Zarządzanie czasem – ćwiczenia programujące sukces osobisty i zawodowy
Zarządzanie czasem to proces efektywnego zagospodarowania czasu, którego celem jest realizacja założonych celów. Ćwiczenia na zarządzanie czasem pomagają osiągać cele zawodowe i prywatne poprzez ustalenie priorytetów, koncentrację na najważniejszych zadaniach, wyeliminowanie tzw. „pożeraczy czasu” oraz zmniejszenie stresu.
Zarządzanie czasem to proces efektywnego zagospodarowania czasu, którego celem jest realizacja założonych celów. Ćwiczenia na zarządzanie czasem pomagają osiągać cele zawodowe i prywatne poprzez ustalenie priorytetów, koncentrację na najważniejszych zadaniach, wyeliminowanie tzw. „pożeraczy czasu” oraz zmniejszenie stresu.
Zarządzanie czasem – zasady określania celu
Cel, który sobie postawimy powinien być zgodny z zasadą SMARTER, S - (specific) konkretny, M - (measurable) mierzalny, A - (achievable) osiągalny, R - (realistic) realny, T - (time & cost oriented) określony w czasie i kosztach, E - (exciting) ekscytujący, R - (recorded) zapisany. Cel powinien mobilizować do działania, ale nie przytłaczać.
Przede wszystkim wyznacz cel konkretny i mierzalny: zamiast „schudnę” – „schudnę o 5 kilogramów w ciągu miesiąca”. Ważne też, by cel był naprawdę osiągalny i realny – jeśli wyznaczysz sobie cel, którego nie masz szans osiągnąć, będziesz demotywowana trudnościami – tym bardziej, im bardziej będzie zbliżał się termin, który sobie wyznaczyłaś.
Cel powinien być też ekscytujący – jeśli nie jest, znajdź w nim coś, co zachęci cię do starań o jego realizację. Powiedzmy, że cel narzuca ci nielubiany przełożony – masz osiągnąć określoną kwotę zamówień dla firmy w ciągu najbliższego kwartału. Może to nie być szczególnie ekscytujące. Ale spójrz na to inaczej: „ja jeszcze temu (…) szefowi pokażę, że umiem” – to już brzmi ciekawiej, prawda?
Zarządzanie czasem – ćwiczenie na osiągnięcie celów wg Briana Tracy'ego
Brian Tracy to kanadyjski doradca zajmujący się rozwojem osobistym i psychologią sukcesu. Uznawany jest za jednego z najlepszych mówców zawodowych na świecie. Wiele z jego publikacji stało się bestsellerami, jednym z nich jest książka „100 praw sukcesu w biznesie. Jak być skutecznym w życiu osobistym i zawodowym”. Według tego specjalisty, sukces ukryty jest w 7 krokach. Oto one:
- Określ, na czym ci najbardziej zależy.
- Zapisz cel.
- Ustal deadline (ostateczny termin, do którego zobowiązujesz się wykonać zadanie).
- Wykonaj listę wszystkich rzeczy, które przybliżą cię do osiągnięcia celu.
- Zaznacz na liście te czynności, które uważasz za priorytetowe.
- Od razu wykonaj pierwszy punkt z listy.
- Codziennie zrób coś, co zbliży cię do końcowego efektu.
Zarządzanie czasem – ćwiczenie, które pozwala wyeliminować „pożeracze czasu”
„Pożeracze czasu” odsuwają od rzeczy ważnych. Dzielą się na zewnętrzne, np. rozmowy telefoniczne, odbieranie e-maili oraz wewnętrzne, np. skłonność do prokrastynacji – nieustannego odwlekania czynności.
Wykonaj tabelkę, złożoną z czterech kolumn. Pierwszą zatytułuj „pożeracz czasu”, drugą „przyczyny”, trzecią - „konsekwencje”, czwartą - „środki zaradcze”. Od razu po wykonaniu zadania zacznij stosować zalecenia z ostatniej kolumny.