Party Stories
Manipulacja
Image by LifetimeStock.com
Styl życia

Perswazja a manipulacja – popularne techniki

Perswazja i manipulacja to pojęcia wiążące się z wywieraniem wpływu na innych ludzi – na ich myślenie i zachowanie. Różnią się jednak w wymiarze etycznym – osoba, która perswaduje ma czyste intencje, zależy jej na dobru drugiej osoby, zaś manipulant myśli wyłącznie o swoich korzyściach. I najważniejsze – w perswazji obaj rozmówcy znają cel rozmowy, w manipulacji tylko jedna strona wie, do czego w rzeczywistości zmierza rozmowa.

Perswazja i manipulacja to pojęcia wiążące się z wywieraniem wpływu na innych ludzi – na ich myślenie i zachowanie. Różnią się jednak w wymiarze etycznym – osoba, która perswaduje ma czyste intencje, zależy jej na dobru drugiej osoby, zaś manipulant myśli wyłącznie o swoich korzyściach. I najważniejsze – w perswazji obaj rozmówcy znają cel rozmowy, w manipulacji tylko jedna strona wie, do czego w rzeczywistości zmierza rozmowa.

Metody manipulacji

Jeden z najwybitniejszych psychologów społecznych – dr Robert Cialdini opracował sześć zasad wywierania wpływu na ludzi. Oto trzy z nich:

 

1. Technika wzajemności

„Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie” – zachowujemy się tak, jak sami jesteśmy traktowani. R. Cialdini opisał w swoje książce autentyczne sytuacje, w których wykorzystano reguły wywierania wpływu. Wystarczy, że kelner w restauracji, oprócz rachunku wręczał miętowego cukierka, a jego napiwek wzrastał. Dwa cukierki oznaczały jeszcze większe napiwki. Największy efekt kelner osiągał jednak, gdy odchodząc od stolika, nagle odwracał się, wręczał cukierka, mówiąc „to specjalnie dla was, druga miętówka” – tak działa wrażenie specjalnego traktowania.

 

2. Technika niedostępności

Ludzie chcą mieć rzeczy rzadkie, unikatowe. Lepiej powiedzieć ludziom o tym, co stracą, niż o tym, co zyskają. Lepiej więc sprzedając np. filtr na wodę, powiedzieć – „Jeśli nie założycie tego filtra, będziecie tracić 0,50 zł dziennie” niż. „Jeśli założycie ten filtr, będziecie zyskiwali 0,50 zł dziennie”.

 

3. Technika autorytetu

Ludzie lubią kierować się opinią ekspertów – osób biegłych w jakiejś dziedzinie. Co ciekawe, oddziałuje efekt aureoli – aktor zna się na grze filmowej, a mimo tego cenimy jego zdanie właściwie w każdej dziedzinie, dlatego taką popularnością cieszą się np. reklamy kawy, w których występują sławne osoby.

Komentarze
Zapraszamy do dyskusji
Czekamy na Twoją opinię w tym temacie. Dołącz do dyskusji!
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Wywieranie wpływu na ludzi – między perswazją a manipulacją
Wywieranie wpływu na ludzi może odbywać się za pomocą technik perswazji, chociażby opisanych przez Roberta Cialdiniego zasad: wzajemności, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii, autorytetu, niedostępności oraz zaangażowania i konsekwencji.

Wywieranie wpływu na ludzi może odbywać się za pomocą technik perswazji, chociażby opisanych przez Roberta Cialdiniego zasad: wzajemności, społecznego dowodu słuszności, lubienia i sympatii, autorytetu, niedostępności oraz zaangażowania i konsekwencji.   Ciemną stroną wywierania wpływu jest manipulacja , która nie przebiera w środkach. Perswazję od manipulacji dzieli czasem cienka granica. Jakie techniki perswazji stosuje się najczęściej? Często zdarza się, że bardzo chcemy kogoś przekonać do naszego pomysłu. Jeśli prośby nie odnoszą skutku, możemy zacząć się zastanawiać, co jeszcze możemy zrobić, żeby druga osoba w końcu uległa. Zasadniczo mamy trzy możliwości: odwołać się do jej poczucia sprawiedliwości, np. powiedzieć, że przecież my kiedyś też zgodziliśmy się na jakąś jej propozycję, odwołać się do emocji, np. powiedzieć, że będzie nam smutno, jeśli się nie zgodzi, zastosować argumenty racjonalne, np. przytoczyć dane świadczące o tym, że ustępstwo z jej strony przyniesie obiektywne korzyści. Amerykański psycholog Robert Cialdini wyróżnił 6 najczęściej stosowanych technik wpływu społecznego. Są to: reguła wzajemności, która mówi o tym, że ludzie czują, że powinni odwzajemniać przysługi, społeczny dowód słuszności – ludzie uważają za właściwe to, co wybiera większość, zasada lubienia i sympatii – chętniej przystajemy na prośby osób, które lubimy, reguła autorytetu – łatwiej zgadzamy się na prośby osób, które mają autorytet, zasada niedostępności – za bardziej wartościowe uważamy to, co jest trudno dostępne, reguła zaangażowania i konsekwencji – jeśli zaczęliśmy coś robić, trudniej nam z tego zrezygnować. Między perswazją a manipulacja Czasami granica między perswazją a manipulacją bywa cienka. Perswazja stosowana jest bez wrogich zamiarów....

Mężczyzna w garniturze rysuje mechanizm
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Jak wierzymy w statystykę i specjalistom? Chwyty marketingowe
Manipulacja ludźmi jest w rzeczywistości bardzo powszechną praktyką. Zwłaszcza sprzedawcy są uczeni tego, jak manipulować ludźmi, by sprzedać jak najwięcej produktów.

