczego jest ważna i na co zwrócić uwagę?
Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi do kreowania wizerunku firmy lub marki. Na całość identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów, które są tworzone w przyjętym schemacie i charakterze. Pojęcie identyfikacji wizualnej jest znane i powszechne w przypadku dużych firm, które przykładają do niej bardzo dużą wagę. Nieco inaczej wygląda to w przypadku mniejszych działalności, szczególnie tych obejmujących zasięgiem rynek lokalny. Nawet w takich firmach warto zadbać o spójny i dopracowany wizerunek.
Identyfikacja wizualna jest jednym z podstawowych narzędzi do kreowania wizerunku firmy lub marki. Na całość identyfikacji wizualnej składa się wiele elementów, które są tworzone w przyjętym schemacie i charakterze. Pojęcie identyfikacji wizualnej jest znane i powszechne w przypadku dużych firm, które przykładają do niej bardzo dużą wagę. Nieco inaczej wygląda to w przypadku mniejszych działalności, szczególnie tych obejmujących zasięgiem rynek lokalny. Nawet w takich firmach warto zadbać o spójny i dopracowany wizerunek.
Stworzenie profesjonalnej identyfikacji wizualnej może kojarzyć się z dużymi wydatkami. Nie zawsze jednak trzeba inwestować sporo pieniędzy, aby dana firma mogła pochwalić się ciekawą identyfikacją wizualną. Wiele zależy od wielkości firmy, branży, w której działa i zasięgu działalności.
Podstawowe informacje na temat identyfikacji wizualnej firmy
Wielu właścicieli firm kwestionuje znaczenie identyfikacji wizualnej dla rozwoju biznesu. Przykłady największych światowych przedsiębiorstw pokazują jednak, że odpowiednio stworzona kreacja jest w stanie przełożyć się na rozpoznawalność i zwiększenie sprzedaży usług czy produktów. Głównym celem identyfikacji wizualnej jest wyróżnienie firmy bądź marki na tle konkurencji i zakorzenienie się w świadomości potencjalnych klientów. Aby było to możliwe, konieczne jest stworzenie spójnej kreacji, która będzie charakteryzowała daną działalność. W ramach tworzenia identyfikacji wizualnej zazwyczaj tworzy się:
- logo,
- czcionkę, krój pisma,
- kolorystykę,
- stroje pracowników,
- materiały firmowe – wizytówki, papier firmowy,
- szatę graficzną materiałów promocyjnych,
- wygląd opakowań sprzedawanych produktów.
W przypadku największych przedsiębiorstw lista elementów składających się na identyfikację wizualną jest dużo dłuższa. Jednak w mniejszych firmach, szczególnie tych lokalnych w pełni wystarczające będą wymienione powyżej elementy.
Jak stworzyć identyfikację wizualną firmy?
Już na wstępie należy zaznaczyć, że samodzielne stworzenie identyfikacji wizualnej firmy jest bardzo trudne. Potrzeba bowiem nie tylko umiejętności graficznych, ale również wiedzy i narzędzi do analizy konkurencji. Wybierając firmę, która będzie wykonywała identyfikację, warto sprawdzić przynajmniej kilka różnych ofert, porównać je, sprawdzić model działania (m.in. jak wyglądają etapy realizacji czy jaka jest przewidziana ilość ewentualnych poprawek w propozycjach projektów) i dopiero wtedy dokonać ostatecznego wyboru.
Zlecając wykonanie identyfikacji wizualnej firmy, zazwyczaj można na bieżąco uczestniczyć w jej tworzeniu. Propozycje i pomysły od zleceniobiorcy to jedno, a wizja właściciela zlecającego wykonanie identyfikacji, to drugie. Należy pamiętać o tym, że kreacja powinna być pewnego rodzaju kompromisem – wyróżniać się na tle konkurencji i jednocześnie spełniać oczekiwania właściciela.