Problemy wychowawcze w domu i w szkole – najważniejsze przyczyny
Problemy wychowawcze są najczęściej konsekwencją błędów wychowawczych. Należy zacząć od tego, że każdy rodzic powinien wspierać swoje dziecko, wzmacniając w nim przekonanie „poradzę sobie”. Jest to prosta i jednocześnie najskuteczniejsza metoda, która stanowi fundament szczęśliwego dzieciństwa i odnalezienia się w dorosłym życiu.
Problemy wychowawcze są najczęściej konsekwencją błędów wychowawczych. Należy zacząć od tego, że każdy rodzic powinien wspierać swoje dziecko, wzmacniając w nim przekonanie „poradzę sobie”. Jest to prosta i jednocześnie najskuteczniejsza metoda, która stanowi fundament szczęśliwego dzieciństwa i odnalezienia się w dorosłym życiu.
Problemy wychowawcze może sprawiać zarówno dziecko, któremu rodzic stawia zbyt wysokie wymagania, jak i to, które odczuwa zbyt dużą swobodę.
Problemy wychowawcze – wyjaśnienie pojęcia
Istnieje wiele definicji problemów wychowawczych. Najczęściej przez problemy wychowawcze rozumie się zachowanie dziecka niezgodne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, odbiegające od zasad wpajanych przez rodzica i nauczyciela. Problemy wychowawcze z jakimi spotykają się rodzice i nauczyciele to m.in. lenistwo, agresja, kłamstwa, nieśmiałość, niechęć do szkoły, nieumiejętność godzenia się z porażką.
Problemy wychowawcze – czynniki zewnętrzne
Problemy wychowawcze mogą mieć swoje źródło w domu, w szkole lub w obu tych miejscach.
Brak poczucia bezpieczeństwa, komfortu, sprawia, że dziecko zaczyna się gubić i chce się w jakiś sposób wyróżnić – jeśli nie pozytywnie, to zdobywa uwagę rodziców w inny sposób, np. przez wchodzenie w rolę błazna klasowego. Najczęstszymi przyczynami problemów wychowawczych są:
1) w domu:
- zbyt wygórowane oczekiwania rodziców,
- realizowanie swoich niespełnionych marzeń poprzez dziecko (np. wymóg, by uczyło się grać na instrumencie, mimo że dziecko nie jest tym zainteresowane),
- nadmierna troskliwość rodziców,
- kłopoty w domu, np. nieustanne kłótnie rodziców, problemy finansowe, przemoc.
2) w szkole:
- zbyt obszerny program nauczania,
- za dużo osób w klasie,
- brak akceptacji przez rówieśników,
- niewystarczające przygotowanie nauczycieli,
- zły wpływ grupy rówieśniczej (zwłaszcza w przypadku nastolatków).