człowiek siedzący na kanapie w otoczeniu zapakowanych prezentów
©DragonImages/Fotolia.com
Lifestyle

Promocje świąteczne czy zwykła manipulacja – jak robić zakupy, by nie dać się naciągnąć?

Najczęstsze promocje świąteczne, np. dwa produkty w cenie jednego, wcale nie służą zmniejszeniu wydatków, a zachęceniu do zrobienia większych zakupów. Sieci handlowe w okresie bożonarodzeniowym zarabiają dzięki skłonności klientów do podejmowania decyzji pod wpływem impulsów i emocji.

Najczęstsze promocje świąteczne, np. dwa produkty w cenie jednego, wcale nie służą zmniejszeniu wydatków, a zachęceniu do zrobienia większych zakupów. Sieci handlowe w okresie bożonarodzeniowym zarabiają dzięki skłonności klientów do podejmowania decyzji pod wpływem impulsów i emocji.

O tym, co kupić na święta, zazwyczaj nie decydują sami konsumenci, a specjaliści ds. sprzedaży, którzy wiedzą, jak wykorzystać grudniową euforię, by zwabić do sklepów tłumy. Manipulacja sprawia, że koszyki szybko się zapełniają, a portfele jeszcze szybciej zmniejszają swoją objętość.

Na czym polegają promocje świąteczne?

Przeceny, wyprzedaże i gratisy to nic innego, jak popularne techniki służące wytworzeniu złudzenia oszczędności. Wystosowanie atrakcyjnej oferty przed świętami jest priorytetem dla każdego menedżera – w końcu od tego, jak wiele osób wybierze daną sieć, zależy jej zysk w najgorętszym okresie sprzedażowym. Przed świętami frekwencja w centrach handlowych jest o 30% większa niż w ciągu roku, a wydatki Polaków na bożonarodzeniowe prezenty i artykuły żywnościowe systematycznie rosną. Dzieje się tak za sprawą marketerów, którzy lansują konsumpcyjne podejście do świąt. Podstawową strategią związaną z tworzeniem promocji świątecznych jest merchandising, który polega na prezentowaniu produktów w taki sposób, by skłonić klientów do konkretnych zachowań. Te towary, które mają zostać wyprzedane, układa się na wysokości wzroku, a dodatkowo wyróżnia się je karteczkami z wyeksponowanym napisem promocja i przekreśloną starą ceną, która często zostaje celowo zawyżona. Bombarduje się półki kolorem czerwonym, by przyspieszyć decyzje konsumentów i wystawia się dwa produkty w cenie jednego, żeby zachęcić do wybierania rzeczy, których wcale nie ma na liście zakupów. Co więcej, na wielu etykietach podaje się cenę z końcówką 99 groszy, ponieważ mózg mechanicznie odczytuje ją jako znacznie mniejszą niż okrągła kwota. Na przełomie listopada i grudnia dochodzi do tego jeszcze budowanie przyjemnej gwiazdkowej atmosfery dzięki rozmaitym ozdobom, nastrojowej muzyce i sztucznie wytwarzanym zapachom. Dobre samopoczucie klientów sprawia, że chętniej wkładają towary do koszyków, a przy następnej okazji wracają do tego samego sklepu.

Jak robić świąteczne zakupy z głową?

Najskuteczniejszy sposób na to, by nie dać się manipulacji, jest zaplanowanie zakupów przed świętami na czas, kiedy w supermarketach nie ma jeszcze obłożenia, lub wybranie mniejszego punktu handlowego, który funkcjonuje na innych zasadach niż duże sieci nastawione na masową sprzedaż. Zostawianie tego na ostatnią chwilę wiąże się z bardzo dużym prawdopodobieństwem, że wybory, przed jakimi staniemy w sklepie, będą podyktowane impulsem. Warto też zrobić listę zakupów i konsekwentnie się jej trzymać – dzięki temu szansa, że sięgniemy po jakąś zbędną rzecz, staje się mniejsza. Dobrym pomysłem jest również zorientowanie się w cenach produktów przed świątecznymi zakupami – chociażby za pośrednictwem Internetu. Natomiast korzystanie z promocji świątecznych należy dobrze przemyśleć, zwłaszcza jeśli chodzi o kupowanie dwóch produktów w cenie jednego, ponieważ często ten drugi okazuje się zbędny i zanim zdążymy go wykorzystać, traci termin przydatności do spożycia.

Nasze akcje
Douglas
Lifestyle
Największa perfumeria Douglas to miejsce inne niż wszystkie
Współpraca reklamowa
wernisaż-12.-kalendarza-artystycznego-gedeon-richter
Newsy
Kobiety i astrologia inspiracją dla polskich artystów. Przedstawiamy 12. edycję Kalendarza Artystycznego
Współpraca reklamowa
Gwiazdy
Newsy
Chcesz dobrze czuć się we własnej skórze tak, jak największe gwiazdy? Działaj metodą małych kroków!
Współpraca reklamowa
Skuteczny trening bez wysiłku? Teraz to możliwe!
Newsy
Skuteczny trening to nie tylko siłownia!
Współpraca reklamowa
Nowości
PartyExtra
Małgorzata Rozenek-Majdan uśmiechnięta
Newsy
Małgorzata Rozenek-Majdan
BZ
Julia Wieniawa w neonowej sukience na lato
Newsy
Julia Wieniawa
BZ
Katarzyna Cichopek na 59 Festiwalu w Opolu
Newsy
Katarzyna Cichopek
BZ
Klaudia El Dursi na plaży
TV-Show
Hotel Paradise
BZ
Ślub od pierwszego wejrzenia x-news
TV-Show
Ślub od pierwszego wejrzenia
BZ
Versace wiosna-lato 2022
Styl Gwiazd
Trendy w koloryzacji włosów na wiosnę i lato 2022. Te odcienie robią mocne wrażenie
Marcelina Zielnik
Gorący trend: Dopamine dressing
Styl Gwiazd
Dopamine dressing to najgorętszy trend sezonu. Obłędną koszulę w stylu Małgorzaty Rozenek-Majdan kupisz w Sinsay za 39,99
Anna Kusiak
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Niemal identyczne kupisz w Sinsay za 35 zł
Newsy
Klaudia Halejcio w najmodniejszych spodniach tego lata. Podobne kupisz w Sinsay za 35 zł
Urszula Jagłowska-Jędrejek
Anna Lewandowska w swetrze za ponad tysiąc złotych
Newsy
Anna Lewandowska w modnym swetrze ponad tysiąc złotych. W Sinsay kupisz podobny za 50 złotych!
Aleksandra Skwarczyńska-Bergiel
Moda uliczna wiosna-lato 2022
Styl Gwiazd
Najmodniejsze buty na wiosenno-letni sezon. Te modele ma w szafie każda it-girl
Marcelina Zielnik