kobieta z mężczyzną
Image by LifetimeStock.com

Radzenie sobie z emocjonalną nadwrażliwością

kobieta z mężczyzną
Image by LifetimeStock.com

Próby radzenia sobie z emocjonalną wrażliwością obejmują: rezygnację z analizy słów krytyki, świadomość swych atutów, unikanie krzywdzenia innych ludzi, znalezienie odpowiedniej pracy, umiejętność efektywnego relaksu.

Czym jest emocjonalna nadwrażliwość

Osoba nadwrażliwa emocjonalnie nie potrafi przyjmować uzasadnionej krytyki, bierze do siebie wszystko, co usłyszy na swój temat, martwi się większością nie swoich spraw wokół, pragnie być lubiana. Nadwrażliwość powodują temperament (wrażliwy na pobudzanie układ nerwowy) oraz zaburzenie poczucia bezpieczeństwa w dzieciństwie (często również nieuświadamiane): rozwód, awantury, emigracja zarobkowa rodzica, faworyzowanie rodzeństwa, niedocenianie czy porównania z innymi.

 

Brak pozytywnych motywacji rodzi głębokie kompleksy, niechęć do zmian, przesadne reakcje. Nadwrażliwość pojawia się u obu płci. Charakteryzuje także neurotyków, zamartwiających się bez powodu, poszukujących akceptacji, lecz odsuwających się od ludzi ze strachu przed odrzuceniem, impulsywnych, bardzo krytycznych, bo przekonanych o swoich racjach.

Jak radzić sobie z nadwrażliwością emocjonalną

Z nadwrażliwością emocjonalną trzeba sobie poradzić, żeby było łatwiej żyć nam i innym z nami (zwłaszcza niewrażliwemu partnerowi). Okiełznanie wrażliwej strony naszej natury może zrobić z niej największy atut: jesteśmy przecież empatyczni i szczerzy – łatwiej więc nam zaufać i mamy sporo przyjaciół, mamy świetną intuicję. Uda się to, kiedy będziemy świadomi tej cechy charakteru i będziemy potrafili w razie potrzeby ją ograniczyć. Poniżej kilka porad dla uczuciowych nadwrażliwców:

  • Nie analizować krytycznych słów ani nie rozpamiętywać przykrych sytuacji.
  • Przestać przejmować się słowami innych (odczuwać lęk przed stratą dobrego obrazu siebie). Ich negatywne komentarze to tylko efekt ich kompleksów, wynikających z niskiego poczucia własnej wartości. Jeżeli uwierzysz w siebie, skupisz się na swych pozytywach i tym, co robisz dobrze, przestaną do ciebie docierać.
  • Znać swe mocne i słabe strony i moc siły wewnętrznej. Wynotuj swoje atuty i wady, ale zrób to obiektywnie, także z pomocą przyjaciela. Bazując na nich, stwórzcie listę czynności, w których jesteś naprawdę dobry i na tym buduj główną część swojej aktywności.
  • Unikać (bo nie da się ich zmienić) ludzi niewrażliwych, którzy krzywdzą innych.
  • Znaleźć odpowiednią dla nas pracę, w której się sprawdzimy: artysta, pisarz, dziennikarz, psycholog, nauczyciel, osoba duchowna.

Pracować nad umiejętnością relaksowania się i rozluźniania. Znajdź czynności, które cię odstresują (szydełkowanie, pieczenie ciast, taniec), słuchaj relaksującej muzyki.


Więcej na temat porady psychologiczne
Przeładuj

"Kogel Mogel 4": To nowa postać zachwyci wszystkich najbardziej! "Rozbije bank"

zobacz 02:41