Kobieta i jedzenie
© Tijana/Fotolia.com

Eksperci do spraw żywienia i zdrowia przeanalizowali pod względem wartości odżywczych, bezpieczeństwa, skuteczności utraty wagi oraz prozdrowotnych właściwości 35 diet.

 

Na łamach czasopisma U.S. News and World Report (zobacz ranking http://health.usnews.com/best-diet) określili podium najlepszych diet. Najskuteczniejsze diety łączy to, że polecają produkty naturalne i jak najmniej przetworzone, ograniczenie soli i cukru oraz nasyconych kwasów tłuszczowych.

Miejsce pierwsze: Dieta DASH

Dieta DASH opracowana została przez ekspertów z amerykańskiego Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego. Założenia diety są dość proste: im mniej wysokoprzetworzonych produktów i soli w codziennym żywieniu, tym lepiej. Można sięgać m.in. po produkty zbożowe, przetwory mleczne i oczywiście obowiązkowo po warzywa i owoce. Dieta DASH przewiduje jedzenie trzech głównych posiłków i czterech przekąsek. Oprócz tego, że dieta ta pozwala zgubić zbędne kilogramy, to wpływa regulująco na ciśnienie krwi i obniża poziom stężenia złego cholesterolu we krwi.

Miejsce drugie: Dieta TLC

Dietę TLC również opracowali amerykańscy specjaliści, tym razem z Narodowego Instytutu Zdrowia. Podobnie jak w diecie DASH efektem zmiany nawyków żywieniowych zgodnie z zaleceniami diety TLC będzie obniżenie poziomu cholesterolu oraz unormowanie wagi ciała. Produkty wskazane w diecie TLC to również warzywa i owoce, ziarna zbóż, produkty mleczne oraz ryby i drób. Pięć lub sześć posiłków dziennie powinno dostarczać energii według indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego. Z diety wyklucza się lub znacznie ogranicza wysokoprzetworzone produkty, zawierające nasycone kwasy tłuszczowe, tłuszcze trans i sól. Dieta ta nazywana jest terapią zmiany stylu życia.

Miejsce trzecie: Dieta Kliniki Mayo

Dieta Kliniki Mayo zakłada dwa etapy. Pierwszy etap redukcji ma za zadanie zrzucenie zbędnych kilogramów, drugi etap – stałe utrwalenie efektów. W porównaniu z dwiema poprzednimi dietami, Dieta Kliniki Mayo opracowana została szczególnie z myślą o osobach z nadwagą, gdyż właśnie m.in. leczeniem nadwagi i otyłości zajmuje się ta klinika. Pierwszy etap zakłada zjadanie m.in. dużej ilości jajek i właściwe nawadnianie organizmu. Drugi etap wiąże się tak jak w pozostałych dietach z wprowadzeniem na stałe zdrowych nawyków żywieniowych, czyli z jedzeniem pełnowartościowych produktów, warzyw i owoców, poświęcaniem należytej uwagi zdrowemu i wartościowemu śniadaniu, przyjmowaniem zdrowych tłuszczów i codzienną aktywnością fizyczną.

 

Wspólny dla wszystkich tych diet jest nacisk na stałą zmianę nawyków żywieniowych, a nie promocja jednorazowych szybkich sposobów odchudzających. Dzięki temu można poprawić funkcjonowanie organizmu i zapobiec efektowi jojo.