Reklama

Dwulatek każdego dnia uczy się nowych słów, coraz sprawniej i szybciej chodzi, a także zaznacza swoją indywidualność wobec otoczenia.

Reklama

Dwulatek próbuje wyrazić własne zdanie, zaczyna już wiedzieć, czego chce, a czego nie – chociaż nie zawsze jeszcze potrafi to wyrazić.

Dwulatek powinien znać około 150 słów, ważyć 13 kg i mierzyć 90 cm. Takie informacje można znaleźć w internecie, ale nie można się nimi kierować. Każde dziecko rozwija się na swój własny sposób. Jeden dwulatek będzie szybciej chodził, a drugi szybciej nauczy się sprawnie mówić. To zawsze jest kwestia indywidualna i niezależna od książek i poradników. Dziecko w wieku dwóch lat jest emocjonalne, wybuchowe i zaznacza własną tożsamość. To właśnie wtedy może przechodzić tzw. bunt dwulatka.

Co powinien umieć dwulatek – mówienie

Dwulatek powinien:

  • zadawać proste pytania, np. „co to?”,
  • mówić o sobie w 3 os. lp. poj., czyli „Krzyś ma misia”, zamiast „ja mam misia”,
  • nadawać zabawkom imiona,
  • używać czasowników i tworzyć proste zdania, np. „mama daj”.

Co powinien umieć dwulatek – sprawność fizyczna i manualna

Dwulatek powinien:

  • wchodzić i schodzić po schodach bez trzymania się poręczy,
  • wspinać się na niewysokie meble,
  • biec po równym terenie,
  • jeść łyżką,
  • pić z kubeczka, chociaż ciągle najlepszym rozwiązaniem jest kubek z wieczkiem, z którego nic się nie wyleje,
  • rysować, narysować koło,
  • otwierać pudełka,
  • dopasować do siebie kilka puzzli,
  • ułożyć wieżę z klocków,

Co powinien umieć dwulatek – zdolności społeczne

Dwulatek powinien:

  • bawić się w towarzystwie innych dzieci,
  • wykonywać proste polecenia,
  • naśladować dorosłych, np. pomagając im w sprzątaniu,
  • okazywać emocje, takie jak zadowolenie, czy czułość.

Cały rozwój dwulatka zależy od rodziców. Nie każde dziecko posiądzie w tym wieku wszystkie wymienione umiejętności. Wszystko zależy od tego, jak dużo czasu rodzice mu poświęcają, czy ma więcej czasu na doskonalenie zdolności motorycznych i na aktywność fizyczną, czy raczej rodzice bardziej wspierają jego rozwój manualny i intelektualny.

Reklama

Najważniejsze jest, aby nie porównywać dziecka z rówieśnikami i aby wszelkie wątpliwości konsultować z pediatrą lub logopedą, czy psychologiem.

Reklama
Reklama
Reklama