Świeży szpinak w drewnianej misce.
©lilechka75/Fotolia

Składniki odżywcze szpinaku to duża zawartość soli mineralnych, witamin i żelaza. W liściach szpinaku znajdują się przeciwutleniacze i chlorofil. Szpinak jest wszechstronnym warzywem, które może być wykorzystane w postaci liści świeżych i mrożonych. Szpinak może być również pooddawany obróbce termicznej.

Wartości odżywcze szpinaku – beta-katoten, sole mineralne i chlorofil

Szpinak dostarcza błonnika, węglowodanów i białka. Szpinak jest źródłem żelaza, soli mineralnych (magnezu, fosforu, sodu, fluoru, cynku i potasu) i chlorofilu. Liście szpinaku zawierają luteinę i beta-katoren – dwa przeciwutleniacze. Szpinak jest niskokaloryczny, w 100 gramach szpinaku znajduje się 20 kcal.

Właściwości szpinaku – udrażnia tętnie, zwiększa odporność

Szpinak korzystnie wpływa na nerwy, ponieważ zmniejsza podatność na stres. Szpinak zmniejsza ryzyko zawałów i zaćmy. Reguluje pracę serca. Udrażnia tętnice. Pomaga w leczeniu zaparć i zapobiega otłuszczeniu wątroby. Reguluje proces odkładania się tłuszczu w organizmie. Przyspiesza metabolizm i pomaga w spalaniu tłuszczu. Szpinak ma właściwości uodparniające – zwiększa odporność organizmu. Wspomaga pamięć i koncentrację. Szpinak zapobiega osteoporozie i obniża poziom złego cholesterolu we krwi.

Przeciwwskazania w jedzeniu szpinaku

Szpinak zawiera kwas szczawiowy, którego duża ilość może odkładać się w nerkach i negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizmu, szczególnie u osób starszych. Jedzenie szpinaku nie jest zalecane osobom cierpiącym na problemy reumatyczne, artretyzm, dnę moczanową, nadkwaśność i problemy z nerkami. 


Więcej na temat zdrowe produkty