Pietruszka
Pixabay/grafik_design/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Pietruszka – źródło witamin, wapnia, magnezu i fosforu

Pietruszka
Pixabay/grafik_design/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Pietruszka występuje w dwóch odmianach – naciowej i korzeniowej – i obydwie są tak samo bogate w witaminy oraz składniki odżywcze. Korzeń można dodawać do zup i sałatek, natką posypywać ziemniaki, robić z niej dressing lub pastę do marynowania ryb czy posiekaną dodawać do świeżych soków warzywnych. Pietruszka jest dobra w każdej formie, a jej wpływ na zdrowie – nie do przecenienia.

Jakie składniki odżywcze zawiera pietruszka?

W pietruszce znajduje się całe mnóstwo składników odżywczych, a niektóre z nich występują w bardzo dużych ilościach. W skład tej jarzyny wchodzą:

  • witaminy: A, B12, C, K,
  • beta karoten,
  • fluor,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • magnez,
  • fosfor,
  • potas,
  • żelazo,
  • chlorofil,
  • flawonoidy,
  • apiol, mirystycyna, limonen,
  • kwasy tłuszczowe.

7 powodów, dla których warto jeść pietruszkę

Dzięki bogatej zawartości składników odżywczych zawartych w pietruszce włączenie tego warzywa do diety pozytywnie wpływa na wiele procesów zachodzących w organizmie:

 

1. W obrębie układu krwionośnego:
Poprawia krążenie i reguluje ciśnienie krwi (kwas alfa-linolenowy), dba o jej prawidłowy skład (żelazo), przez co zapobiega anemii i nowotworom, a także spowalnia powstawanie zmian aterosklerotycznych prowadzących do twardnienia tętnic i miażdżycy.

2. W obrębie układu nerwowego:
Łagodzi ból miesiączkowy – ma działanie rozkurczające (witamina B12).
3. W obrębie układu moczowego:
Reguluje pracę prostaty, nerek, pęcherza, działa moczopędnie, dzięki czemu zapobiega zatrzymywaniu się płynów w organizmie (kwas foliowy).
4. W obrębie układu pokarmowego:
Reguluje procesy trawienia, zapobiega wzdęciom i zgadze (apiol, mirystycyna i limonen).
5. W obrębie układu kostnego:
Korzystnie wypływa na rozwój kości i zębów, zapobiega próchnicy i wzmacnia szkliwo (wapń i fluor).
6. W obrębie zmysłu wzroku:
Wspomaga procesy widzenia (witamina A).
7. W obrębie całego organizmu:
Wzmacnia odporność (witamina C), oczyszcza i odtruwa przez wspomaganie pracy wątroby (potas).

Kto nie powinien jeść dużo pietruszki?

Spożycie pietruszki powinny ograniczać kobiety w ciąży, ponieważ zawarte w niej składniki mogą powodować skurcze macicy. Pietruszka nie jest też zalecana osobom narażonym na choroby nerek – ma w sobie duże ilości szczawianów, które powodują powstawanie kamieni nerkowych.


Przeładuj

Dlaczego Michał Gała odszedł z Teamu X? Skomentował też "ucieczkę" Lexy Chaplin!

zobacz 03:47