sałatka na talerzu obok widelec
Image by LifetimeStock.com

Na czym powinna opierać się zdrowa dieta?

sałatka na talerzu obok widelec
Image by LifetimeStock.com

Zdrowe odżywianie się nie polega wyłącznie na ograniczaniu kaloryczności posiłków, niewiele ma też wspólnego z wszelkiego rodzaju „dietami cud”. Zdrowa dieta powinna dostarczać energii oraz składników odżywczych: białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin, soli mineralnych oraz wody.

 

Dziennie zapotrzebowanie na poszczególne składniki zależy od płci i rodzaju codziennej aktywności. Kobieta, która pracuje przy komputerze potrzebuje o połowę mniej kalorii niż mężczyzna wykonujący pracę fizyczną.

Podstawowe zasady zdrowego żywienia

Jadłospis warto układać, kierując się zasadami zdrowego żywienia sformułowanymi przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia. Zalecają oni:

  • spożywanie produktów należących do różnych kategorii, różnych grup żywności takich jak: pieczywo, nabiał, owoce i warzywa, mięsa,
  • dbanie o prawidłową wagę ciała i codzienną aktywność fizyczną,
  • jedzenie produktów zbożowych, które powinny być głównym źródłem energii,
  • picie przynajmniej dwóch szklanek mleka, jogurtu lub kefiru, ew. zastąpienie go serem,
  • jedzenie niewielkiej ilości mięsa,
  • codzienne jedzenie owoców i warzyw,
  • ograniczenie tłuszczów zwierzęcych, cholesterolu i izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • ograniczenie spożycia cukru i słodyczy,
  • ograniczenie soli,
  • picie wody w ilości, która zaspokaja zapotrzebowanie organizmu,
  • ograniczenie alkoholu.

Jakich substancji unikać, wybierając produkty spożywcze?

Dokonując codziennych wyborów w sklepie spożywczym, warto dokładnie czytać etykiety i kupować te produkty, które nie mają w składzie sztucznych barwników, substancji zastępujących cukier, wzmacniaczy smaku i konserwantów. Choć po jednorazowym spożyciu nie szkodzą, to regularne jedzenie zawierających je produktów może prowadzić do alergii, nowotworów, problemów psychicznych. Unikać należy zwłaszcza dodatków z grup: E100 (np. E110, E127), E200, E300, E400, E600.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Optymalna dzienna dawka kalorii dostarczanych z pożywieniem zależy od płci, wieku, wzrostu i wagi oraz trybu życia danej osoby. Przykładowo: mężczyzna w wieku 30 lat, o wzroście 180 cm, ważący 80 kg, który pracuje jako kurier samochodowy, a więc wykonuje pracę wymagającą umiarkowanego wysiłku fizycznego, potrzebuje dziennie ok. 1800-3100 kcal. Kobieta w tym samym wieku, o wzroście 168 cm i wadze 60 kg, która pracuje przy komputerze, a więc wykonuje pracę wymagającą niewielkiego wysiłku fizycznego, potrzebuje dziennie ok. 1500-1800 kcal.


Więcej na temat zdrowe produkty zdrowe diety
Przeładuj

Kaczorowska, Krupa, Przybysz... Dla tych gwiazd to pierwszy Dzień Matki! Kto jeszcze został mamą w ostatnich miesiącach?

zobacz 01:58