Źródła witaminy D
© bit24/Fotolia.com

Jakie są właściwości i źródła witaminy D? Poznaj skutki nadmiaru i niedoboru tej witaminy

Źródła witaminy D
© bit24/Fotolia.com

Witamina D jest niezbędna do budowy mocnych zębów i kości. Ma też swój udział w profilaktyce wielu chorób. Niedobór witaminy D wywołuje m.in. bezsenność i bóle kości. Najlepszym źródłem tej witaminy są ryby morskie.

 

Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, tzn. że jest magazynowana w tkance tłuszczowej oraz wątrobie. Jest lepiej wchłanialna, kiedy przyjmuje się ją łącząc z potrawami zawierającymi tłuszcz. Organizm wytwarza witaminę D pod wpływem słońca, ale można ją także przyjmować z pokarmem lub suplementować.

Właściwości witaminy D

  • Witamina D pomaga we wchłanianiu oraz wykorzystaniu fosforu i wapnia: pierwiastków odpowiadających za funkcjonowanie układu kostnego oraz zębów.

 

  • Witamina D utrzymuje prawidłowy poziom wapnia we krwi. Wapń odpowiada za działania układu mięśniowego i nerwowego.

 

  • Witamina D3 chroni przed chorobami układu nerwowego: depresją, chorobą Alzheimera, otępieniem. Odpowiada za nasze samopoczucie. Jej niski poziom jest przyczyną przygnębienia i ospałości.

 

  • Właściwy poziom witaminy D3 zmniejsza ryzyko zachorowania na stwardnienie rozsiane.

 

  • Witamina D razem z wapniem bierze udział w profilaktyce nadciśnienia tętniczego oraz innych chorób układu krwionośnego.

 

  • „Słoneczna” witamina odpowiada za utrzymanie właściwego poziomu białka wchodzącego w skład cholesterolu HDL (dobrego cholesterolu). Im wyższy poziom witaminy D we krwi, tym wyższy poziom dobrego cholesterolu. To może zapobiec powstaniu miażdżycy i chorób serca.

 

  • Witamina D zapobiega rozwojowi nowotworów sutka, prostaty, płuc, jajnika, jelita grubego oraz skóry. Hamuje mnożenie się komórek rakowych oraz przyspiesza ich śmierć.

 

  • Odpowiedni poziom witaminy D jest korzystny dla układu immunologicznego. U cierpiących na alergię zwiększa produkcję cytokin, które działają przeciwzapalnie i przeciwalergicznie.

 

  • W czasie ciąży suplementacja witaminy D jest niezbędna. Badania wykazały, że im wyższy poziom witaminy D u matki, tym dziecko jest silniejsze.

 

  • Witamina D wpływa na prawidłowe funkcjonowanie trzustki, w tym utrzymanie stężenia glukozy na odpowiednim poziomie. Może to zapobiec pojawieniu się cukrzycy typu 2.

 

  • Osoby mające właściwe (w normie) stężenie witaminy D, szybciej pozbywają się tkanki tłuszczowej.

Źródła witaminy D

Największą ilość witaminy D zawierają ryby morskie, np. węgorz (zawiera najwięcej „słonecznej” witaminy), śledź w oleju i łosoś, a także ser żółty, mleko i jego przetwory. Dodaje się ją również do mleka modyfikowanego i następnego - dla niemowląt i małych dzieci.

Nadmiar witaminy D

Przedawkowanie witaminy D to zażycie cztery razy większej niż zalecana dawki suplementu.

 

Nadmiar witaminy D może się objawiać:

  • pojawieniem się nudności,
  • utratą apetytu,
  • większym pragnieniem,
  • zwiększonym oddawaniem moczu,
  • nadmiernym poceniem się,
  • wymiotami,
  • biegunką,
  • swędzeniem skóry,
  • bólem głowy oraz oczu.

 

Zwiększona ilość witaminy D skutkuje gromadzeniem się wapnia w organizmie, szczególnie w nerkach i tętnicach. Zaburza to pracę serca oraz ośrodkowego układu nerwowego. Przedawkowanie witaminy D w ciąży jest niebezpieczne: może powodować deformacje ciała dziecka i choroby kości.

Niedobór witaminy D

Objawy niedoboru witaminy D to:

  • bóle mięśni i kości,
  • choroby przyzębia,
  • biegunka,
  • mniejszy apetyt,
  • bezsenność,
  • pieczenie w gardle i jamie ustnej,
  • problemy z widzeniem,
  • opóźnienie zrośnięcia ciemiączka, pojawienie się guzów czołowych, nazbyt płaski tył główki, pojawienie się tzw. żabiego brzuszka (rozlewanie się brzuszka na boki podczas leżenia) u niemowląt.

 

Niedobór „słonecznej” witaminy w życiu płodowym może skutkować zaburzeniem rozwoju mózgu. Możliwe jest także trwałe uszkodzenie funkcji mózgowych, co może mieć wpływ na wystąpienie autyzmu lub schizofrenii. Zbyt niski poziom witaminy D skutkuje u małych dzieci rozwojem krzywicy. U dorosłych pojawia się osteoporoza i osteomalacja (rozmiękanie kości). Dodatkowo obniża się siła mięśni i pojawiają się skurcze.

 

Niedobór witaminy D może zwiększyć ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia, otyłości, cukrzycy, chorób autoimmunologicznych, a także nowotworów. Zbyt niski poziom tej witaminy przyspiesza również procesy starzenia się.


Więcej na temat składniki odżywcze witaminy
Przeładuj

Sylwia i Jan zostali rodzicami! Sylwia Bomba zdradza, jaką są parą! Te słowa wzruszają do łez

zobacz 01:50