Gwiazdka i laska cynamonu
©Volodymyr Shevchuk/Fotolia

Przyprawowe ABC - 3 zdrowe przyprawy, które warto włączyć do jadłospisu

Gwiazdka i laska cynamonu
©Volodymyr Shevchuk/Fotolia

Zdrowe przyprawy nie tylko poprawiają smak potraw, ale też w naturalny sposób utrzymują organizm w dobrej kondycji.

1. Anyż

Anyż ma słodkawy silny smak i jeszcze mocniejszy korzenny aromat. Używany jest przede wszystkim jako dodatek do wyrobów cukierniczych. Nasiona anyżu utłuczone z kostką cukru są dodawane do biszkoptów. Jest głównym składnikiem greckiego alkoholu „Auzo” oraz francuskich likierów „Pernod” i „Anisette”. Anyż jest szczególnie chętnie dodawany do cukierków, surówek, sałatek, szpinaku czy dań z czerwonej kapusty. Dzięki nasionom w kształcie gwiazdy jest również cenionym elementem dekoracyjnym.

 

Anyż wykazuje bardzo szerokie działanie zdrowotne. Pobudza produkcje białych krwinek, dzięki czemu wspomaga układ immunologiczny. Pomocny jest w bólach i zawrotach głowy, migrenach oraz nieżytach górnych dróg oddechowych. Wykazuje również silne działanie przeciwzapalne i ściągające.

 

Należy pamiętać, aby nie nadużywać anyżu. Szczególna ostrożność w jego stosowaniu zalecana jest kobietom w ciąży.

2. Bazylia

Bazylia jest jedną z najpopularniejszych przypraw używanych na świecie. Jej silny, świeży i lekko cytrusowy aromat sprawia, że może być wykorzystywana zarówno w daniach wytrawnych, jak i w deserach. Świeża bazylia jest doskonałym dodatkiem do sałatek oraz popularnego dania Caprese. Sproszkowana i wysuszona wzbogaca smak farszów, pasztetów, zup czy sosów. Z powodzeniem zastępuje pieprz. Zalanie świeżych, zgniecionych liści bazylii olejem lub octem winnym daje pyszny dodatek do sałatek, marynat oraz sosów.

 

Oprócz tego, że bazylia wyśmienicie smakuje ma również szerokie działanie prozdrowotne. Przede wszystkim ułatwia trawienie, działa przeciwskurczowo, zapobiega zaparciom i wzdęciom, pobudza wydzielanie soków trawiennych. Wykazuje działanie podobne do melisy – poprawia nastrój i działa energetyzująco. Wspomaga również pracę serca.

3. Cynamon

Cynamon, czyli otarta kora drzewa cynamonowego, jest popularnym dodatkiem szczególnie do słodkich potraw. Ma korzenny, lekko słodkawy aromat i nieco pikantny smak. Można go również dodawać do dań wytrawnych, nadając im w ten sposób lekko orientalną nutę. Cynamon sprawdza się w ciastach – szczególnie czekoladowych i owocowych, kompotach, potrawach z ryżu. Jest niezastąpioną przyprawą do grzanych win i piw, herbat, soków. Można nim posypywać sałatki owocowe, kanapki z dżemem lub miodem, dodawać do kawy.

 

Cynamon wykazuje również silne właściwości lecznicze. Pobudza krążenie krwi, obniża poziom cukru w organizmie dlatego jest szczególnie polecany diabetykom. Jedzony regularnie zapobiega rozwojowi miażdżycy. Łagodzi wzdęcia, kolki oraz biegunki. Ponadto działa przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo oraz przeciwgrzybicznie. Stosowany zewnętrznie łagodzi skaleczenia i zapalenia skóry.


Przeładuj

Klaudia El Dursi szczerze o uczestnikach "Hotelu Paradise": "Cwaniactwo i sojusze!"

zobacz 01:47