zamyślona kobieta
Image by LifetimeStock.com

Szkodliwość długotrwałego stresu: wyniszcza, wywołuje depresję a nawet nowotwory

zamyślona kobieta
Image by LifetimeStock.com

Długotrwały stres możemy zneutralizować po szczegółowym rozpoznaniu jego przyczyn. Jeżeli nie da się ich usunąć, trzeba ich unikać, a chroniczne działanie czynników stresogennych ustąpi.

Czym jest długotrwały stres i jakie ma skutki

Stres jest odpowiedzią organizmu na traktowane w kategoriach wyzwań zagrażające bodźce, będące źródłem strachu czy niepokoju. Wyzwala zmiany, umożliwiające adaptację do sytuacji i poradzenie sobie z problemem: otrzymujemy przejściowy wzrost siły i poprawę szybkości myślenia i działania. Po pokonaniu przeszkody, gdy poziom stresu opadnie, występuje duże zmęczenie. Człowiek funkcjonujący w przewlekłym stresie jest mniej zdolny do analitycznego myślenia, pokonania własnych kryzysów, bywa zagubiony, podatny na zranienia, utracił motywację i wewnętrzną siłę. Długotrwały stres odbija się na organizmie szkodliwie z następujących powodów:

  • wyczerpuje i wyniszcza;
  • utrudnia zapamiętywanie i koncentrację, blokuje twórczość;
  • zmniejsza odporność;
  • rośnie ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, ryzyko cukrzycy, pojawiają się problemy stomatologiczne, owrzodzenie układu pokarmowego;
  • zaburza się cykl menstruacyjny;
  • maleje gęstość kości, zaburza się działanie tarczycy, trudniej goją się rany;
  • pojawiają się bóle głowy, nadmierne pocenie, bezsenność;
  • maleje wchłanianie składników odżywczych, odkłada się więcej tłuszczu okołobrzusznego, redukuje się tkanka mięśniowa;
  • rośnie ryzyko sięgania po używki, izolacji społecznej, nadpobudliwości, agresji, płaczliwości, depresji, zaburzeń odżywiania, co może doprowadzić do degradacji psychiki i osobowości, a nawet do śmierci;
  • wywołuje choroby serca, nowotwory, udary mózgu, przewlekłe choroby płuc.

Jak walczyć ze szkodliwością długotrwałego stresu

Aby uporać się z działaniem chronicznego stresu, należy przede wszystkim uświadomić sobie jego źródła i zastanowić się, czy wszystkie ludzkie potrzeby (emocjonalne, fizyczne, biologiczne) zostały zaspokojone. Ogólnie doradzane jest uspokojenie umysłu, odciągnięcie uwagi od stresogennego bodźca, intensywne fizyczne zmęczenie ciała. Jeżeli jednak nie da się w żaden sposób zlikwidować przyczyny stresu, należy stawić mu czoła. Pomaga zdrowa dieta: regularne posiłki, witamina C zawarta w warzywach i owocach, dużo białka, magnezu, tryptofanu zawartego chociażby w bananach, a poprawiającego humor, czekolady, zielonej herbaty (wyeliminowanie kawy). Ważny jest ruch, odpoczynek psychiczny i fizyczny, odpowiednia ilość snu, relaks. Nie da się również przecenić znaczenia fototerapii, miłości, seksu oraz wsparcia najbliższych.

Więcej na temat problemy psychiczne
Przeładuj

Daria Widawska przeszła na dietę Adele! Ile już schudła?!

zobacz 01:29