kobieta w ciąży przykrywa głowę poduszką
©detailblick-foto/Fotolia

Nie musisz cierpieć z powodu depresji ciążowej przez całą ciążę. Z leczeniem nie należy zwlekać, ponieważ depresja ciążowa może wywołać przedwczesny poród, wpłynąć na niższą masę urodzeniową dziecka, a w okresie niemowlęcym może mieć konsekwencje w postaci zaburzeń lękowych. Przy łagodnym przebiegu depresji może wystarczyć zmiana stylu życia.

Farmakologiczne leczenie depresji ciążowej

W przypadku podejrzenia epizodu depresyjnego należy się skonsultować z psychologiem lub psychiatrą, ponieważ może zajść potrzeba rozpoczęcia leczenia w przypadku, gdy objawy są poważne. Podczas ciąży leczenie farmakologiczne jest otoczone licznymi obostrzeniami i tylko psychiatra będzie wiedział, jakie leki i w jakiej dawce będą bezpieczne dla zdrowia dziecka. Generalnie jednak lekarze starają się unikać ich podawania do momentu, kiedy depresja może być dla matki i dziecka bardziej niebezpieczna niż ewentualne skutki uboczne leków.

Zmiana stylu życia złagodzi objawy depresji ciążowej

Niezależnie od leczenia i stosowanych farmaceutyków, możesz także sama o siebie zadbać i sprawić, by objawy nie były aż tak dokuczliwe. Troskę o stan emocjonalny traktuj tak samo priorytetowo, jak o stan fizyczny:

  • odpoczywaj tak dużo, jak tylko możesz – kładź się wcześnie spać, śpij do późna lub ucinaj sobie drzemki, gdy tylko możesz. Zmęczenie może nasilać wahania nastroju.
  • spędzaj czas na zewnątrz – wychodź na spacery do parku lub lasu, zaplanuj wypad nad jezioro. Spędzanie czasu na łonie natury redukuje poziom stresu i łagodzi objawy depresji.
  • daj sobie na wstrzymanie! Nie musisz załatwiać wszystkiego, co dotyczy dziecka, akurat teraz. Reorganizacja szafy, przemeblowanie, rezerwacja miejsca w żłobku, przedszkolu, szkole... Jeśli coś jest pilne, pozwól by zrobili to za ciebie twoi bliscy.
  • dbaj o zbilansowaną dietę w czasie ciąży – regularne posiłki pozwolą zachować stały poziom cukru we krwi, co też wpłynie na stabilność nastroju. Unikaj kofeiny, cukru, przetworzonej żywności.
  • ćwicz – regularna aktywność fizyczna pobudza produkcję endorfin, czyli hormonów szczęścia. Badania wskazują, że regularny aerobik skutecznie wspomaga leczenie depresji. Aqua-aerobik, pilates, joga, taniec -jest mnóstwo form aktywności i na pewno znajdziesz coś dla siebie.
  • spędzaj czas z rodziną i przyjaciółmi – znajdź czas na to, by odwiedzić znajomych, ale także i na to, by spędzić romantyczny wieczór tylko we dwoje. Poczucie bliskości z drugą osobą poprawi twój nastrój.
  • unikaj dużych zmian w życiu, o ile to możliwe – jeśli możesz odłożyć pewne sprawy jak przeprowadzka, zmiana pracy, ślub z ojcem dziecka, zrób to. Każda duża zmiana jest dodatkową porcją stresu nawet wtedy, gdy wydarzenie jest radosne. Jeśli pewnych wydarzeń nie możesz uniknąć, spróbuj zadbać o to, by mieć odpowiednie wsparcie w tym czasie.
  • rozmawiaj o swoich uczuciach – jeśli jesteś zła, zmartwiona lub niepewna odnośnie przyszłości, nie trzymaj tego w sobie. Poszukaj wsparcia u bliskich – rodziny, partnera, przyjaciół.
  • dołącz do grupy wsparcia – zapytaj swojego lekarza o grupy wsparcia w twojej okolicy, w których możesz porozmawiać z innymi ciężarnymi w podobnej sytuacji. Jeśli czegoś takiego nie ma w twojej miejscowości, poszukaj takich grup w internecie. Budowanie sieci wsparcia może być przydatne także już po porodzie.

     

  • Depresja u mężczyzn nie jest powodem do wstydu. By ją wyleczyć, należy zastosować leki antydepresyjne lub rozpocząć psychoterapię
  • Ciąża wiąże się z wieloma emocjami i zmianami hormonalnymi. Depresja ciążowa może wpłynąć na złe relacje z dzieckiem
  • Depresja może pojawić się przed porodem. Objawia się smutkiem, zmęczeniem i niską samooceną
  • Złe samopoczucie przed ciążą może oznaczać depresję. Sprawdź, jakie są jej inne objawy