Biały cukier
©koosen/Fotolia

Zwiększa ryzyko otyłości i cukrzycy. Uważaj na syrop glukozowo-fruktozowy

Biały cukier
©koosen/Fotolia

Syrop glukozowo-fruktozowy wykorzystywany jest na ogromną skalę w przemyśle spożywczym. Zerknij na skład swojego ulubionego słodkiego jogurtu, napoju, dżemu albo musli. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że substancją nadającą im słodki smak jest syrop glukozowo-fruktozowy. Coraz częściej zastępuje się nim cukier. Jest tańszy w zastosowaniu i dobrze się przechowuje. Niestety jest przy tym szkodliwy dla zdrowia.

Skład syropu glukozowo-fruktozowego a skład cukru

Syrop glukozowo-fruktozowy produkowany jest ze skrobi kukurydzianej. Skrobia w procesie chemicznym przetwarzana jest w gęsty roztwór składający się z glukozy i fruktozy.

 

Cukier na potrzeby przemysłu spożywczego pozyskuje się głównie z buraków cukrowych. Jego podstawowym składnikiem jest sacharoza, związek chemiczny należący do węglowodanów.

Dlaczego cukier jest zastępowany syropem glukozowo-fruktozowym?

Syrop glukozowo-fruktozowy ma postać płynu, dzięki temu łatwiej jest rozcieńczyć jego koncentrat. Sacharozę należy wcześniej rozpuścić. Syrop glukozowo-fruktozowy nie krystalizuje się tak, jak cukier, co wpływa na lepszy wygląd posłodzonych nim produktów. Produkty posłodzone syropem można ponadto przechowywać dłużej niż te zawierające cukier. Przede wszystkim jednak produkcja i przechowywanie syropu glukozowo-fruktozowego są tańsze niż produkcja i przechowywanie cukru. Wszystkie te czynniki wpływają na to, że w ramach oszczędności firmy produkujące żywność i napoje często stosują syrop zamiast cukru.

Szkodliwość syropu glukozowo-fruktozowego

Cukier nazywany jest przez niektórych białą śmiercią. Analogicznie syrop glukozowo-fruktozowy można by nazwać brązową śmiercią, ponieważ spożywanie go powoduje jeszcze większe spustoszenia w organizmie.

 

Choć kaloryczność cukru (sacharozy) i syropu glukozowo-fruktozowego jest porównywalna, sposób, w jaki metabolizowany jest ten drugi oraz jego oddziaływanie na organizm, sprawiają, że może on jeszcze szybciej wywoływać otyłość.

 

Syrop glukozowo-fruktozowy sprawia, że organizm produkuje nadmiar tkanki tłuszczowej i intensywnie otłuszczają są przy tym narządy wewnętrzne. Jest on też przyczyną obniżonej wrażliwości na leptynę, hormon, który odpowiada za uczucie sytości. Sprzyja przez to szybkiemu przybieraniu na wadze i ciągłemu uczuciu głodu nawet od razu po zjedzeniu potrawy zawierającej syrop glukozowo-fruktozowy. Syrop glukozowo-fruktozowy powoduje gwałtowne wahania poziomu glukozy we krwi, zwiększa apetyt, a w dłuższej perspektywie także ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

 

Nie oznacza to, że zwykły cukier jest od glukozy dużo zdrowszy. On także dostarcza pustych kalorii, osłabia kości i zęby, powoduje wahania stężenia glukozy we krwi. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia dorosły, zdrowy człowiek nie powinien dziennie zjadać więcej niż 5 łyżeczek cukru (25 g). Nie chodzi tutaj wyłącznie o cukier w czystej postaci, ale też cukier zjadany wraz z pożywieniem. Taka ilość cukru odpowiada ilości cukru znajdującej się np. w 200 ml słodzonego jogurtu do picia (23 g) i szklance soku jabłkowego. W porównaniu do syropu glukozowo-fruktozowego cukier stanowi jednak „mniejsze zło”.


Przeładuj

"Ślub od pierwszego wejrzenia": Dzień przed ślubem były partner pisał do Agnieszki. Co na to Wojtek?!

zobacz 02:40