Oliwki
Pixabay/Pixel1/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Oliwki – podstawa najzdrowszej diety świata

Oliwki
Pixabay/Pixel1/CC0 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

Oliwki są nieodłącznym elementem kuchni śródziemnomorskiej, która należy do najzdrowszych na świecie. Wielu tradycyjnych greckich dań nie można zaserwować bez dodatku oliwek lub oliwy z oliwek. Także i prawdziwej włoskiej pizzy nie podaje się wcale z ketchupem, a z oliwą. Na sekret oliwek składa się aż 7 właściwości, których razem próżno by szukać w jakimkolwiek innym naturalnym produkcie.

Oliwki warto jeść, ponieważ:
 

1. Zawierają duże ilości antyoksydantów, w tym kwasu oleinowego, który zmniejsza aktywność genu odpowiadającego za występowanie raka piersi. Antyoksydanty, oprócz tego, że zapobiegają chorobom nowotworowym, chronią serce i naczynia krwionośne – zmniejszają więc ryzyko chorób układu krążenia.

 

2. Oliwki obniżają poziom złego cholesterolu odpowiedzialnego m.in. za powstawanie miażdżycy. Zawarte w nich sterole hamują wchłanianie jelitowe LDL. Badania wykazały, że wprowadzenie do diety oliwy z oliwek zamiast tłuszczów i olejów roślinnych może zmniejszyć ilość złego cholesterolu we krwi aż o 20%.

 

3. Wspomagają odchudzanie – są niskokaloryczne (100 g oliwek to tylko 125 kcal), lekkostrawne i zawierają błonnik, który pozytywnie wpływa na przemianę materii. Dodatkowo oliwki wspomagają metabolizm poprzez stymulowanie wątroby do wydzielania kwasów żółciowych, za co odpowiadają obecne w oliwkach alkohole trójterpenowe. Dzięki temu wątroba szybciej oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii. Poza tym ważną właściwością oliwek jest ich zdolność do powodowania uczucia sytości. Eliminują więc zachcianki, także na słodycze. Brak apetytu na słodycze sprawia, że poziom cukru we krwi spada, ale jeszcze bardziej ten proces wzmaga obecność w oliwkach jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.

 

4. Znajduje się w nich prowitamina A, czyli witamina młodości, która rzeczywiście odmładza, bo ma świetny wpływ na stan włosów, skóry i paznokci, a także na ostrość widzenia. Poza tym zawierają witaminy B, C, E, które są niezbędne w walce z wolnymi rodnikami. Ponoć zjadanie codziennie 7 oliwek może zapewnić długowieczność.

 

5. Zjadamy je w formie kiszonej – świeże, zerwane prosto z drzewa, nie nadają się do jedzenia ze względu na gorzki smak. Oliwki kupowane przez nas w zalewie mają zatem wszelkie zalety wspólne wszystkim kiszonkom. Przede wszystkim są naturalnymi probiotykami – jako źródło kwasu mlekowego powstałego w czasie fermentacji oczyszczają organizm i wzmacniają jego układ odpornościowy. Poza tym, również dzięki zawartości kwasu mlekowego, regulują florę bakteryjną w jelitach i biorą udział w syntetyzowaniu witaminy K oraz niektórych witamin z grupy B.


6. Działają kojąco na układ nerwowy. Zawierają fosfolipidy, które są podstawowym składnikiem błon komórkowych, zwłaszcza błon komórek nerwowych oraz miedź, chroniącą włókna nerwowe i działającą przeciwbólowo. Nacieranie ciała oliwą pomaga redukować stres, a regularne jedzenie oliwek zapobiega migrenom.


7. Są naturalnym afrodyzjakiem – w ich składzie znajdują się estrony, czyli żeńskie hormony płciowe. Wzrost ilości estronów w organizmie kobiety zwiększa jej popęd seksualny. Oliwki zapisały się w mitologii i sztuce narodów śródziemnomorskich jako symbol młodości i płodności.

 

Oprócz tego, że oliwki wywierają niebagatelny wpływ na zdrowie i kondycję organizmu, stanowią wszechstronny dodatek do potraw. Pizze, makarony, sosy, sałatki, a także wszelkie dania mięsne zyskują bardzo wiele po dodaniu do nich tego śródziemnomorskiego przysmaku – zarówno w odmianie zielonej, jak i czarnej. Można je jeść także w formie przekąsek nadziewanych serem, czosnkiem, migdałami, papryką czy anchois bądź pod postacią popularnej prowansalskiej pasty do pieczywa – tapenady.

 

Przeładuj

Roksana Węgiel robi sobie przerwę w karierze? Gwiazda jasno stawia sprawę!

zobacz 00:25