stopy dziecka
Image by Lifetimestock.com
Styl życia

Przyczyny zespołu Aspergera u dzieci nie są znane

Zespół Aspergera to jedno z zaburzeń mieszczących się w ogólnym zespole cech i zachowań autystycznych. Za przyczyny jego powstania upatruje się nie tylko czynniki genetyczne czy sytuacyjne, ale także wiek ojca osoby chorej.

Zespół Aspergera to jedno z zaburzeń mieszczących się w ogólnym zespole cech i zachowań autystycznych. Za przyczyny jego powstania upatruje się nie tylko czynniki genetyczne czy sytuacyjne, ale także wiek ojca osoby chorej.

 

Aby odpowiednio zrozumieć na czym polega zespół Aspergera należy na początku powiedzieć, że wchodzi on w skład zaburzeń autystycznych. Dlatego też ma podobne do autyzmu objawy, możliwości leczenia i przyczyny powstania.

Zespół Aspergera: przyczyny

Przyczyny zespołu Aspergera nie są dokładnie zbadane, jednak typuje się kilka czynników, które mogą stworzyć „korzystną” sytuację:

  • infekcje podczas ciąży i porodu,
  • problemy okołoporodowe,
  • uszkodzenie układu nerwowego dziecka podczas ciąży lub porodu,
  • starszy wiek ojca – powyżej 40. roku życia,
  • choroby – toksoplazmoza (przenoszona przez koty) i dziecięce porażenie mózgowe.

 

Za jedną z głównych przyczyn powstania zespołu Aspergera uznaje się tendencję genetyczną – zaburzenie chromosomów 3, 4, 7 i 11. Za trzecią grupę przyczyn uznaje się aspekty psychologiczno-psychiatryczne. Mieszczą się w nim wszelkiego rodzaju psychozy, cechy osobowościowe czy szczególna trudność zaadaptowania się, mogące być tendencją do powstania zespołu.

 

Zaburzenie to ogranicza życie społeczne dziecka, zamyka go przed światem i innymi ludźmi. Zamiast skupiać swoją uwagę na przyczynach powstania zespołu Aspergera, warto spojrzeć na jego skutki. Często rodzice obarczają się nawzajem winą za pojawienie się w rodzinie chorego dziecka, ale niestety niewiele to pomoże ani im w opiece nad nim ani jemu samemu.  

Tabliczka z napisem ADHD
©Rawpixel/Fotolia
Styl życia
Nadpobudliwość u dzieci: dlaczego dziecko jest niegrzeczne?
Nadpobudliwość u dzieci sprawia, że rodzice mylnie oceniają je jako „niegrzeczne”, nie zdając sobie sprawy, że może mieć ADHD. Przyczyny tego zaburzenia mogą być różne - od biologicznych po okołoporodowe.

Nadpobudliwość u dzieci sprawia, że rodzice mylnie oceniają je jako „niegrzeczne”, nie zdając sobie sprawy, że może mieć ADHD. Przyczyny tego zaburzenia mogą być różne - od biologicznych po okołoporodowe.   Zaburzenie ADHD najczęściej zauważane jest u dziecka około 7. roku życia, gdy zaczyna wchodzić w świat szkolny. Nadpobudliwość u dzieci objawia się jako zaburzenie głównych trzech sfer: motorycznej (pobudzenie ruchowe), poznawczej (brak umiejętności koncentracji) i behawiorystycznej (impulsywność). Przyczyny ADHD: biologiczne Pod względem biologicznym uznaje się, że nadpobudliwość u dzieci jest spowodowana zaburzeniem genu, który koduje receptory D4 i D5. Sprawia, że zachowanie dziecka jest odmienne od innych dzieci w podobnym wieku. Za przyczynę ADHD uznaje się również zmniejszoną aktywność dopaminy , ważnego przekaźnika w ośrodkowym układzie nerwowym. Jeżeli chodzi o sferę neurologiczną dużą rolę w występowaniu nadpobudliwości ruchowej mają procesy hamowania, które u dzieci z ADHD są znacznie osłabione. Przyczyny ADHD: okołoporodowe Drugą grupą przyczyn, które zwiększają możliwość występowania zaburzenia ADHD u dzieci są wszystkie sytuacje, występujące w czasie ciąży oraz w czasie okołoporodowym. Wszelkie urazy i zatrucia organizmu występujące w trakcie ciąży mogą obciążyć rozwój dziecka. Również samo zachowanie kobiety ciężarnej ma duże znaczenie dla występowania ADHD u jej dziecka. Są to m.in.: spożywanie alkoholu, sięganie po środki narkotyzujące, palenie papierosów (nikotyna ma bardzo szkodliwy wpływ na rozwój dziecka).   Nadpobudliwość u dzieci często mylona jest z chorobą Aspergera, ponieważ objawia się w zbliżony sposób. Przyczyny powstania tych dwóch chorób mogą być zbliżone , lecz sam zespół może być tylko jednym z objawów ADHD.   Kiedy maluch...

