Dzieci w szkole
©Syda Productions/Fotolia
Styl życia

Skąd bierze się dysleksja u dzieci?

Mechanizm powstawania dysleksji u dzieci nie został jeszcze dostatecznie zbadany. Obszar kory mózgowej, który odpowiada za powstawanie dysleksji u dzieci, to najprawdopodobniej MGN lewej półkuli – przyśrodkowe jądro kolankowe (w przypadku dysleksji komórki nerwowe lewej półkuli są zawsze o wiele mniejsze niż komórki nerwowe prawej półkuli). Lewa półkula mózgowa odpowiada między innymi za umiejętność pisania i mówienia.

Mechanizm powstawania dysleksji u dzieci nie został jeszcze dostatecznie zbadany. Obszar kory mózgowej, który odpowiada za powstawanie dysleksji u dzieci, to najprawdopodobniej MGN lewej półkuli – przyśrodkowe jądro kolankowe (w przypadku dysleksji komórki nerwowe lewej półkuli są zawsze o wiele mniejsze niż komórki nerwowe prawej półkuli). Lewa półkula mózgowa odpowiada między innymi za umiejętność pisania i mówienia.

 

Dysleksja u dzieci – przyczyny pierwotne (pośrednie)

 

Dysleksja to zaburzenie rozwojowe, które objawia się trudnościami w pisaniu i czytaniu. U jednego dziecka może wystąpić jednocześnie kilka z wymienionych poniżej przyczyn dysleksji. Jedna z najstarszych teorii podaje genetyczne uzasadnienie dysleksji u dzieci.

Podłoże genetyczne

  • Przyczyną 20-30% dysleksji występujących u dzieci są geny, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Zmiany w centralnym układzie nerwowym powodują trudności w pisaniu i czytaniu.

Podłoże organiczne

  • Przyczyną dysleksji u dzieci są uszkodzenia mózgu w okresie prenatalnym i okołoporodowym. Do powstania mikrouszkodzeń przyczyniają się czynniki biologiczne, fizyczne i chemiczne.

Podłoże hormonalne

  • Kolejnym powodem występowania dysleksji u dzieci jest nadmierne wytwarzanie hormonów, np. testosteronu. Uszkodzona zostaje lewa półkula, która jest odpowiedzialna m.in. za mowę.

Podłoże psychogenne

  • Lęk, stres i urazy psychicznie także mogą powodować dysleksję u dzieci.
  • Opóźnione dojrzewanie układu nerwowego
  • Geny i hormony mogą opóźniać dojrzewanie układu nerwowego, co jest kolejną pierwotną przyczyną specyficznych trudności w pisaniu i w czytaniu.

Dysleksja u dzieci – przyczyny wtórne (bezpośrednie)

 

Przyczyny wtórne są skutkami przyczyn pierwotnych. Dotyczą zaburzeń procesów poznawczych, np. mowy, motoryki (sprawności fizycznej), lateralizacji (dominacja jednej ze stron ciała, np. prawych kończyn nad lewymi), orientacji w czasie i przestrzeni.

kobieta na podłodze
©vadymvdrobot/fotolia
Styl życia
Szare komórki – mózg możesz ćwiczyć podobnie jak mięśnie
Szare komórki to komórki nerwowe kory mózgowej. Aby pobudzić je do pracy należy zadbać o synchronizację lewej i prawej półkuli. Tak, jak ćwiczenia fizyczne usprawniają pracę mięśni, tak na szare komórki wpływa zarówno aktywność fizyczna, jak i intelektualna.

Szare komórki to komórki nerwowe kory mózgowej. Aby pobudzić je do pracy należy zadbać o synchronizację lewej i prawej półkuli. Tak, jak ćwiczenia fizyczne usprawniają pracę mięśni, tak na szare komórki wpływa zarówno aktywność fizyczna, jak i intelektualna. Szare komórki – 3 sposoby na zwiększenie efektywności pracy mózgu Szare komórki można i warto ćwiczyć . Każda nowa rzecz, której się uczymy, pobudza mózg do aktywności. Niektóre czynności są szczególnie godne polecenia.   Aktywność fizyczna Aktywność fizyczna sprawia, że do komórek nerwowych dostarczana jest większa ilość tlenu, dzięki czemu mózg sprawniej pracuje. Szczególnie godne polecenia są ćwiczenia aerobowe : bieganie, jazda na rowerze, pływanie, aerobik. Siatkówka i koszykówka poprawiają spostrzegawczość i orientację przestrzenną . Za królową wśród ćwiczeń usprawniających szare komórki, uznawana jest joga – niektórzy naukowcy uważają to jednak za kłamstwo i chwyt marketingowy.   Mnemotechniki Techniki pamięciowe zmuszają szare komórki do wydajnej pracy , dzięki czemu zapobiegają demencji starczej (zaburzeniom funkcji poznawczych, które zwykle postępują wraz z wiekiem). Istnieje wiele mnemotechnik, które opierają się na tworzeniu tzw. żywego obrazu: zakładki osobiste, pokój rzymski, technika słów zastępczych, zakładki liczbowe, GSP (Główny System Pamięciowy). Każda z nich opiera się na ćwiczeniu wyobraźni – tworzeniu obrazów, które są kolorowe, dynamiczne i szczegółowe .   Kilkuminutowe ćwiczenia manualne Proste i nieczasochłonne ćwiczenia, które wpływają na synchronizację obu półkul mózgowych, to: rysowanie ósemek w powietrzu (lewą ręką w kierunku odwrotnym niż w prawą), pisanie inną ręką niż zwykle, naprzemienne dotykanie lewym łokciem prawego kolana i prawym łokciem lewego kolana .  

