zamyślona kobieta
Image by LifetimeStock.com

Długotrwały stres możemy zneutralizować po szczegółowym rozpoznaniu jego przyczyn. Jeżeli nie da się ich usunąć, trzeba ich unikać, a chroniczne działanie czynników stresogennych ustąpi.

Czym jest długotrwały stres i jakie ma skutki

Stres jest odpowiedzią organizmu na traktowane w kategoriach wyzwań zagrażające bodźce, będące źródłem strachu czy niepokoju. Wyzwala zmiany, umożliwiające adaptację do sytuacji i poradzenie sobie z problemem: otrzymujemy przejściowy wzrost siły i poprawę szybkości myślenia i działania. Po pokonaniu przeszkody, gdy poziom stresu opadnie, występuje duże zmęczenie. Człowiek funkcjonujący w przewlekłym stresie jest mniej zdolny do analitycznego myślenia, pokonania własnych kryzysów, bywa zagubiony, podatny na zranienia, utracił motywację i wewnętrzną siłę. Długotrwały stres odbija się na organizmie szkodliwie z następujących powodów:

  • wyczerpuje i wyniszcza;
  • utrudnia zapamiętywanie i koncentrację, blokuje twórczość;
  • zmniejsza odporność;
  • rośnie ciśnienie krwi, poziom cholesterolu, ryzyko cukrzycy, pojawiają się problemy stomatologiczne, owrzodzenie układu pokarmowego;
  • zaburza się cykl menstruacyjny;
  • maleje gęstość kości, zaburza się działanie tarczycy, trudniej goją się rany;
  • pojawiają się bóle głowy, nadmierne pocenie, bezsenność;
  • maleje wchłanianie składników odżywczych, odkłada się więcej tłuszczu okołobrzusznego, redukuje się tkanka mięśniowa;
  • rośnie ryzyko sięgania po używki, izolacji społecznej, nadpobudliwości, agresji, płaczliwości, depresji, zaburzeń odżywiania, co może doprowadzić do degradacji psychiki i osobowości, a nawet do śmierci;
  • wywołuje choroby serca, nowotwory, udary mózgu, przewlekłe choroby płuc.

Jak walczyć ze szkodliwością długotrwałego stresu

Aby uporać się z działaniem chronicznego stresu, należy przede wszystkim uświadomić sobie jego źródła i zastanowić się, czy wszystkie ludzkie potrzeby (emocjonalne, fizyczne, biologiczne) zostały zaspokojone. Ogólnie doradzane jest uspokojenie umysłu, odciągnięcie uwagi od stresogennego bodźca, intensywne fizyczne zmęczenie ciała. Jeżeli jednak nie da się w żaden sposób zlikwidować przyczyny stresu, należy stawić mu czoła. Pomaga zdrowa dieta: regularne posiłki, witamina C zawarta w warzywach i owocach, dużo białka, magnezu, tryptofanu zawartego chociażby w bananach, a poprawiającego humor, czekolady, zielonej herbaty (wyeliminowanie kawy). Ważny jest ruch, odpoczynek psychiczny i fizyczny, odpowiednia ilość snu, relaks. Nie da się również przecenić znaczenia fototerapii, miłości, seksu oraz wsparcia najbliższych.

Więcej na temat problemy psychiczne