Aerobik w wodzie
© Robert Kneschke/Fotolia.com

Ruch i modyfikacja diety to proste sposoby na wzmocnienie stawów

Aerobik w wodzie
© Robert Kneschke/Fotolia.com

Rozciąganie to jedna z najlepszych metod na wzmocnienie stawów. Zalecane są także ćwiczenia aerobowe i pływanie. Bardzo pomocna jest dieta bogata w warzywa, owoce i ryby. Lepiej też odstawić alkohol i zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczów zwierzęcych.

Aktywność fizyczna na wzmocnienie stawów

Wzmocnienie stawów polega na uelastycznieniu ścięgien i więzadeł, a także na rozbudowie i zwiększeniu siły mięśni wokół stawów, a tym samym ich stabilności. Ruch zalecany w tym celu nie polega na forsowaniu się, ale na stopniowym zwiększaniu wysiłku. Bardzo dobre dla stawów jest rozciąganie. Żeby nie obciążać nadmiernie stawów i jednocześnie je wzmacniać, warto chodzić na pływalnię. Zajęcia na basenie – czy to wodny aerobik, czy pływanie – pomogą się również zrelaksować. Dobrze na stan stawów działa też jazda na rowerze. Obciążenie powinno być niewielkie.

Dieta wzmacniająca stawy

Nieprawdą jest, że jedzenie dużej ilości galarety i żelatyny w ogóle znacząco wpływa na stawy. Choć naturalnie jest to źródło aminokwasów, czyli budulca stawów. Wzmocnienie stawów poprzez jedzenie polega na zmniejszeniu wagi i tym samym obciążenia na stawy, a także na zapobieganiu ich zwyrodnieniom. Pomocne są w tej dziedzinie szczególnie owoce i warzywa, które zawierają witaminy i pierwiastki pomagające zachować dobry stan organizmu. Podobnie działają produkty pełnoziarniste oraz ryby i niektóre zioła. Dla lepszego efektu warto wykluczyć z codziennej diety bądź ograniczyć spożywanie alkoholu, kofeiny oraz tego, co powoduje tycie, m.in. słodyczy i mięsa.

 

Przeładuj

Anna Mucha w półfinale "Czaru Par"! "Małżeństwo to jest obóz przetrwania"

zobacz 00:30