Młoda kobieta z kwiatem we włosach
Image by LifetimeStock.com

Potrawy, które wzmacniają włókna kolagenowe i „przedłużają” młodość

Młoda kobieta z kwiatem we włosach
Image by LifetimeStock.com

Kolagen jest jednym z podstawowych białek tworzących tkankę łączną, która utrzymuje i stabilizuje narządy wewnętrzne oraz odpowiada za ich ochronę. Kolagen występuje w tkance łącznej jako wytrzymałe i odporne na rozciąganie włókna.

 

Ubytek kolagenu, który następuje wraz z wiekiem, jest przyczyną m.in. wiotczenia skóry i pojawiania się zmarszczek. Odpowiednia dieta może opóźnić ten proces.

Co jeść, aby zapobiec ubytkom kolagenu i zapewnić skórze jędrność?

Jeśli chcesz, żeby włókna kolagenowe, odpowiadające za sprężystość skóry, pozostały elastyczne i mocne, jedz produkty, które zawierają witaminy: C, A i E oraz flawonoidy. Witaminy te biorą udział w produkcji kolagenu, natomiast flawonoidy, jako antyoksydanty, chronią komórki skóry przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

 

Źródłem witaminy C są m.in.:

  • papryka,
  • czarna porzeczka
  • brukselka,
  • kalafior
  • biała kapusta,
  • kiwi,
  • cytryna,
  • pomarańcza,
  • truskawki.

 

Źródłem witaminy A są m.in.:

  • mleko i przetwory mleczne (np. kefir, jogurt naturalny, maślanka, masło, sery, zwłaszcza żółty ser),
  • wątróbka,
  • ryby (zwłaszcza tłuste ryby morskie),
  • jaja,
  • brokuły,
  • marchew,
  • pomidor,
  • czerwona papryka,
  • brzoskwinia,
  • śliwki.

 

Źródłem witaminy E są m.in.:

  • olej roślinny,
  • biała kapusta,
  • pomidor,
  • papryka,
  • orzechy (włoskie i laskowe),
  • pomidory,
  • natka pietruszki,
  • pestki dyni,
  • nasiona słonecznika.

 

Źródłem siarki są m.in.:

  • rzodkiew,
  • rzepa,
  • chrzan,
  • czosnek,
  • cebula,
  • mięso i podroby,
  • brokuły,
  • kapusta,
  • kalafior,
  • brukselka.

 

Źródłem flawonoidów są m.in.:

  • cebula,
  • kapusta włoska,
  • seler,
  • brokuły,
  • żurawina,
  • fasola,
  • pomidory,
  • jabłka,
  • czerwona papryka,
  • herbata (zwłaszcza zielona),
  • czerwone wino.

 

Jakich składników potraw unikać, żeby zachować elastyczną skórę?

 

Do substancji, które mają negatywny wpływ na skórę i przyspieszają jej starzenie się, należą:

  • cukier (przyspiesza rozkład kolagenu i elastyny, substancji, które odpowiadają za sprężystość skóry),
  • skrobia kukurydziana i produkowany z niej syrop glukozowo-fruktozowy,
  • tłuszcze trans (jako składnik produktów kupowanych w sklepach oraz te powstające podczas smażenia potraw). 

Więcej na temat zdrowe produkty zdrowe diety
Przeładuj

Tak wygląda grób Pawła Królikowskiego rok po śmierci. Rodzina jest bezsilna. Chcą postawić mu pomnik, ale jest problem

zobacz 00:43