Czy moje dziecko rozwija się prawidłowo – co powinien umieć dwulatek?
Dwulatek każdego dnia uczy się nowych słów, coraz sprawniej i szybciej chodzi, a także zaznacza swoją indywidualność wobec otoczenia.
Dwulatek każdego dnia uczy się nowych słów, coraz sprawniej i szybciej chodzi, a także zaznacza swoją indywidualność wobec otoczenia.
Dwulatek próbuje wyrazić własne zdanie, zaczyna już wiedzieć, czego chce, a czego nie – chociaż nie zawsze jeszcze potrafi to wyrazić.
Dwulatek powinien znać około 150 słów, ważyć 13 kg i mierzyć 90 cm. Takie informacje można znaleźć w internecie, ale nie można się nimi kierować. Każde dziecko rozwija się na swój własny sposób. Jeden dwulatek będzie szybciej chodził, a drugi szybciej nauczy się sprawnie mówić. To zawsze jest kwestia indywidualna i niezależna od książek i poradników. Dziecko w wieku dwóch lat jest emocjonalne, wybuchowe i zaznacza własną tożsamość. To właśnie wtedy może przechodzić tzw. bunt dwulatka.
Co powinien umieć dwulatek – mówienie
Dwulatek powinien:
- zadawać proste pytania, np. „co to?”,
- mówić o sobie w 3 os. lp. poj., czyli „Krzyś ma misia”, zamiast „ja mam misia”,
- nadawać zabawkom imiona,
- używać czasowników i tworzyć proste zdania, np. „mama daj”.
Co powinien umieć dwulatek – sprawność fizyczna i manualna
Dwulatek powinien:
- wchodzić i schodzić po schodach bez trzymania się poręczy,
- wspinać się na niewysokie meble,
- biec po równym terenie,
- jeść łyżką,
- pić z kubeczka, chociaż ciągle najlepszym rozwiązaniem jest kubek z wieczkiem, z którego nic się nie wyleje,
- rysować, narysować koło,
- otwierać pudełka,
- dopasować do siebie kilka puzzli,
- ułożyć wieżę z klocków,
Co powinien umieć dwulatek – zdolności społeczne
Dwulatek powinien:
- bawić się w towarzystwie innych dzieci,
- wykonywać proste polecenia,
- naśladować dorosłych, np. pomagając im w sprzątaniu,
- okazywać emocje, takie jak zadowolenie, czy czułość.
Cały rozwój dwulatka zależy od rodziców. Nie każde dziecko posiądzie w tym wieku wszystkie wymienione umiejętności. Wszystko zależy od tego, jak dużo czasu rodzice mu poświęcają, czy ma więcej czasu na doskonalenie zdolności motorycznych i na aktywność fizyczną, czy raczej rodzice bardziej wspierają jego rozwój manualny i intelektualny.
Najważniejsze jest, aby nie porównywać dziecka z rówieśnikami i aby wszelkie wątpliwości konsultować z pediatrą lub logopedą, czy psychologiem.