Manipulacja ludźmi jest w rzeczywistości bardzo powszechną praktyką. Zwłaszcza sprzedawcy są uczeni tego, jak manipulować ludźmi, by sprzedać jak najwięcej produktów.   Nie jest jednak tak, że jesteśmy kompletnie bezbronni wobec mniej lub bardziej wyrafinowanych technik manipulacji . Większości z nich można się w łatwy sposób oprzeć. Najważniejsze to zauważyć, że ktoś próbuje wywrzeć na nas wpływ.   Robert Cialdini w bestsellerowej książce „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” szczegółowo opisał różne techniki manipulacji ludźmi, które są wykorzystywane w handlu , by zwiększyć wyniki sprzedaży.   Społeczny dowód słuszności – polega na zaufaniu opinii większości ludzi. Jeśli wszyscy klienci są zadowoleni, to z pewnością produkt czy usługa  musi być dobra. Dlatego często sprawdzasz opinie w internecie. Czy wiesz, że zdarza się, iż komentarze są pisane przez podstawionych klientów? Czasami robią to same sklepy, a czasem zatrudniają innych ludzi, by jako osoby z zewnątrz zachwalali produkt na różnych forach internetowych, w komentarzach, w serwisach aukcyjnych. Szukaj więc informacji w wielu niezależnych od siebie źródłach.   Często na kosmetykach widnieje uwaga na temat skuteczności, np., że u 90% klientek spłycono zmarszczki. Przeczytaj dokładnie etykietę – na produkcie powinna się znaleźć dokładniejsza informacja na temat tych badań i możesz się zdziwić, gdy się okaże, że przeankietowano tylko 10 osób! Nie jest to żadna próba reprezentatywna. Moc autorytetu w manipulacji ludźmi Podczas jednego z najbardziej kontrowersyjnych psychologicznych eksperymentów, w tak zwanym eksperymencie Milgrama, udowodniono jak bardzo jesteśmy podatni na sugestie autorytetów. Ten chwyt jest często wykorzystywany w reklamach – pastę reklamuje stomatolog, suplement diety farmaceutka. Nie daj się zwieść!...

mezczyzna-przed-komputerem
©nakophotography/Fotolia.com
Styl życia
Manipulacja w internecie – jak nie dać się zmanipulować w sieci?
Manipulacja jest celowym wywieraniem wpływu na osobę nieświadomą zagrożenia. W internecie manipuluje się użytkownikami, m.in. poprzez tworzenie dwuznacznych tytułów, określenia wprawiające w niepokój lub przekierowania na niebezpieczne witryny. Aby uchronić się przez manipulacją, warto zapoznać się z wieloma technikami dostępnymi w internecie i książkach psychologicznych.

Manipulacja jest celowym wywieraniem wpływu na osobę nieświadomą zagrożenia. W internecie manipuluje się użytkownikami, m.in. poprzez tworzenie dwuznacznych tytułów, określenia wprawiające w niepokój lub przekierowania na niebezpieczne witryny. Aby uchronić się przez manipulacją, warto zapoznać się z wieloma technikami dostępnymi w internecie i książkach psychologicznych. Manipulacja jest obecna m.in. w mediach, pracy, reklamie i internecie. Większa znajomość metod manipulowania ludźmi sprawia, że człowiek staje się bardziej na nie odporny. Czym jest manipulacja? Manipulacja to celowe działanie, które ma na celu wywarcie wpływu na osobę. Kluczowe jest, aby manipulowany nie był świadomy tego procesu. Działania, które podejmuje zmanipulowany, nie zostałyby podjęte bez ingerencji z zewnątrz. Przejęcie kontroli nad kimś jest oparte nie na użyciu siły lub groźby, lecz przebiegłości i przewadze taktycznej. Techniki manipulacji w internecie Z założenia tytuły artykułów mają być wystarczająco ciekawe, żeby zainteresować czytelnika oraz na tyle trafne, aby znalazł on to, czego szukał. Obecnie powstaje jednak coraz więcej dwuznacznych tematów, które nieraz wprowadzają czytelników w błąd. Przykładem mogą być tytuły, które wspominają o dużych sensacjach. Napisane są tak, że czytelnikowi wydaje się, że temat dotyczy jego miejscowości lub ludzi, których zna. Po kliknięciu w link okazuje się, że dane wydarzenie miało miejsce na drugim końcu świata. Często również stosuje się manipulację treścią , która ma na celu zostawienie czytelnika jak najdłużej na swojej stronie. Tekst pisze się w taki sposób, aby odpowiedź na postawione pytanie znalazła się na samym końcu. Popularnym zabiegiem jest też zagęszczenie wielu słów o mocno negatywnym znaczeniu , przez...

Nasze akcje
maseczki-orientana
Fleszstyle

Maseczki stworzone przez naturę – 99% naturalnych składników i 100% skuteczność! 

Partner
kosmetyki-alkemie
Fleszstyle

Alkmie - polska marka, która tworzy kosmetyczne dzieła sztuki!

Partner
Newsy

Natura i nauka łączą siły w walce ze zmarszczkami. Poznaj kosmetyki Botanical HiTech

Partner
jane-perkins
Newsy

Plastikowa REwolucja, czyli o sile REcyklingu!

Partner
anabelle-minerals
Fleszstyle

Doskonały makijaż w duchu eko i zero waste: odkryj mineralne kosmetyki Annabelle Minerals! 

Partner