zestaw do terapii zapachem z lawendą
Image by LifetimeStock.com

Dobre samopoczucie w kilka minut – 5 sposobów na szybką poprawę nastroju

zestaw do terapii zapachem z lawendą
Image by LifetimeStock.com

Endorfiny i serotonina są nazywane hormonami szczęścia, wpływają na dobre samopoczucie, wysoką samoocenę, a także chęć i energię do życia. Oddziałują one na te obszary mózgu, które odpowiadają za uczucia i odczuwanie przyjemności. Żeby szybko poprawić sobie samopoczucie, warto zafundować sobie zastrzyk endorfin i serotoniny.

1. Ćwiczenia fizyczne na poprawę nastroju

Uczucie euforii po intensywnym treningu znane jest wielu biegaczom. Podczas długotrwałego wysiłku fizycznego organizm wytwarza endorfiny, które sprawiają, że człowiek staje się bardziej odporny na ból i zmęczenie. Podobny efekt daje pływanie, jazda na rowerze, aerobik, gra w piłkę nożną albo w siatkówkę. Nie trzeba jednak trenować wyczynowo, żeby odczuć korzyści ze sportu. Kiedy potrzebujesz zastrzyku endorfin, wykonaj 10-minutowy trening cardio.

2. Aromaterapia na poprawę nastroju

Niektóre zapachy stymulują wydzielanie endorfin. Aromaterapia może więc być skutecznym sposobem, żeby doraźnie poprawić sobie nastrój. Endorfiny wydzielane są szczególnie intensywnie, kiedy wyczuwamy zapachy wanilii i lawendy. Zaopatrz się w olejki zapachowe oraz kominek do aromaterapii i w przypadku gorszego samopoczucia przez kilka minut wdychaj przyjemny zapach wanilii lub lawendy.

3. Pośmiej się

Endorfiny uwalniane są także wtedy, kiedy szczerze się śmiejemy. Przypomnij sobie dowcip, który sprawia, że nie możesz powstrzymać się od śmiechu, albo sytuację z życia, fragment filmu, który sprawia, że wybuchasz śmiechem. W ten przyjemny sposób szybko poprawisz sobie nastrój.

4. Zjedz czekoladę

Gorzka, zawierająca przynajmniej 60-70% kakao, czekolada zawiera tryptofan. Podczas przemian tego aminokwasu w organizmie produkowana jest serotonina, odpowiadająca za przekazywanie informacji w mózgu. Serotonina podobnie jak endorfiny wpływa na samopoczucie. Jedzenie smacznych potraw jest odbierane przez mózg jako przyjemna czynność, podczas której wydzielane są także endorfiny.

5. Zjedz coś pikantnego

Mamy też dobrą wiadomość dla tych, którzy od słodyczy wolą pikantne potrawy. Kapsaicyna znajdująca się w papryczkach chili i odpowiadająca za ich smak, stymuluje wydzielanie endorfin. Endorfiny są w tym przypadku odpowiedzią na ból wywołany przez lekko drażniący wpływ substancji na błony śluzowe układu pokarmowego i mają na celu złagodzenie bólu.

Przeładuj

Magda Gessler z okazji 4. urodzin Party.pl odpowiada na trudne pytania! Zobacz, co nam zdradziła!

zobacz 00:25