Dziecko
tanyakotenko9/Fotolia
Styl życia

Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać czy dziecko jest dyslektykiem?

Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.

Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.

Dysleksja u dzieci – odmiany zaburzenia

Dysleksja rozwojowa może przybrać formę:

  • dysortografii (problemy ze stosowaniem zasad poprawnej pisowni),
  • dysgrafii (problemy z pisaniem w sposób czytelny),
  • dysleksji (problemy z pisaniem i czytaniem).
  • Wymienione rodzaje zaburzeń mogą występować samodzielnie lub łącznie.

Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać objawy?

Jeszcze zanim dziecko dyslektyczne pójdzie do szkoły, można u niego zauważyć zmiany niezwiązane bezpośrednio z pisaniem i czytaniem, które wskazują na dysleksję. Później dochodzą do nich zaburzenia prawidłowego pisania i czytania. Najczęstszymi objawami dysleksji u dzieci są:

  • kłopot ze sznurowaniem butów, zapinaniem ubrań;
  • kłopot z odwzorowaniem szlaczków;
  • kłopot z wykonywaniem kilku rzeczy jednocześnie;
  • kłopot z zapamiętaniem liter o podobnych kształtach, np. p i b.
  • zamiana głosek i sylab;
  • opuszczanie krótkich wyrazów;
  • skracanie słów;
  • mylenie kierunków: prawa-lewa;
  • pismo „lustrzane” przy pisaniu od prawej do lewej strony;
  • nieprawidłowe trzymanie długopisu (przy dużym napięciu mięśniowym);
  • kłopot z zapamiętywaniem dat, nazw tygodnia, miesiąca;
  • trudności z nauką czytania, zwłaszcza metodą fonetyczną (łączenie sylab w wyrazy i wymawianie na głos);
  • niezrozumienie przeczytanego tekstu;
  • problemy z koncentracją;
  • niechęć do zabaw ruchowych;
  • niechęć do układania puzzli, zabawy klockami;
  • wady wymowy;
  • kłopoty w utrzymywaniu równowagi;
  • problem z opanowaniem zaimków, np. na stole, pod stołem, obok stołu itd.

 

Jeśli dziecko ma przynajmniej pięć z wymienionych objawów dysleksji, należy udać się do poradni pedagogiczno-psychologicznej w celu przebadania dziecka pod kątem specyficznych trudności w nauce.

kilkulatek drapie się po głowie, trzyma książkę
Image by LifetimeStock.com
Styl życia
Metoda sylabowa – nauka sylab zamiast wymawiania pojedynczych spółgłosek
Nauka czytania sylabami, inaczej metoda symultaniczno-sekwencyjna, metoda krakowska (opracowana przez logopedę z Uniwersytetu Pedagogicznego – Jagodę Cieszyńską) lub metoda sylabowa polega na składaniu sylab w wyrazy, zanim dziecko nauczy się rozpoznawać pojedyncze litery.

Nauka czytania sylabami, inaczej metoda symultaniczno-sekwencyjna, metoda krakowska (opracowana przez logopedę z Uniwersytetu Pedagogicznego – Jagodę Cieszyńską) lub metoda sylabowa polega na składaniu sylab w wyrazy, zanim dziecko nauczy się rozpoznawać pojedyncze litery.   Nauka czytania globalnego (całowyrazowego) i sylabowego to obecnie dwie metody czytania, które znajdują największe poparcie wśród językoznawców, logopedów i innych specjalistów, zajmujących się psychologią rozwojową dzieci . Osoby, które uczą się czytać metodą symultaniczno-sekwencyjną, robią to płynnie i nie mają problemów z rozumieniem przeczytanego tekstu. Ma to długofalowe efekty, ponieważ dzieci, które szybko czytają i rozumieją przeczytany tekst, odnoszą zwykle większe sukcesy w szkole niż rówieśnicy. Nauka czytania sylabami krok po kroku Na początku dziecko poznaje pojedyncze samogłoski, a następnie sylaby . Nie uczy się rozpoznawania pojedynczych spółgłosek. Sylaby należy zapisywać drukowanymi literami.   Od samogłosek prymarnych (ustnych – A, U, I, O, E, Y) do sylab otwartych (zakończonych samogłoską, jak np. w wyrazie pa-sy). Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów złożonych z samych sylab otwartych, np. KA-WA. Wymawianie sylab zamkniętych (zakończonych spółgłoską). Wymawianie nowych sylab otwartych i zamkniętych. Czytanie tekstu. Ważne jest, żeby był to tekst przeznaczony do nauki czytania, a nie fragment baśni czy bajki (im bardziej język przypomina codzienną mowę, tym lepiej).   Możliwy jest zakup książek, które w tekście mają wyróżnione kolorem sylaby. Nauka czytania sylabami opiera się na schemacie – powtarzanie – rozumienie – nazywanie Dziecko powtarza brzmienie sylaby po rodzicu lub nauczycielu. Wymawianie należy połączyć z pokazywaniem, np. przy Y można podnieść do góry ręce. Kolejny etap, czyli...

Radosny chłopiec na łące
©Halfpoint/Fotolia
Styl życia
Czy twoje dziecko cierpi na zaburzenia integracji sensorycznej? Objawy zaburzenia
Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci mogą objawiać się problemami z koncentracją, koordynacją wzrokowo-ruchową, nadmierną aktywnością fizyczną lub unikaniem jej, nadwrażliwością na dotyk lub jej deficytem.

