Truskawki
© weyo/Fotolia.com

Truskawki - bogate źródło witaminy C, dobre na serce i poziom cukru

Truskawki
© weyo/Fotolia.com

Truskawki zawierają więcej witaminy C niż cytrusy. Można je jeść na diecie odchudzającej, wspierają też pracę serca. Usuwają toksyny z organizmu, zawierają duże ilości fosforu i wapnia.

 

Właściwości zdrowotne truskawek

Truskawki jedzone na surowo i bez dodatków mają mnóstwo cennych właściwości:

  • Są moczopędne, dlatego pomagają osobom cierpiącym na schorzenia nerek. Regularne oddawanie moczu usuwa toksyny z organizmu.
  • Obniżają poziom tzw. złego cholesterolu oraz zmniejszają wchłanianie tłuszczu.
  • Wpływają na zmniejszenie ciśnienia tętniczego.
  • Truskawki są wykorzystywane w kosmetyce. Mają szereg przydatnych właściwości: od działania przeciwzmarszczkowego i ściągającego, przez bakteriobójcze i odżywcze, aż do rozjaśniania przebarwień skórnych.
  • Minerały i witaminy znajdujące się w truskawkach stosowanych jako maseczka, nawilżą i wygładzą cerę. Mieszanka przygotowana z 10 dekagramów truskawek, 15 gramów jogurtu naturalnego i 2,5 łyżek soku z cytryny rozświetli zmęczoną cerę. Maseczkę należy trzymać na twarzy około 10-15 minut, a potem zmyć ciepłą wodą.
  • Badania naukowców z Warwick w Wielkiej Brytanii wykazały, że jedzenie truskawek stymuluje białka, które chronią przed chorobami serca i cukrzycą.
  • Jedzenie truskawek zwiększa ilość antyoksydantów we krwi. Spowalniają one proces starzenia się organizmu. Antykosydanty, inaczej przeciwutleniacze, zwalczają też wolne rodniki wywołujące m.in. nowotwory.
  • Pektyny, które zawierają truskawki, pobudzają perystaltykę jelit. Kwasy organiczne zawarte w truskawkach wpływają na przyspieszenie przemiany materii i regulują trawienie.
  • Truskawki wpływają na wydzielanie żółci, a tym samym wspierają pracę woreczka żółciowego oraz wątroby.
  • Jedzenie truskawek odkwasza organizm, mają one silnie alkalizujące właściwości.

Truskawki - wartości odżywcze

W jednej porcji (100 gramów) truskawek znajduje się prawie 60 miligramów witaminy C. To dzienne zapotrzebowanie człowieka na tę witaminę. Witamina C wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego oraz na stan zębów. Truskawki zawierają również witaminę A (1 μg, czyli mikrogram) i E (0,29 μg tzn. mikrogram). Witamina A dobrze działa na wzrok, a witamina E wpływa korzystnie na płodność. W porcji truskawek znajdziemy też witaminy z grupy B: 0,024 miligramów tiaminy (witaminy B1), 0,022 miligramów ryboflawiny (witaminy B2), 0,386 miligramów witaminy PP (B3), a także 0,047 miligramów witaminy B6. Truskawki zawierają także żelazo i mangan.

 

100 gram truskawek ma jedynie 28 kalorii, 7,2 gram węglowodanów, aż 1,8 gram błonnika, 0,7 gram białek i 0,4 gram tłuszczu. Indeks glikemiczny tych owoców wynosi 40. Truskawki mogą znaleźć się nawet w diecie cukrzycowej.

 

W porcji truskawek jest też duża ilość mikro- i makroelementów. 100 gram truskawek zawiera: 16 miligramów wapnia, 24 miligramów fosforu, 153 miligramów potasu, 13 miligramów magnezu, 1 miligram sodu, 0,41 miligramów żelaza i 0,14 miligramów cynku.


Przeładuj

W przeszłości Doda została Miss... Tytuł wybłagała jej mama? Musicie usłyszeć tę historię

zobacz 00:36