Usmiechnięta kobieta
Flickr/Thank you for visiting my page/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Słaba silna wola

Usmiechnięta kobieta
Flickr/Thank you for visiting my page/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Silna wola określana jest „mięśniem umysłu”. A jak wiadomo, każdy nieużywany mięsień z czasem słabnie, wiotczeje i zanika. Co zrobić, żeby wytrenować silną wolę?

 

1. Zasoby silnej woli są ograniczone, zupełnie jak w przypadku każdego mięśnia! Wola słabnie zwłaszcza wieczorem, szczególnie jeśli dzień był stresujący. Wieczorem jesteśmy bardziej podatni na podjadanie, wtedy też kończy się większość diet. Czy brzmi dla ciebie znajomo słowo „prokrastynacja”? To tendencja do odkładania różnych rzeczy na później. Jeśli odkładasz najbardziej wyczerpujące i nudne zadania na później, z pewnością zabraknie ci motywacji do ich wykonania. Po pracy padasz z nóg? Nie postanawiaj w takim razie, że będziesz uprawiać jogging wieczorami.

 

2. W związku z tym, że zasoby silnej woli mogą się wyczerpać, nie marnuj ich na błahostki. Jeśli wiesz, że trudno ci powstrzymać się od słodyczy, nie trzymaj ich w domu, a w sklepie omijaj półkę z łakociami szerokim łukiem. Daj też sobie i twojej samokontroli czas na odpoczynek i regenerację.

 

3. Nie próbuj kontrolować wszystkiego. Skup się na priorytetach, naucz się odkładać mniej ważne sprawy na później, z innych w ogóle zrezygnuj. Możesz zastosować jedną z metod nadawania zadaniom priorytetów – macierz Eisenhowera lub metodę ABC. W skrócie – obie polegają na ustaleniu, które zadania są najważniejsze i najpilniejsze, a które można zostawić na później lub oddelegować do wykonania innym osobom.

 

4. Ćwiczenie silnej woli nawet w zdawałoby się banalny sposób, pomoże ci wytrwać i w ważniejszych postanowieniach. Osoby z wyćwiczoną silną wolą sprawniej rozwiązują problemy – badania Marka Muravena z University at Albany z 2010 roku wykazały, że palacze, którzy wzmacniali silną wolę ćwicząc siłę chwytu i unikając słodyczy, mieli większe szanse na rzucenie palenia!

 

5. Mając ustalony cel, zrób listę korzyści, jakie odniesiesz, gdy go zrealizujesz. Wypisz zarówno te doraźne, jak i długofalowe. Np. w wyniku powstrzymania się od kupienia słodkiego napoju nie stracisz dwóch złotych, a w perspektywie skorzystają na tym twoje zęby i figura.

 

6. Każdy cel podziel na mniejsze i konkretne. Nie myśl, że musisz ogólnie schudnąć, tylko ustal ile kilogramów cię usatysfakcjonuje, ile dajesz sobie na to czasu, w jaki sposób zechcesz to zrobić. Możesz do tego wykorzystać metodę planowania celów SMART, której nazwa pochodzi od pierwszych liter określeń, jakie powinny charakteryzować zadanie. Po kolei więc cel powinien być – szczegółowy, mierzalny, ambitny, realny i terminowy. Tak określony ma największe szanse powodzenia.

 

7. Przełam rutynę i zrób coś dla odmiany – zmień drogę do pracy, wypróbuj nowy sposób robienia notatek albo przynajmniej zacznij jeść inną ręką niż zazwyczaj. Te banalne sposoby zmuszają mózg do świadomej pracy i łamania przyzwyczajeń – być może trudno ci w to uwierzyć, ale to też kształtuje silną wolę.

 

8. Skoncentruj się maksymalnie na aktualnie wykonywanej czynności. Jeśli piszesz ważną pracę, nie sprawdzaj co chwila poczty ani telefonu. Jedząc śniadanie, nie sprawdzaj na tablecie newsów. Każdą czynność wykonuj świadomie i z pełną uważnością.

Przeładuj

Natasza Urbańska będzie pracować z córką?! Znamy ich plany!

zobacz 01:16