Grupa ludzi na plaży
Image by LifetimeStock.com

Zdolności interpersonalne, czyli umiejętności społeczne, takie jak nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów międzyludzkich, aktywne słuchanie, przekonywanie, prowadzenie negocjacji to kompetencje, które w znaczący sposób wpływają na zadowolenie z życia osobistego i zawodowego. Niemal w każdym ogłoszeniu o pracę można przeczytać, że wymagany jest wysoki poziom umiejętności interpersonalnych, które zalicza się do kompetencji miękkich i psychospołecznych. Ze zdolnościami komunikacyjnymi człowiek się po prostu rodzi, ale można również wpłynąć na ich jakość odpowiednimi ćwiczeniami.

Trzy sposoby na podniesienie kompetencji komunikacyjnych

1. Zapisz się do organizacji, w której ćwiczy się kompetencje miękkie.

Istnieje wiele organizacji zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, które zajmują się wspieraniem kompetencji przywódczych oraz zdolności retorycznych. Warto zrobić pierwszy krok i zapisać się na zajęcia jako gość. Skok na głęboką wodę sprawi, że to, co teraz cię przeraża, za pół roku będzie błahostką.

 

2. Aktywne słuchanie – element kompetencji interpersonalnych.

Aby poprawić zdolności komunikacyjne, warto poćwiczyć parafrazowanie słów rozmówcy. Dobrze jest rozpoczynać zdanie od następujących sformułowań: „o ile cię dobrze zrozumiałem”, „a więc uważasz, że”, „innymi słowy”. Pamiętaj, by być bardzo precyzyjnym – do komunikatu nie należy dodawać własnej oceny. Parafrazowanie daje wiele korzyści: sprawia, że zyskujemy szacunek i sympatię odbiorcy – każdy lubi być słuchany i rozumiany, zapobiega nieporozumieniom, a także daje czas na uporządkowanie myśli.

 

3. Naucz się formułować pytania otwarte.

Jeżeli podczas rozmów – zarówno na szczeblu zawodowym, jak i prywatnym, zapada niezręczna cisza, warto mieć w zanadrzu kilka gotowych, otwartych pytań (to te, na które nie da się/nie wystarczy odpowiedzieć tak lub nie). Umiejętności interpersonalne rozwiniesz zadając pytania rozpoczynające się od słów: „co myślisz?”, „jak chciałbyś?”.