Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać czy dziecko jest dyslektykiem?
Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.
Dysleksja u dzieci objawia się specyficznymi trudnościami w pisaniu i w czytaniu. Może to być np. mylenie podobnie wyglądających liter, kłopoty z nauką czytania na głos, nierozumienie tego, co się przeczytało. Dysleksja u dzieci obawia się także kłopotami z orientacją w przestrzeni czy nawet wiązaniem sznurowadeł.
Dysleksja u dzieci – odmiany zaburzenia
Dysleksja rozwojowa może przybrać formę:
- dysortografii (problemy ze stosowaniem zasad poprawnej pisowni),
- dysgrafii (problemy z pisaniem w sposób czytelny),
- dysleksji (problemy z pisaniem i czytaniem).
- Wymienione rodzaje zaburzeń mogą występować samodzielnie lub łącznie.
Dysleksja u dzieci – jak rozpoznać objawy?
Jeszcze zanim dziecko dyslektyczne pójdzie do szkoły, można u niego zauważyć zmiany niezwiązane bezpośrednio z pisaniem i czytaniem, które wskazują na dysleksję. Później dochodzą do nich zaburzenia prawidłowego pisania i czytania. Najczęstszymi objawami dysleksji u dzieci są:
- kłopot ze sznurowaniem butów, zapinaniem ubrań;
- kłopot z odwzorowaniem szlaczków;
- kłopot z wykonywaniem kilku rzeczy jednocześnie;
- kłopot z zapamiętaniem liter o podobnych kształtach, np. p i b.
- zamiana głosek i sylab;
- opuszczanie krótkich wyrazów;
- skracanie słów;
- mylenie kierunków: prawa-lewa;
- pismo „lustrzane” przy pisaniu od prawej do lewej strony;
- nieprawidłowe trzymanie długopisu (przy dużym napięciu mięśniowym);
- kłopot z zapamiętywaniem dat, nazw tygodnia, miesiąca;
- trudności z nauką czytania, zwłaszcza metodą fonetyczną (łączenie sylab w wyrazy i wymawianie na głos);
- niezrozumienie przeczytanego tekstu;
- problemy z koncentracją;
- niechęć do zabaw ruchowych;
- niechęć do układania puzzli, zabawy klockami;
- wady wymowy;
- kłopoty w utrzymywaniu równowagi;
- problem z opanowaniem zaimków, np. na stole, pod stołem, obok stołu itd.
Jeśli dziecko ma przynajmniej pięć z wymienionych objawów dysleksji, należy udać się do poradni pedagogiczno-psychologicznej w celu przebadania dziecka pod kątem specyficznych trudności w nauce.