Reklama

BMW Art Cars to budowana od ponad 45 lat kolekcja sportowych i koncepcyjnych modeli BMW, które zostały przeobrażone w dzieła sztuki przez takich czołowych artystów, jak Jeff Koons, Andy Warhol, Olafur Eliasson czy Jenny Holzer. Na warszawskiej wystawie zobaczymy cztery z tych wyjątkowych pojazdów. Będzie je można oglądać od 16 do 30 czerwca na skwerze przed pomnikiem Syrenki, w pobliżu Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Centrum Nauki Kopernik.

Reklama

Nie wiemy, czy inni zawodnicy jakoś szczególnie oszczędzali mobilne dzieło sztuki, którym w 1977 r. Hervé Poulain i Marcel Mignot wystartowali w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Być może jednak niezwykłe malowanie BMW 320i, obrazujące ruch i pędzący krajobraz, pomogło im zająć pierwsze miejsce w swojej klasie. Autorem projektu był Roy Lichtenstein, uznany mistrz pop-artu, którego charakterystyczne komiksowe kropki znalazły się na karoserii trzeciego w historii BMW Art Car. Wspólne dzieło Lichtensteina i inżynierów BMW miało także premierę poza torem, w słynnym Centre Pompidou. Wzajemna inspiracja przez światy technologii, wyścigowych emocji i sztuki współczesnej to główna idea stojąca za warszawską wystawą - i całą kolekcją BMW Art Cars.

Mat. prasowe

Wyścigowe osiągnięcia ma również inny samochód, który będzie można oglądać na warszawskim Powiślu: to potężne (niemal 480 KM!) BMW M1, pomalowane przez Andy’ego Warhola. Ten czwarty w kolejności Art Car powstał w 1979 r. i w tym samym roku wystartował w Le Mans, zajmując drugie miejsce w swojej klasie. Warhol, zachwycony bryłą auta, swoimi rozmytymi plamami intensywnych kolorów starał się stworzyć wrażenie pędu. W przeciwieństwie do poprzednich artystów, malował M1 własnoręcznie.

Mat. prasowe

Podobną spontaniczną metodę przyjął niemiecki malarz i muzyk A. R. Penck, w 1991 r. ozdabiając BMW Z1 charakterystycznymi dla tego artysty tajemniczymi hieroglifami. Jaskrawoczerwony kabriolet ozdobiony czarnymi wzorami był jedenastym z kolei Art Carem, ale w odróżnieniu od kilku poprzedników nie tylko nigdy nie brał udziału w wyścigach, ale też nie jeździł po zwykłych drogach, od początku pomyślany jako obiekt galeryjny.

Mat. prasowe

Ostatni i być może najbardziej klasycznie malarski z wystawianych w Warszawie samochodów to Art Car numer trzynaście, z roku 1992. Włoski artysta Sandro Chia na karoserii BMW serii 3 umieścił ludzkie twarze, które odwzajemniają spojrzenia widzów, zaciekawionych sedanem o maksymalnej prędkości sięgającej 300 km/h.

Mat. prasowe

Początki kolekcji BMW Art Cars sięgają roku 1975, kiedy kierowca wyścigowy i kolekcjoner sztuki Hervé Poulain poprosił swojego przyjaciela, amerykańskiego artystę Alexandra Caldera, by ten zaprojektował malowanie BMW 3.0 CSL, w którym Poulain miał startować w Le Mans. Od tamtej pory siedemnaścioro kolejnych artystów, wybieranych przez międzynarodowe jury, przygotowało projekty oparte na wyjątkowych modelach aut BMW. W tej grupie znaleźli się m.in. Jeff Koons, Frank Stella, David Hockney, Jenny Holzer czy Olafur Eliasson. Kolekcja BMW Art Car na co dzień znajduje się w Monachium, ale w przeszłości odwiedziła już Luwr, Powerhouse Museum w Sydney, Palazzo Grassi oraz muzea Guggenheima w Nowym Jorku i w Bilbao. W Polsce w odpowiedzi na obecną sytuację pandemiczną zaplanowano wystawę plenerową w przestrzeni publicznej.

BMW Art Cars

Kolekcja Art Cars to tylko jeden z przykładów zaangażowania BMW Group w kulturę. W tym roku mija 50 lat od pierwszej inicjatywy tego rodzaju: w 1971 r. na zamówienie BMW powstał abstrakcyjny tryptyk Gerharda Richtera, jednego z najwybitniejszych współczesnych malarzy. Najważniejsze obszary działań BMW Group to sztuka współczesna, jazz i muzyka klasyczna, a także architektura i design. Firma jest partnerem najważniejszych instytucji świata sztuki, takich jak Guggenheim Museum czy Tate Modern.

Polski oddział BMW w ramach strategii BMW Drives Culture jest partnerem m.in. Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Filharmonii Szczecińskiej. Przez 12 lat firma organizowała również koncerty BMW Jazz Club, podczas których polskiej publiczności prezentowali się zarówno czołowi jazzmani, jak i wschodzące gwiazdy tej muzyki. Z kolei w ramach BMW Art Club. Przyszłość to sztuka powstają projekty łączące technologię, muzykę i sztukę nowych mediów.

BMW Group

BMW Group, reprezentująca marki BMW, MINI, Rolls-Royce i BMW Motorrad, jest jednym z wiodących na świecie producentów samochodów i motocykli w segmencie premium, a także dostawcą wysokiej jakości usług finansowych i mobilnościowych. Sieć produkcyjna BMW Group obejmuje 31 zakładów produkcyjnych i montażowych w 15 krajach; firma dysponuje międzynarodową siecią dystrybucji w ponad 140 krajach.

W roku 2020 firma BMW Group sprzedała ponad 2,3 miliona samochodów oraz ponad 169 tysięcy motocykli na całym świecie. Dochód przed opodatkowaniem w roku finansowym 2020 wyniósł 5,222 mld euro przy obrotach wynoszących 98,990 mld euro. Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. w BMW Group było zatrudnionych 120 726 pracowników.

Reklama

Podstawą sukcesu ekonomicznego BMW Group były zawsze odpowiedzialne działania i perspektywiczne myślenie. Firma już na wczesnym etapie wyznaczyła kierunek na przyszłość i konsekwentnie koncentruje się na zrównoważonym rozwoju i ochronie zasobów, począwszy od łańcucha dostaw poprzez produkcję aż po końcową fazę użytkowania wszystkich produktów.

Reklama
Reklama
Reklama