Dziecko
tanyakotenko9/Fotolia
Styl życia
Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać czy dziecko jest dyslektykiem?
Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.

Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł. Dysleksja u dzieci – odmiany zaburzenia Dysleksja rozwojowa może przybrać formę: dysortografii (problemy ze stosowaniem zasad poprawnej pisowni), dysgrafii (problemy z pisaniem w sposób czytelny), dysleksji (problemy z pisaniem i czytaniem). Wymienione rodzaje zaburzeń mogą występować samodzielnie lub łącznie. Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać objawy? Jeszcze zanim dziecko dyslektyczne pójdzie do szkoły, można u niego zauważyć zmiany niezwiązane bezpośrednio z pisaniem i czytaniem , które wskazują na dysleksję. Później dochodzą do nich zaburzenia prawidłowego pisania i czytania. Najczęstszymi objawami dysleksji u dzieci są: kłopot ze sznurowaniem butów , zapinaniem ubrań; kłopot z odwzorowaniem szlaczków ; kłopot z wykonywaniem kilku rzeczy jednocześnie; kłopot z zapamiętaniem liter o podobnych kształtach, np. p i b. zamiana głosek i sylab; opuszczanie krótkich wyrazów ; skracanie słów; mylenie kierunków : prawa-lewa; pismo „lustrzane” przy pisaniu od prawej do lewej strony; nieprawidłowe trzymanie długopisu (przy dużym napięciu mięśniowym); kłopot z zapamiętywaniem dat, nazw tygodnia, miesiąca; trudności z nauką czytania , zwłaszcza metodą fonetyczną (łączenie sylab w wyrazy i wymawianie na głos); niezrozumienie przeczytanego tekstu ; problemy z koncentracją ; niechęć do zabaw ruchowych; niechęć do układania puzzli, zabawy klockami; wady wymowy; kłopoty w utrzymywaniu równowagi; problem z opanowaniem...

samotny mężczyzna
©Photographee.eu/Fotolia
Styl życia
Przyczyny stwardnienia rozsianego: czynniki środowiskowe, genetyczne, autoimmunologiczne
Stwardnienie rozsiane (SM) jest przewlekłą, zapalną chorobą ośrodkowego układu nerwowego, która polega na postępującym niszczeniu warstwy białek otaczających włókna nerwowe. W efekcie tych zmian dochodzi do demielinizacji, czyli rozpadu otoczki mielinowej, która stanowi warstwę ochronną i izolacyjną włókien nerwowych. Przypuszcza się, że ten proces może następować na skutek szkodliwych wpływów środowiskowych, predyspozycji genetycznych oraz nieprawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Stwardnienie rozsiane (SM) jest przewlekłą, zapalną chorobą ośrodkowego układu nerwowego, która polega na postępującym niszczeniu warstwy białek otaczających włókna nerwowe. W efekcie tych zmian dochodzi do demielinizacji, czyli rozpadu otoczki mielinowej, która stanowi warstwę ochronną i izolacyjną włókien nerwowych. Przypuszcza się, że ten proces może następować na skutek szkodliwych wpływów środowiskowych, predyspozycji genetycznych oraz nieprawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Czynniki środowiskowe jako przyczyna stwardnienia rozsianego Do zewnętrznych czynników łączonych z patogenezą SM należą infekcje wirusowe i grzybicze oraz niedobór witaminy D.   Naukowcy badający rolę grzybów w rozwoju stwardnienia rozsianego stwierdzili, że patogenne grzyby, które rozwijają się w tkankach innych niż nerwowa mogą uwalniać toksyny, które niszczą astrocyty i oligodendrocyty ośrodkowego układu nerwowego. Mielina pozbawiona tych komórek glejowych ulega degeneracji.   Inne badania wskazują na to, że na wystąpienie objawów SM mogą mieć wpływ wirusy , np. wirus VZV wywołujący ospę wietrzną i półpaśca. Osoby, u których rozwinęło się SM, często wcześniej chorowały na ospę wietrzną i półpaśca.   Przyczyn stwardnienia rozsianego upatruje się również w niedoborach witaminy D. Ludzie zamieszkujący tereny, na których promieniowanie słoneczne jest mniejsze, częściej zapadają na SM. Może być to związane z mniejszą intensywnością syntezy witaminy D w organizmie. W surowicy większości pacjentów chorych na SM stwierdza się niedobór tej witaminy. Genetyczne podłoże stwardnienia rozsianego Stwardnienie rozsiane często występuje wśród bliskich krewnych osoby chorej. U osób,...

Nasze akcje
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner
materiały prasowe TVP
TV-Show

Sylwia Grzeszczak nową trenerką w „The Voice of Poland”! Jak się sprawdzi?

Partner