zestresowana kobieta trzymająca się za głowę, w jej kierunku wyciągają się dłonie z różnymi przedmiotami
©jayfish/Fotolia.com

Sposoby na przewlekły stres - kiedy iść do psychologa?

zestresowana kobieta trzymająca się za głowę, w jej kierunku wyciągają się dłonie z różnymi przedmiotami
©jayfish/Fotolia.com

Dystres to stres przewlekły, połączony z poczuciem bezsilności. Pojawia się w sytuacjach, z których nie widzimy dobrego wyjścia.

 

Różne przykre wydarzenia w życiu powodują stres. Niektórzy potrafią sobie z nim poradzić samodzielnie, ale nie każdy umie robić to skutecznie.

 

Szczególnie stresujące problemy ze zdrowiem powodują powstawanie lęków, które są reakcją na zagrożenie (w tym przypadku nawet życia). Dzisiejsza cywilizacja także powoduje wzmożony stres. Ciągły pęd do sukcesu, niepewność jutra i wysokie wymagania stawiane nam przez społeczeństwo prowadzą do stanu permanentnego napięcia.

Eustres i dystres - czym się charakteryzują?

Stres to reakcja obronna organizmu. Pojawia się w sytuacji, w której stykamy się z problemami. Czasem trafiamy na trudności, które motywują nas do wzmożonego wysiłku i działań prowadzących do ich pokonania. Taka mobilizacja w trudnych sytuacjach jest konieczna do przetrwania. Stres, który powoduje pozytywne skutki (czyli właśnie mobilizację) nazywany jest eustresem.

 

Istnieją także przypadki stresu, który pojawia się w obliczu sytuacji określanych przez nas jako „bez wyjścia”. Prowadzi on do poczucia zagrożenia, bezsilności i napięcia. Może powodować zwiększone odczuwanie lęku (czyli strachu subiektywnego, nieokreślonego), prowadzić do apatii, a w konsekwencji powodować choroby somatyczne. Taki negatywny rodzaj stresu nazywany jest dystresem i często ma przewlekły charakter.

Jak sobie radzić z przewlekłym stresem - dystresem?

Aby poradzić sobie z przedłużającym się stresem przede wszystkim należy sobie uświadomić jego negatywną rolę w naszym życiu. Nie zawsze można całkowicie pozbyć się dystresu, ale można go w znaczący sposób zmniejszyć, zmieniając swoje podejście do sytuacji.

  • Zaakceptuj swoje emocje. Wyrażanie emocji pozwala skonkretyzować swoje lęki, a także obiektywniej przyjrzeć się problemom. Czasem zwykła rozmowa z kimś życzliwym może sprawić, że poczujesz się lepiej.
  • Doceń wsparcie bliskich osób. Gdy sama rozmowa nie wystarcza, poszukaj pomocy u zaufanych ludzi. Ich spojrzenie na problem może pomóc skutecznie znaleźć rozwiązanie z trudnej sytuacji.
  • Obiektywnie oceń sytuację. Jednym z najtrudniejszych sposobów na radzenie sobie z przewlekłym stresem jest obiektywna ocena sytuacji. Nie jest to łatwe, ale konieczne. Bardzo często reakcja nie jest współmierna do zagrożenia. Wycisz się wtedy, zatrzymaj na moment, aby obiektywnie stwierdzić, czy na pewno jest tak źle jak się wydaje.
  • Pamiętaj o swoich sukcesach i mocnych stronach. W sytuacji stresowej przypomnij sobie, że nie pierwszy raz przeżywasz takie emocje. Stres towarzyszy człowiekowi od wczesnych lat dzieciństwa. Gdy przypomnisz sobie swoje poprzednie sukcesy dodasz sobie potrzebnego zastrzyku energii i lepiej poradzisz z sytuacją. W wolnych chwilach ćwicz myślenie pozytywne.
  • Nie bój się skorzystać z pomocy lekarza. Daj sobie prawo do przeżywania stresu. Nie z każdym problemem można sobie poradzić w pojedynkę. Czasem stres przytłacza w takim stopniu, że nie da się normalnie funkcjonować bez wsparcia medycyny. Jeśli czujesz, że nie jesteś w stanie sam uporać się z dystresem, skorzystaj z pomocy lekarza, który przepisze odpowiednie lekarstwa. Nigdy nie sięgaj po środki farmakologiczne bez konsultacji ze specjalistą!

Każda osoba w inny sposób reaguje na przedłużający się stres. Czasem błahy dla kogoś problem, dla innej osoby będzie dylematem nie do rozwiązania. Należy w indywidualny sposób rozpatrywać kwestię dystresu. Najważniejsza jest subiektywna ocena osoby, która uważa, że znajduje się w sytuacji bez wyjścia.

Przeładuj

Czy Marlena i Seweryn z "Rolnik szuka żony" naprawdę się rozstali? Zobacz ich historię miłości

zobacz 02:12