kichająca kobieta
© Piotr Marcinski/Fotolia.com

Na brak odporności organizmu wpływa przede wszystkim: stresujący tryb życia, niezdrowe jedzenie oraz mała ilość snu. Często nieświadomie sami przyczyniamy się do tego, że częściej chorujemy.

 

Jak podaje Międzynarodowe Zrzeszenie Pacjentów z Pierwotnymi Niedoborami Odporności (IPOPI) osoby o bardzo niskiej odporności organizmu są podatniejsze na wszelkie infekcje. (zobacz badania). W przypadku pierwotnego niedoboru odporności może dojść nawet do sytuacji, w której organizm zostanie zaatakowany przez swój własny układ immunologiczny. W konsekwencji może dojść do powikłań, takich jak np. choroby reumatyczne, zapalenie stawów, a nawet nowotwory.

Spadek odporności

Siłę układu odpornościowego dziedziczymy. Czasami jednak, zupełnie nieświadomie, sami przyczyniamy się do spadku wydajności naszego układu immunologicznego. O odporności organizmu myślimy najczęściej wtedy, gdy jest już za późno. Kolejny raz dopada nas przeziębienie, męczy ból gardła, a na ustach wyskoczyła opryszczka. Wtedy pytamy lekarza o najlepsze leki wspomagające odporność, aby objawy przeziębienia nie wróciły. Ale często sami możemy tę odporność wzmocnić zmieniając nieco tryb życia i eliminując czynniki, które ją obniżają.

Zła dieta a brak odporności

Odporność organizmu zależy od tego, jakie produkty spożywamy. Najczęstszy błąd to wybieranie jedzenia mocno przetworzonego, bardzo słodkiego, zawierającego sztuczne barwniki i inne niezdrowe elementy. Na ograniczenie dynamiczności komórek odpornościowych wpływ ma także duża ilość tłuszczów zwierzęcych w diecie.

Odporność a stres

W sytuacjach stresowych wydziela się kortyzol nazywany także „hormonem stresu”. Wzrost jego stężenia w organizmie prowadzi do tego, że maleje sprawność wytwarzania przeciwciał. Tym sposobem osoby często narażone na sytuacje stresowe szybciej będą łapać infekcje i gorzej znosić procesy chorobowe.

Brak snu zmniejsza odporność

Komórki układu immunologicznego nieustannie odnawiają się – zwłaszcza nocą, podczas snu. Stałe niedosypianie prowadzi do tego, że maleje produkcja białych krwinek i ich umiejętność niszczenia drobnoustrojów. Organizm nie ma czasu na regenerację, przez co osoby z niedoborem snu mają niższą odporność.

Używki a odporność

Picie mocnej kawy, wysokoprocentowych alkoholi i palenie papierosów prowadzi do zmniejszenia  ilości cennych witamin w organizmie. Pod wpływem używek tworzą się wolne rodniki, przez co odporność układu immunologicznego spada. Zbyt duże ilości przyjmowanych antybiotyków także mogą mieć zgubne skutki. Brak odporności uzasadniony jest tym, że antybiotyki zakłócają naturalną florę układu pokarmowego, dlatego powinno się je przyjmować tylko w uzasadnionych przypadkach. Naturalną florę bakteryjną niszczą także spaliny samochodowe, trujące substancje w środkach czystości, klejach czy farbach.

Zbyt mało ruchu na świeżym powietrzu

Aktywny tryb życia i sport na świeżym powietrzu dotleniają organizm, przyspieszają metabolizm, oczyszczanie i regenerację organizmu, wzmacniają układ mięśniowy. Słońce uaktywnia też produkcję witaminy D3 odpowiedzialnej między innymi za odporność. Nie korzystając z tych dobrodziejstw sami pozbawiamy się naturalnej odporności.