Źródła magnezu
© ratmaner/Fotolia.com

Na niedobór magnezu pomoże dieta i leki. Uzupełniając magnez pamiętaj o potasie!

Źródła magnezu
© ratmaner/Fotolia.com

Przyczyną niskiego poziomu magnezu w organizmie jest najczęściej dieta uboga w makroelementy, stresujący tryb życia i stosowanie używek. Stężenie magnezu w organizmie jest ściśle powiązane z zawartością potasu, dlatego niedobór magnezu i potasu niemal zawsze występują razem.

 

Magnez wpływa na pracę układu nerwowego, polepsza pracę szarych komórek i wzmacnia mięśnie.

Jak uzupełnić niedobór magnezu w organizmie

Skutki niedoboru magnezu mogą być dotkliwe dla całego organizmu, zwłaszcza dla pracy mózgu, serca i mięśni, dlatego warto dbać o jego regularne uzupełnianie. Naturalnym źródłem magnezu są produkty zbożowe, zwłaszcza kasza gryczana, kasza jęczmienna i ciemne pieczywo. Dużo jest go także w orzechach, warzywach strączkowych, kakao, czekoladzie i owocach morza. Magnez występuje też w rybach, szpinaku, bananach i żółtym serze. Źródłem magnezu jest także woda mineralna, a nawet woda z kranu, pod warunkiem, że jest „twarda” czyli o dużym stężeniu kationów wapnia.

 

Z jedzenia jesteśmy w stanie przyswoić jedynie 30-40% magnezu. Dlatego zaleca się dodatkowo suplementować niedobory magnezu środkami dostępnymi w aptece bez recepty.

Przyczyny niedoboru magnezu

Na niedobór magnezu szczególnie narażeni są studenci i osoby pracujące umysłowo, sportowcy, kobiety w ciąży i karmiące piersią oraz osoby żyjące w długotrwałym stresie.

 

Najczęstsze przyczyny niedoboru magnezu to:

  • Niska zawartość magnezu w wodzie i glebie,
  • Dieta bogata w składniki ograniczające wchłanianie magnezu, takie jak tłuszcze i fosforany,
  • Restrykcyjne diety odchudzające,
  • Długotrwały stres,
  • Nadużywanie alkoholu, kawy i herbaty,
  • Stosowanie leków zmniejszających wchłanianie magnezu, na przykład leki moczopędne, środki przeczyszczające, tabletki antykoncepcyjne, środki uspokajające, niektóre antybiotyki,
  • Jedzenie przetworzonych produktów spożywczych lub gotowanych warzyw i owoców, które w trakcie obróbki tracą większość makroelementów,
  • Choroby, takie jak cukrzyca i zespół wadliwego wchłaniania.

Objawy niedoboru magnezu

Objawy niedoboru magnezu często nie są typowe i mogą być mylone z innymi chorobami i zaburzeniami.

 

Należą do nich:

  • Skurcze mięśniowe, zwłaszcza w łydkach,
  • Nadpobudliwość, drażliwość, zmiany nastrojów,
  • Zmęczenie fizyczne i psychiczne,
  • Osłabienie mięśniowe,
  • Zmniejszona odporność na infekcje,
  • Drganie powiek,
  • Łamliwość paznokci i włosów,
  • Objawy skórne: nadmierna suchość i swędzenie,
  • Częste bóle głowy,
  • Nadciśnienie,
  • Próchnica zębów,
  • Kolki typu spastycznego (kurczowego),
  • Zaburzenia snu, koszmary senne,
  • Wrażliwość na zmiany pogody i temperatury,

Niedobór magnezu u dzieci powoduje trudności z koncentracją.


  • Hiperpotasemia to najczęściej wynik przedawkowania leków i suplementów bogatych w ten pierwiastek. Dowiedz się, czym skutkuje nadmiar potasu w organizmie.
  • Witaminy i mikroelementy to niezbędny składnik dobrze zbilansowanej diety. Sprawdź, jaka jest rola potasu w organizmie.
  • Puchną ci nogi i dużo się pocisz, może to skutek niedoboru potasu. Poznaj objawy niedoboru i nadmiaru tego pierwiastka. 

Przeładuj

Lewandowska, Sienkiewicz, Boruc... Te gwiazdy pokazały swoje brzuchy szybko po porodzie!

zobacz 02:18