Dzbanek pełen mleka
©Viktor/Fotolia

Maślanka to napój o wielu właściwościach zdrowotnych: jest m.in. bogatym źródłem wapnia oraz witamin z grupy B. Dzięki zawartości kwasu mlekowego ma też właściwości probiotyczne. Jest przy tym niskokaloryczna i łatwiej przyswajalna niż mleko, które u wielu osób wywołuje niestrawność.

Maślanka jest źródłem łatwo przyswajalnego wapnia

Szklanka (ok. 200 ml) maślanki zawiera 200 mg wapnia. Jedna szklanka maślanki zaspokaja 1/4 dziennego zapotrzebowania na wapń. Wapń jest podstawowym składnikiem budulcowym zębów i kości. Ma też znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, układu krążenia i układu nerwowego. Niedobór wapnia może skutkować odwapnieniem i łamliwością kości, zaburzeniami rytmu serca, bolesnymi skurczami mięśni, może też wywoływać lub nasilać próchnicę zębów. Wapń z maślanki jest łatwo przyswajalny. Picie maślanki nie wywołuje objawów nietolerancji laktozy, których niektórzy doświadczają po wypiciu mleka. Maślanka zawiera też mniej niż mleko i inne jego przetwory kalorii. Szklanka maślanki dostarcza ok. 80-90 kcal. Dla porównania szklanka mleka 2% dostarcza ok. 100 kcal, a jogurtu naturalnego 2% ok. 120 kcal.

Maślanka zawiera witaminy z grupy B

Maślanka to także bogate źródło witamin z grupy B. Witaminy te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, zapobiegają nadmiernej pobudliwości nerwowej, bezsenności i drażliwości. Pomagają też na choroby skóry, zapobiegają im i leczą ich objawy.

Maślanka to naturalny probiotyk

Zawarte w maślance bakterie kwasu mlekowego pomagają utrzymać prawidłową florę bakteryjną jelit. Bakterie obecne w jelitach rozkładają resztki pożywienia, sprawiają, że nie zalegają one w jelitach, tylko są sprawnie wydalane. Czyste jelita to czysty organizm, a co się z tym wiąże wyższa odporność, ładniejsza cera, sprawniejsze trawienie i lepsza przemiana materii.

Na co zwrócić uwagę podczas kupowania maślanki?

Dokładnie czytaj etykiety maślanek znajdujących się w sklepie. Najlepiej wybierz naturalną maślankę, która nie zawiera cukru, słodzików czy barwników. Jeśli zależy ci na słodkim smaku maślanki, możesz dodać do niej świeże owoce lub domowe konfitury.