Różne rodzaje ryżu
© gitusik/Fotolia.com

Ryż jest źródłem węglowodanów złożonych i wielu składników odżywczych

Różne rodzaje ryżu
© gitusik/Fotolia.com

Ryż jest nie tylko źródłem węglowodanów dostarczających energii, ale również błonnika, który korzystnie wpływa na proces trawienia i odchudzania. Pozwala utrzymać wysoki poziom energii lub zregenerować ją po wysiłku fizycznym.

Składniki odżywcze ryżu

Ilość witamin i minerałów zawartych w ryżu uzależniona jest od jego rodzaju. Ryż jest m.in. źródłem błonnika niezbędnego do utrzymania prawidłowej pracy jelit, zawiera również magnez, który usprawnia pracę układu sercowo-naczyniowego oraz nerwowego. Potas zawarty w ryżu pomaga w regulacji ciśnienia krwi a witamina E, dzięki swoim antyoksydacyjnym właściwościom, sprzyja utrzymaniu młodości.

 

Kaloryczność i składniki odżywcze wybranych rodzajów ryżu (w 100 gramach)

Ryż biały. Najbardziej uniwersalny rodzaj ryżu. Jego ziarna są oczyszczone w procesie produkcji, dlatego zawiera najmniej składników odżywczych, ale jest za to lekkostrawny.

  • Kcal: 365
  • Białko: 7,15 g
  • Węglowodany: 79,95 g
  • Błonnik: 1,3 g
  • Witamina E: 0,11 mg
  • Witamina B3: 1,600 mg
  • Kwas foliowy: 8 µg
  • Wapń: 28 mg
  • Żelazo: 0,80 mg
  • Magnez: 25 mg
  • Fosfor: 115 mg
  • Potas: 115 mg

 

Ryż brązowy. W przeciwieństwie do białego ryżu, ten brązowy jest nieoczyszczony. Zawiera zdecydowanie więcej błonnika i ma niższy indeks glikemiczny.

  • Kcal: 370
  • Białko: 7,94 g
  • Węglowodany: 77,24 g
  • Błonnik: 3,5 g
  • Witamina E: 0,59 mg
  • Witamina B3: 5,091 mg
  • Kwas foliowy: 20 µg
  • Wapń: 23 mg
  • Żelazo: 1,47 mg
  • Magnez: 143 mg
  • Fosfor: 333 mg
  • Potas: 223 mg

 

Ryż parboiled. Poddawany termicznej obróbce przy działaniu pary wodnej. Niejako pośredni rodzaj ryżu pomiędzy białym a brązowym.

  • Kcal: 374
  • Białko: 7,51 g
  • Węglowodany: 80,89 g
  • Błonnik: 1,8 g
  • Witamina E: 2,44 mg
  • Witamina B3: 5,048 mg
  • Kwas foliowy: 8 µg
  • Wapń: 71 mg
  • Żelazo: 0,74 mg
  • Magnez: 27 mg
  • Fosfor: 153 mg
  • Potas: 174 mg

 

Ryż dziki. Bogaty w witaminy i minerały jest również źródłem cennych antyoksydantów. Ma intensywny smak i aromat.

  • Kcal: 357
  • Białko: 14,73 g
  • Węglowodany: 74,90 g
  • Błonnik: 6,2 g
  • Witamina E: 0,82 mg
  • Witamina B3: 6,733 mg
  • Kwas foliowy: 95 µg
  • Wapń: 21 mg
  • Żelazo: 1,96 mg
  • Magnez: 177 mg
  • Fosfor: 433 mg
  • Potas: 427 mg

 

Żadna z odmian ryżu nie zawiera glutenu, dlatego ryż świetnie sprawdzi się również w diecie osób cierpiących na celiakię.


Przeładuj

Jak Ania z "Hotelu Paradise" wspomina związek z Tindera? Zdradziła również, jaki ma typ mężczyzny

zobacz 02:11