kobieta na siłowni
Flickr/Adrian Fallace/CC BY-ND 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Tauryna to aminokwas przyspieszający budowę masy mięśniowej. Jest bezpieczna i dobrze przyswajalna. Można ją znaleźć w suplementach diety i napojach energetyzujących. Wspomoże treningi i pozwoli ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę.

Czym jest tauryna?

Tauryna jest związkiem chemicznym z grupy aminokwasów. Nie musi być dostarczana do organizmu z zewnątrz, ponieważ ludzkie ciało samo potrafi ją wytworzyć. Jest produktem końcowym degradacji aminokwasu siarkowego – cysteiny. Tauryna jest drugim po glutaminie, najczęściej występującym w mięśniach aminokwasem. Ma działanie antyoksydacyjne. Bierze udział w syntezie kwasów żółciowych, ma więc pośredni wpływ na trawienie pokarmów. Naturalnym źródłem tauryny są:

  • groch,
  • serwatka,
  • ostrygi,
  • ryby,
  • mięso
  • soczewica.

Skąd czerpać taurynę, czyli suplementy diety i napoje energetyzujące

Tauryna jest składnikiem dostępnych bez recepty suplementów diety i napojów energetyzujących. Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym tauryna zapobiega uszkodzeniom nici DNA, które mogą powstać podczas intensywnych ćwiczeń. Suplementy zawierające taurynę wpływają korzystnie na szybki wzrost masy mięśniowej, choć przebieg tego procesu nie został do końca zbadany i udokumentowany.

Dawkowanie tauryny

Tauryna jest dobrze przyswajalna, większość osób reaguje na nią pozytywnie. Ćwiczący może przyjmować taurynę, jeśli jest w pełni zdrowy. Polecana jest osobom aktywnym fizycznie – głównie sportowcom w okresie okołotreningowym. Dawkowanie tauryny jest zależne od danego produktu – przyjmowanie jej w określonych na opakowaniu dawkach pozwala uniknąć skutków ubocznych. Podwójna ilość zażytej tauryny nie wpłynie na szybszy przyrost masy, może jedynie przynieść niechciane efekty uboczne – może np. powodować biegunkę, bóle brzucha, wymioty lub działać moczopędnie.

 

Tauryna może wchodzić w interakcje z innymi preparatami. Unikać jej powinny osoby cierpiące na alergię i psychozę afektywną. Jest przeciwwskazana kobietom w ciąży i podczas karmienia piersią.

 

Proces przyrastania masy mięśniowej jest długotrwały i żmudny. Nie należy oczekiwać, że tuż po zażyciu suplementu diety masa widocznie wzrośnie. Zdrowa dieta i wysiłek fizyczny to podstawowe elementy, które budują masę mięśniową. Odżywki przyspieszające ten proces należy traktować tylko jako środek wspomagający.