Miś i słuchawki lekarskie
©pogonici/Fotolia
Styl życia
Zespół Aspergera: możliwości leczenia
Zespół Aspergera to zespół cech, które są również zauważalne przy autyzmie. Obejmuje zaburzenia na poziomie intelektualnym, społecznym, psychomotorycznym. Nie jest chorobą, którą można całkowicie wyleczyć, ale podejmując odpowiednie działanie (m.in. wybór specjalistycznej szkoły, prowadzenie terapii okołorozwojowej) można sprawić, że objawy zespołu Aspergera będą mniej dotkliwe dla chorego.

Zespół Aspergera to zespół cech, które są również zauważalne przy autyzmie. Obejmuje zaburzenia na poziomie intelektualnym, społecznym, psychomotorycznym. Nie jest chorobą, którą można całkowicie wyleczyć, ale podejmując odpowiednie działanie (m.in. wybór specjalistycznej szkoły, prowadzenie terapii okołorozwojowej) można sprawić, że objawy zespołu Aspergera będą mniej dotkliwe dla chorego.   Przyczyn zespołu Aspergera doszukuje się w genach (zmiany chromosomalne), czynnikach biologicznych (infekcje i problemy okołoporodowe, uszkodzenia układu nerwowego) czy czynnikach zewnętrznych np. toksoplazmoza. Diagnoza zespołu Aspergera jest skomplikowana – trudno go odróżnić od autyzmu dziecięcego. Na podstawie obserwacji, analizy historii medycznej i wykonanych badań neurologiczno-psychologicznych (np. badania koordynacji ruchowej) można stwierdzić, czy dane dziecko cierpi na zespół Aspergera czy nie. Czy terapia spowoduje, że dziecko z zespołem Aspergera będzie zdrowe? Zespół Aspergera jest to zaburzenie nieuleczane. Można jedynie pracować nad wygaszeniem objawów, pomóc dziecku odnaleźć się w otaczających go sytuacjach. Na podstawie objawów choroby zostaną przedstawione możliwości leczenia: upośledzenie umysłowe – zapisanie dziecka do szkoły specjalnej, gdzie otrzyma dostosowane do jego możliwości zadania szkolne; zamknięcie się w sobie i jednocześnie przed innymi – zapisanie dziecka na terapię zajęciową, w której uczy się żyć między ludźmi; brak koordynacji ruchowej, zaburzenia mowy – rehabilitacja i wizyty u logopedy to właściwa ścieżka rozwoju zdolności fizycznych chorego dziecka, nerwowość, lęk przed zmianą, trudności z komunikacją – praca w domu nad modyfikacją tych negatywnych zachowań, a zastępowanie ich pozytywnymi. Najczęściej rozpoczyna się ona w gabinecie psychologicznym, gdzie rodzice...

Smutny chłopiec
© fresnel6/Fotolia.com
Styl życia
Zaburzenia funkcji społecznych u dzieci z zespołem Aspergera
Zespół Aspergera należy do zaburzeń ze spektrum autyzmu. Christopher Gillberg, szwedzki psychiatra, opracował sześć grup objawów, które są charakterystyczne dla zespołu Aspergera.

Zespół Aspergera należy do zaburzeń ze spektrum autyzmu. Christopher Gillberg, szwedzki psychiatra, opracował sześć grup objawów, które są charakterystyczne dla zespołu Aspergera.   Jednym z najbardziej typowych objawów zespołu Aspergera są zaburzenia funkcji społecznych, czyli nawiązywania relacji. Objawy zespołu Aspergera – zaburzenia funkcji społecznych Pierwszym podstawowym objawem, który może sugerować, że u dziecka rozwija się zespół Aspergera to trudności w funkcjonowaniu w grupie. Jest to najczęstszy powód, dla którego rodzice zgłaszają się do specjalistów.   Dziecko nie potrafi nawiązywać kontaktów ze swoimi rówieśnikami. Również samo dziecko spontanicznie nie szuka tego kontaktu , nie czując po prostu takiej potrzeby. Nawet jeśli mu się to uda, dużą trudność sprawia mu podtrzymanie relacji, ponieważ nie rozumie emocjonalnych reakcji innych osób, nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, ma tendencję do poruszania i kontynuowania tylko tematów, które je interesują.   Problemy te wynikają między innymi z tego, że dziecko, a później dorosły, nie potrafi odczytywać niewerbalnych sygnałów, czyli mimiki, mowy ciała . Komunikaty przyjmuje dosłownie – nie jest w stanie zrozumieć metafory, ironii, żartów. Samo także używa specyficznego języka, często niedostosowanego do jego wieku – specjalistyczne sformułowania, bardzo formalne formy, nadmierna poprawność, a jednocześnie monotonny ton, brak modulacji głosu. Może to wywoływać niechęć innych dzieci, ponieważ jest to dla nich zbyt duża bariera komunikacyjna .   Nie rozumie różnych sytuacji społecznych, tak zwanych „kodów społecznych”. W towarzystwie reaguje nieadekwatnie i często nie potrafi dostosować się do obowiązujących w grupie reguł – dlatego też woli bawić się w samotności, niż razem z innymi dziećmi.

Nasze akcje
Strefa luksusu

Marzysz o sielsko-anielskim relaksie? Znajdziesz go w hotelu Bania!

Partner
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner