Słodkie, wiśniowe mufinki
Image by LifetimeStock.com

Sukraloza, sprzedawana na polskim rynku jako Splenda, jest nawet 600 razy słodsza niż cukier – w związku z tym jest chętnie wykorzystywana jako słodzik, by zaspokoić chęć na sięgniecie po coś słodkiego.

Co to jest sukraloza?

Sukraloza jest słodzikiem, który nadaje słodki smak jedzeniu i napojom, jednocześnie nie dodając kalorii ani węglowodanów. Jest zamiennikiem cukru i innych substancji słodzących podczas programów odchudzających, które łączą racjonalne żywienie i aktywność fizyczną. Sukraloza jest wytwarzana z sacharozy lub białego cukru, jednak końcowy produkt pod względem chemicznym różni się od nich. Słodzik pobudza te same kubki smakowe na języku co cukier, jednak nie dostarcza organizmowi żadnych kalorii, ponieważ nie jest metabolizowany. Sukraloza generalnie nie jest wchłaniana przez organizm, a niewielka ilość, która czasowo pozostaje w organizmie, jest wydalana razem z moczem, nie kumulując się w organizmie.

Czy sukraloza jest szkodliwa?

Sukralozę badano wielokrotnie i bardzo intensywnie na całym świecie. Wyniki świadczą o tym, że słodzik ten jest bezpieczny i nie wywołuje negatywnych skutków nawet u osób, które spożywają jego duże ilości. Nie wykazano także szkodliwych skutków dla kobiet w ciąży ani dzieci. Został dopuszczony do stosowania w ponad 80 krajach.

 

Sukraloza nie wpływa także na wahania poziomu cukru we krwi, w związku z tym mogą go spożywać osoby chorujące na cukrzycę.

 

Jednak... najnowsze badania dr S. Schiffman z Uniwersytetu Stanowego Karoliny Północnej, przeprowadzane na szczurach, przyniosły niepokojące wyniki. Jak się okazuje, przyjmowanie sukralozy:

  • zmniejszało liczbę dobrych bakterii jelitowych, czego konsekwencją było zwiększenie masy ciała,
  • ograniczało wchłanialność leków,
  • uwalniało toksyczne związki (chloropropanole) pod wpływem wysokiej temperatury,
  • zmieniało odpowiedź organizmu na insulinę i poziom cukru we krwi.

Badania były przeprowadzane, jak już wspomniano, na szczurach, jednak to na podstawie ich reakcji dopuszcza się lub nie produkty. Inne badania z 2013 opublikowane w „Endocrinology&Metabolism” zwróciły uwagę na to, że wszelkie zamienniki cukru są powiązane z cukrzycą typu 2, chorobami serca, zespołem metabolicznym i otyłością.

Czym osłodzić życie?

Jeżeli nie jesteś w stanie całkowicie wyeliminować cukru ze swojej diety, pozwól sobie na posłodzenie kawy czy herbaty i nie obwiniaj się, jeśli zjesz coś słodkiego. Na tyle, ile to możliwe, spróbuj słodzić potrawy bardziej naturalnymi zamiennikami, np. miodem czy stewią. Pamiętaj też, że sukraloza, niezależnie od tego, jakie będą ostateczne wyniki badań, nie jest produktem naturalnym.

 

Więcej na temat składniki odżywcze