Trening autogenny Schultza
© Ivan Kruk/Adobe Stock

Trening autogenny Schultza – co to jest? W jakim celu można stosować trening autogenny?

Trening autogenny Schultza
© Ivan Kruk/Adobe Stock

Trening autogenny Schultza jest jedną z form psychoterapii, w której największą rolę odgrywają myśli i oddziaływanie umysłu. To rodzaj bardzo efektywnej relaksacji neuromięśniowej stosowanej powszechnie na całym świecie. Opiera się na autosugestii i medytacji, które prowadzą do stanu zbliżonego do hipnozy.

 

Trening autogenny to metoda opracowana przez niemieckiego lekarza i psychiatrę Johannesa H. Schultza. Opracował ją w oparciu o jogę i medytację z wyłączeniem ich mistyczno-religijnego aspektu. W 1932 roku trening autogenny został uznany za oficjalną technikę psychoterapeutyczną.

Na czym polega trening autogenny Schultza?

Trening autogenny to technika relaksacyjna, która jest powszechnie stosowana, przede wszystkim ze względu na wysoką skuteczność i prostotę wykonywanych ćwiczeń. Opanowanie treningu pozwala na wykształcenie umiejętności osiągania stanu odprężenia w dowolnych warunkach.

 

Trening autogenny jest zestawem bardzo prostych i niewymagających kondycji fizycznej czy sprzętu ćwiczeń. Są to sesje, które powinny być powtarzane codziennie (dla wyrobienia nawyku oraz optymalnego opanowania techniki) przez około 15 minut. W trakcie ćwiczeń wykorzystywany jest zestaw wizualizacji, które wprowadzają w stan odprężenia. Najlepszymi pozycjami do treningu autogennego są: leżenie lub siedzenie. Ważne jest, aby osobie ćwiczącej było wygodnie, a ciało ułożone było w sposób komfortowy.

 

Mechanizm treningu autogennego dzieli się na dwa etapy/elementy:

  • kierowanie swojej uwagi oraz myśli w sposób świadomy: chodzi tutaj przede wszystkim o oczyszczenie myśli (tak, jak w medytacji) i skupienie się na powtarzanej sekwencji, np. wizualizacji,
  • zawężenie pola świadomości, np. skupienie się wyłącznie na jednej części ciała przez dłuższy czas.

 

Kluczowe w treningu jest 6 sekwencji, które muszą następować po sobie w odpowiedniej kolejności, są to: uczucie ciężaru, uczucie ciepła, regulacja pracy serca, regulacja swobodnego oddychania, uczucie ciepła w brzuchu (splocie słonecznym) oraz uczucie chłodu na czole.

 

Najlepiej zacząć od sesji 3-5 minutowych powtarzanych nawet trzy razy dziennie. W początkowej fazie nauki zaleca się wykonywanie tylko ćwiczeń polegających na odczuwaniu ciężkości poszczególnych części ciała.

Kiedy trening autogenny ma zastosowanie?

Trening autogenny Schultza wzmacnia odporność i doskonale wpływa na psychikę, dlatego sprawdza się przypadku zaburzeń psychosomatycznych o podłożu stresowym, zaburzeniach hormonalnych i neurologicznych. Może to być również sposób na szybszą rekonwalescencję po zabiegach chirurgicznych czy chorobie. Trening autogenny Schultza jest powszechnie stosowany w terapii dzieci m. in. nadpobudliwych oraz mających problem z koncentracją.

Przeładuj

Metamorfozy uczestniczek "Hotel Paradise"! Która z nich przeszła największą przemianę?

zobacz 01:27