Młoda kobieta z kwiatem we włosach
Image by LifetimeStock.com

Potrawy, które wzmacniają włókna kolagenowe i „przedłużają” młodość

Młoda kobieta z kwiatem we włosach
Image by LifetimeStock.com

Kolagen jest jednym z podstawowych białek tworzących tkankę łączną, która utrzymuje i stabilizuje narządy wewnętrzne oraz odpowiada za ich ochronę. Kolagen występuje w tkance łącznej jako wytrzymałe i odporne na rozciąganie włókna.

 

Ubytek kolagenu, który następuje wraz z wiekiem, jest przyczyną m.in. wiotczenia skóry i pojawiania się zmarszczek. Odpowiednia dieta może opóźnić ten proces.

Co jeść, aby zapobiec ubytkom kolagenu i zapewnić skórze jędrność?

Jeśli chcesz, żeby włókna kolagenowe, odpowiadające za sprężystość skóry, pozostały elastyczne i mocne, jedz produkty, które zawierają witaminy: C, A i E oraz flawonoidy. Witaminy te biorą udział w produkcji kolagenu, natomiast flawonoidy, jako antyoksydanty, chronią komórki skóry przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

 

Źródłem witaminy C są m.in.:

  • papryka,
  • czarna porzeczka
  • brukselka,
  • kalafior
  • biała kapusta,
  • kiwi,
  • cytryna,
  • pomarańcza,
  • truskawki.

 

Źródłem witaminy A są m.in.:

  • mleko i przetwory mleczne (np. kefir, jogurt naturalny, maślanka, masło, sery, zwłaszcza żółty ser),
  • wątróbka,
  • ryby (zwłaszcza tłuste ryby morskie),
  • jaja,
  • brokuły,
  • marchew,
  • pomidor,
  • czerwona papryka,
  • brzoskwinia,
  • śliwki.

 

Źródłem witaminy E są m.in.:

  • olej roślinny,
  • biała kapusta,
  • pomidor,
  • papryka,
  • orzechy (włoskie i laskowe),
  • pomidory,
  • natka pietruszki,
  • pestki dyni,
  • nasiona słonecznika.

 

Źródłem siarki są m.in.:

  • rzodkiew,
  • rzepa,
  • chrzan,
  • czosnek,
  • cebula,
  • mięso i podroby,
  • brokuły,
  • kapusta,
  • kalafior,
  • brukselka.

 

Źródłem flawonoidów są m.in.:

  • cebula,
  • kapusta włoska,
  • seler,
  • brokuły,
  • żurawina,
  • fasola,
  • pomidory,
  • jabłka,
  • czerwona papryka,
  • herbata (zwłaszcza zielona),
  • czerwone wino.

 

Jakich składników potraw unikać, żeby zachować elastyczną skórę?

 

Do substancji, które mają negatywny wpływ na skórę i przyspieszają jej starzenie się, należą:

  • cukier (przyspiesza rozkład kolagenu i elastyny, substancji, które odpowiadają za sprężystość skóry),
  • skrobia kukurydziana i produkowany z niej syrop glukozowo-fruktozowy,
  • tłuszcze trans (jako składnik produktów kupowanych w sklepach oraz te powstające podczas smażenia potraw). 

Więcej na temat zdrowe produkty zdrowe diety
Przeładuj

W "Przyjaciółkach" Wiktor zdradził Patrycję? "Jestem pewna!" Zobaczcie, co się wydarzy w kolejnym odcinku!

zobacz 00:30