Kobieta z okularami w dłoni
Pixabay/Tummen/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Natrętne myśli, inaczej obsesje, są to powracające co chwila impulsy z naszego mózgu, które zawsze dotyczą spraw dla nas trudnych. Cyklicznie pojawiające się pytanie, dlaczego zdradził, z kim wyjechał, gdzie przebywa i najważniejsze – dlaczego nie dzwoni. Obsesją może stać się ważna dla nas osoba, ale również trudna sytuacja, czynność czy wydarzenie, które odbiło się silnie w naszej psychice.

 

Natrętne myśli możemy wrzucić do kategorii powracających impulsów nerwowych, które wysyła nam mózg, informując o podświadomym (ale czasami również świadomym) głębokim przeżywaniu. Rozwodzisz się i nie możesz przestać o tym myśleć. Zdradził cię, a ty wciąż zadajesz jedno pytanie – dlaczego. W większości przypadków sami intencjonalnie wywołujemy natrętne myśli, nie mogąc się później od nich uwolnić. Czasami osoba, człowiek czy sytuacja tak silnie wywarła na nas wpływ (najczęściej negatywny), że same powtarzające myśli potrafią wprawić nas w stan pełnej dezorganizacji życiowej – motywem życia staje się tylko podmiot rozmyślań, a wszystko inne idzie w „odstawkę”.

Jak sobie poradzić z natrętnymi myślami?

Nawarstwianie się natrętnych myśli działa na zasadzie „węzła gordyjskiego”, który zacieśnia twoje świadome postrzeganie i rozumowanie świata. Przestajesz racjonalnie myśleć, co doprowadza do zakrzywienia rzeczywistości. Pogłębianie się natrętnych myśli może doprowadzić do nerwicy natręctw czy wejścia w stan obsesyjny. Co możesz zrobić, aby tego uniknąć:

 

  • Snuj historie. Nie myśl ciągle o tym, co się stało, a pójdź o krok dalej. Wyobrażaj sobie zakończenie tej historii z happy endem dla ciebie. Wykorzystaj pozytywne wspomnienia, emocje. Napięcie, które odczuwasz opadnie, ponieważ uwolnisz się od jednego scenariusza.

 

  • Odklej problem jak plaster. Gdy odklejamy bandaż ze skóry, nie robimy tego powoli, bo najzwyczajniej w świecie taka metoda jest bardziej bolesna – odrywamy szybko, energicznie. Z problemem, który wywołuje natrętne myśli, musisz postąpić podobnie. Usiądź wygodnie i pomyśl o problemie, wywołaj obsesję i następnie zamknij oczy i wypowiedz go na głos, na przykład „Krzysiek mnie zdradził, odszedł do innej kobiety” lub „Nie jestem w stanie poradzić sobie w nowej pracy”. Po wyrzuceniu z siebie problemu, otwórz oczy i skup się na jednym elemencie wystroju pokoju czy na drzewie lub ławce, jeżeli jesteś na dworze. Poszukaj jak najwięcej szczegółów, detali, myśl tylko o tym tak długo, jak potrafisz. Wyrzucenie z siebie wewnętrznych rozterek na zewnątrz i skupienie się na świecie zewnętrznym, pozwoli ci „odkleić problem” od siebie i zastąpić go konstruktywnym rozwiązaniem, myślą czy wspomnieniem.

 

  • Aktywność fizyczna. Nie od dziś wiadomo, że nic tak dobrze nie rozładowuje napięcia emocjonalnego jak wysiłek fizyczny. Zapisz się do klubu fitness, zacznij biegać z koleżanką lub zacznij pobierać lekcje tańca. Sport odciągnie od ciebie natrętne myśli, a dodatkowo pozwoli w twoim organizmie uwolnić się endorfinom – hormonom szczęścia.

 

Gdy powyższe zalecenia nie pomagają pozbyć się natrętnych myśli, rozważ odwiedzenie gabinetu psychologa. Niektóre problemy są dla nas tak obciążające psychicznie, że nie jesteśmy w stanie sobie z nimi poradzić sami.