woda
Flickr/ℒaura Tou/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Woda wysokozmineralizowana niewskazana dla dzieci, starszych i kobiet w ciąży

woda
Flickr/ℒaura Tou/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Woda wysokozmineralizowana zawiera 1500-4000 mg składników mineralnych w litrze wody. Zmiana przepisów spowodowała, że świadomy konsument nie może kierować się nazwą wody – konieczne jest przeczytanie liczby składników mineralnych (wodą mineralną można bowiem określić każdą wodę wydobywaną spod ziemi). O ile wodę powinien pić każdy – nawadnia organizm od wewnątrz i usuwa toksyny, tak woda wysokozmineralizowana raczej nie jest dobra dla każdego. Trzeba jednak podkreślić, że opinie lekarzy na temat picia wody wysokozmineralizowanej nie są spójne – jedni twierdzą, że jest to najlepsza i najzdrowsza woda, inni z kolei odradzają jej picie osobom nieuprawiającym intensywnie sportu.

Woda wysokozmineralizowana idealna dla sportowców

Lekarze nie mają wątpliwości, że dla sportowców woda wysokozmineralizowana jest wskazana. Do wód wysokozmineralizowanych zalicza się między innymi Muszyniankę, Staropolankę 2000, Piwniczankę.

 

Wodę wysokozmineralizowaną należy pić przed, w trakcie oraz po treningu. Treningi - masowy i siłowy wymagają dostarczenia do organizmu około 1,5 litra wody, zaś trening wytrzymałościowy nawet 3 litrów (ilość wody pitej podczas treningu jest w przybliżeniu równa zalecanej dziennej dawce dla pozostałych osób – około 2 litry dziennie). Jeśli nie uprawiasz sportu zawodowo, ale np. w weekendy jeździsz na 100-kilometrowe wycieczki rowerowe, to w te dni także wybierz wodę wysokozmineralizowaną. Wapń i magnez zapobiegają tworzeniu się zakwasów.

Na upalne dni – woda wysokozmineralizowana

Upał powoduje, że pocimy się częściej niż zwykle, a wraz z potem tracimy składniki mineralne. Aby kupić dobrą wodę mineralną, należy zwrócić uwagę nie tylko na ogólną liczbę składników mineralnych, lecz także na ilość następujących pierwiastków: wapnia (dzienne zapotrzebowanie to 800-1200 mg), magnezu (dzienne zapotrzebowanie – 300 mg), jodu (90-200 µg) i fluoru (0,3-0,5 mg). Dzienne zapotrzebowanie uzależnione jest od wieku, aktywności i stanu zdrowia konkretnej osoby.

 

Ważne – picie wody wysokozmineralizowanej należy dostosować do naszego organizmu, dokładnie czytać etykiety, aby nie przedawkować dopuszczalnej, dziennej ilości składników mineralnych. Eksperci z Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego kobietom w ciąży, matkom karmiącym, osobom w podeszłym wieku, z zaburzeniami układu odpornościowego, nerek i nadciśnieniem oraz dzieciom zalecają picie wody źródlanej niskozmineralizowanej (poniżej 500 mg/1l, np. Kropli Beskidu, Żywca Zdroju). Dla pozostałych osób optymalnym rozwiązaniem wydaje się picie wody średniozmineralizowanej (od 500 do 15000 mg składników mineralnych w litrze wody, np. Cisowianki, Jurajskiej, Polanickiej).

 

Więcej na temat ciąża trening
Przeładuj

Klaudia El Dursi z "Hotelu Paradise" urodziła dwoje dzieci, a ma idealną sylwetkę! Dieta? Ćwiczenia? Zdradziła swój sposób!

zobacz 03:13