Słoik z płatkami owsianymi i bakaliami
Pixabay/condesign/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Dlaczego warto jeść płatki owsiane? Poznaj ich właściwości

Słoik z płatkami owsianymi i bakaliami
Pixabay/condesign/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Płatki owsiane są jednym z najbardziej wartościowych produktów w naszej codziennej diecie – mają właściwości odchudzające, odmładzające oraz regenerujące, nadają nam siły i witalności, a dodatkowo chętnie są zalecane profilaktycznie przez lekarzy, aby ochronić nasz organizm.

 

Płatki owsiane mają ogromną wartość odżywczą – są skarbnicą minerałów oraz witamin:

  • minerały: potas, wapń, magnez, żelazo, selen, mangan (niezbędne dla pracy układu nerwowego);
  • witaminy – B1, B2, B6, E (przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu, poprawa pamięci).

Wpływ płatków owsianych na ciało

Płatki owsiane, przyrządzone na śniadanie, dają na cały dzień duży zastrzyk energii, jednocześnie regulując prawidłowy poziom cukru we krwi i obniżając poziom cholesterolu. Często stosowane są w diecie odchudzającej z powodu dużej zawartości błonnika, który wypełnia przewód pokarmowy, przez co osoba na diecie nie odczuwa przez długi czas głodu. Płatki owsiane zawierają również ok. 7% cennych dla organizmu tłuszczów (nienasycone kwasy tłuszczowe), których ciało człowieka nie potrafi samo wyprodukować. Jedząc owsiankę minimalizujemy ryzyko powstawania zakrzepów we krwi oraz zapobiegamy miażdżycy. Dodatkowo kwas oleinowy (również zawarty w płatkach owsianych) może skutecznie zapobiegać zmianom nowotworowym.

Wpływ płatków owsianych na psychikę

Owies działa w sposób szczególny na psychikę człowieka, uspokaja, przeciwdziała zmęczeniu (zarówno przy pracy fizycznej, jak i umysłowej), poprawia kondycję pamięci oraz działa antydepresyjnie. Jest to produkt polecany przede wszystkim studentom w czasie sesji egzaminacyjnej, osobom, które doświadczają dużej dawki stresu oraz borykającym się z zaburzeniami depresyjnymi (minimalizuje poczucie obniżonego nastroju).

 

Płatki owsiane są idealnym produktem na śniadanie, możesz je łączyć z otrębami, owocami i innymi dodatkami (np. miód, jogurt). Najmniej przetworzone są płatki górskie - podawać je możesz w dwóch postaciach na zimno (moczone przez całą noc) oraz ugotowanej (gotujemy owsiankę ok. 10-15 minut na wolnym ogniu). Pamiętaj, że nadmiar szkodzi – płatki owsiane w dużych ilościach powodują wzdęcia i niestrawności. Dostępne są również płatki owsiane zwykłe i błyskawiczne – różnią się od siebie tym, jak zostały wytworzone, zwykłe płatki owsiane mają więcej wartości odżywczych niż błyskawiczne. Płatki owsiane zwykłe powinniśmy zagotować na wolnym ogniu, a wersję błyskawiczną możemy jeść nawet w postaci surowej.


  • Jeśli odchudzasz się, do codziennego jadłospisu dodaj płatki owsiane. Sprawdź. 
  • Niskokaloryczna, prosta i dająca niesamowite efekty jest dieta owsiankowa. Dowiedz się więcej. 
  • Śniadanie należy do najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Pełnowartościowa okaże się owsianka z orkiszu
  • Nie masz pomysłu na szybkie i pełnowartościowe śniadanie? Zdecyduj się na owsiankę
  • Płatki owsiane posiadają wiele właściwości. Możesz przygotować płatki owsiane na wodzie

Przeładuj

Magda Gessler z okazji 4. urodzin Party.pl odpowiada na trudne pytania! Zobacz, co nam zdradziła!

zobacz 00:25