probiotyki
© uduhunt/Fotolia.comPhotographee.eu

Probiotyki umożliwiają wchłanianie witamin i zapobiegają rozwinięciu się nowotworu jelita grubego. Występują w jogurtach, kefirach, maślankach, zsiadłym mleku oraz kiszonkach.

 

Probiotyki są pożytecznymi mikroorganizmami (na przykład bakteriami), które pozytywnie wpływają na trawienie i układ odpornościowy człowieka. Substancje tworzą w organizmie korzystną florę bakteryjną. Probiotyki można przyjmować doustnie lub dopochwowo.

Rodzaje probiotyków

Probiotyki wspierają funkcjonowanie flory bakteryjnej – głownie jelit. Probiotyki dzielą się na 4 rodzaje:

  • drożdżaki,
  • pałeczki kwasu mlekowego,
  • ziarniaki,
  • bifidobakterie.

Do najpowszechniej występujących gatunków probiotyków zalicza się:

  • Lactobacillus: casei, plantarum, rhamnosus (pałeczki kwasu mlekowego),
  • Bifidobacterium: lactis, infantis, adolescentis, bifidum, longum (bifidobakterie),
  • Saccharomyces boulardii (drożdżak).

Wpływ probiotyków na zdrowie człowieka

Probiotyki wzmacniają odporność i ułatwiają trawienie. Ponadto wykazują szereg innych właściwości zdrowotnych:

  • poprawiają wchłanianie witamin i minerałów,
  • chronią florę bateryjną jelit podczas przyjmowania antybiotyków,
  • zapobiegają rozwijaniu się stanów zapalnych w organizmie,
  • pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi,
  • mają działanie przeciwnowotworowe (szczególnie w przypadku raka jelita grubego),
  • łagodzą objawy i skutki alergii,
  • skracają czas trwania ostrych biegunek,
  • niwelują objawy nietolerancji laktozy (na przykład nudności i wymiotów),
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób górnych dróg oddechowych (na przykład astmy u dzieci),
  • zapobiegają i wspomagają leczenie atopowego zapalenia skóry niemowląt,
  • przywracają prawidłową florę bakteryjną w pochwie i jelitach.

Gdzie znajdują się probiotyki?

Probiotyki można przyjmować w postaci doustnych tabletek lub dopochwowych żelów i czopków. Tego typu suplementy diety są dostępne bez recepty w aptekach i kosztują od kilku do 50 złotych (w zależności od składu i ilości substancji). Probiotyki doustne i dopochwowe szybko i skutecznie docierają do jelit, są też odporne na enzymy trawienne.

 

Probiotyki występują również naturalnie w sfermentowanych produktach mlecznych. Artykuły te, oprócz korzystnych kultur bakterii, mają też białko, wapń oraz witaminy z grupy A, B i D. Pożyteczne mikroorganizmy znajdują się w:

  • jogurtach naturalnych,
  • zsiadłym mleku,
  • kefirze,
  • maślance,
  • mleku acidofilnym (jest to zakwaszony i poddany pasteryzacji napój mleczny),
  • serach (żółtych, twarogowych, pleśniowych i innych).

 

Dobrym źródłem probiotyków są również kiszonki (na przykład ogórki i kapusta).

Probiotyki w artykułach spożywczych

W sklepach można dostać produkty, które zawierają probiotyki. Substancje te dodaje się do pieczywa, nabiału, lodów oraz napojów. Należy jednak zachować czujność i kupować tylko te artykuły, które mają jasno określony w składzie rodzaj, gatunek i szczep bakterii (powinny być oznaczone specjalnym symbolem) oraz ich ilość. Na mililitr lub gram napoju i pożywienia powinno przypadać około miliona bakterii. Nie warto sugerować się samą informacją, że produkt zawiera probiotyki, gdyż może ich być na tyle mało, że nie będą miały znaczenia prozdrowotnego.


Więcej na temat odporność zdrowe diety Bakterie