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci mogą objawiać się problemami z koncentracją, koordynacją wzrokowo-ruchową, nadmierną aktywnością fizyczną lub unikaniem jej, nadwrażliwością na dotyk lub jej deficytem.   Zaburzenia integracji sensorycznej bywają przyczyną problemów w nauce, trudności z przystosowaniem się do nowych warunków, obniżonej samooceny i częstego przeżywania negatywnych emocji: lęku, wstydu, złości. Czym jest integracja sensoryczna? Integracja sensoryczna to zdolność mózgu do prawidłowego odbierania, interpretowania i organizowania docierających bodźców. Dotyczy to zarówno bodźców z otoczenia, jak i z organizmu. Prawidłowa interpretacja bodźca umożliwia adekwatną reakcję. Osoba, u której nie występują problemy z integracją sensoryczną, na przypadkowe oparzenie dłoni zareaguje gwałtownym odsunięciem dłoni od źródła ciepła. Osoba z zaburzeniami integracji sensorycznej może w tej samej sytuacji zareagować z opóźnieniem lub nie zareagować.   Dziecko, które w szkole narażone jest na hałas , na ogół potrafi pomimo niego skoncentrować się na swoich zadaniach. Dziecko, które cierpi na zaburzenia integracji sensorycznej, na hałas może reagować lękiem, może próbować schować się np. pod ławką. Może też jednak starać się przekrzyczeć inne dzieci. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej można pogrupować według tego, w jaki sposób reagują na stymulację. Zaburzenia integracji sensorycznej: nadwrażliwość na bodźce Dziecko, u którego zaburzenia integracji sensorycznej manifestują się nadwrażliwością na bodźce, w sposób przesadny reaguje na dźwięki, ruch, dotyk. Dziecko może obawiać się zabiegów kosmetycznych, ponieważ konieczny podczas nich kontakt fizyczny jest dla niego nieprzyjemny. W miejscach, gdzie dużo się dzieje, np. na szkolnym korytarzu podczas przerwy, może odczuwać silny lęk. Może...

Czytanie książek
© Kurmyshov/Fotolia.com
Styl życia
Nauka szybkiego czytania metodą Glenna Domana
Nauka szybkiego czytania metodą Glenna Domana daje o wiele lepsze efekty niż czytanie fonetyczne (polegające na nauce liter, później sylab, a na końcu wyrazów i głośnym ich wymawianiu). Opiera się na czytaniu od razu całych wyrazów.

Nauka szybkiego czytania metodą Glenna Domana daje o wiele lepsze efekty niż czytanie fonetyczne (polegające na nauce liter, później sylab, a na końcu wyrazów i głośnym ich wymawianiu). Opiera się na czytaniu od razu całych wyrazów.   Nauka czytania globalnego sprawia, że czytamy w tempie naturalnym, tj. około 1000 słów na minutę. Dorosły Polak czyta przeciętnie 200 słów na minutę, a zatem znacznie poniżej możliwości swojego mózgu. Nauka czytania metodą Glenna Domana – podstawowe informacje Nauka czytania metodą Glenna Domana to inaczej nauka metodą czytania globalnego . Glenn Doman to amerykański fizjoterapeuta, który początkowo pracował tylko z dziećmi z upośledzeniem mózgowym. Efekty nauki czytania przeszły jego najśmielsze oczekiwania, dlatego edukację rozszerzył także na dzieci zdrowe. Nauka szybkiego czytania od 3. roku życia Naukę czytania można rozpocząć już od pierwszych dni życia dziecka. Maluch uczy się nieświadomie, wystarczy stworzyć mu środowisko bogate w bodźce. Nauka polega na prezentowaniu dziecku kart A4, na których zapisane są drukowanymi literami wyrazy. Należy w bardzo szybkim tempie wymawiać napisane słowo i pokazywać następne. Czynność tę możemy wykonywać dwa razy dziennie, z każdym dniem stopniowo zwiększając liczbę słów. Ważne są powtórki, np. we wtorek oprócz nowych słów, należy przypomnieć wyrazy poznane w poniedziałek. Dziecko nieświadomie je zapamiętuje. W praktyce oznacza to, że dziecko pomimo tego, że nie zna liter, to potrafi przeczytać słowa. Nauka szybkiego czytania dzieci szkolnych Dzieci szkolne potrafią już czytać, więc metody globalnego czytania polegają na usprawnieniu rozumienia czytanego tekstu oraz kilkakrotnym przyspieszeniu tempa czytania. Najważniejszą zasadą jest czytanie ze wskaźnikiem, wyeliminowanie nawyku subwokalizacji zewnętrznej (wypowiadania słów pod nosem) i...

Nasze akcje
Strefa luksusu

Marzysz o sielsko-anielskim relaksie? Znajdziesz go w hotelu Bania!

Partner
materiały prasowe Lenovo
Fleszstyle

Świetna jakość w stylowym opakowaniu. Natalia Szroeder wybrała laptop Lenovo Yoga Slim 7

Partner
rafal-brzozowski
Newsy

Ci uczestnicy „The Voice of Poland” robią karierę muzyczną. Znasz wszystkich?

Partner
fotona-tatuaż
Fleszstyle

Nieudany tatuaż lub makijaż permanentny ? Wiemy, jak się go pozbyć!

Partner
torebka-skoda-hollie-warsaw
Fleszstyle

Barbara Kurdej - Szatan: "Nie miałam pojęcia, że niezabezpieczone drobiazgi mogą uderzyć z taką siłą"

Partner
justyna-steczkowska
Newsy

Justyna Steczkowska ponownie w „The Voice of Poland”! To wyjątkowy czas dla artystki

Partner
Revitalift Filler L'Oréal Paris
Fleszstyle

Wiele może się zmienić w ciągu 10 lat, ale twoja skóra nie musi! Test linii Revitalift Filler L'Oréal Paris

Partner
kosmetyki-weleda
Fleszstyle

Weleda, czyli pielęgnacja w harmonii z naturą i człowiekiem

Partner