Suplementy w tabletkach
© Jamrooferpix/Fotolia.com

L-arginina to naturalna substancja, która występuje w ludzkim organizmie, ale wraz z wiekiem jest produkowana w coraz mniejszej ilości. Przyspiesza regenerację tkanek i działa antyoksydacyjnie.

 

L-arganina kojarzy się przede wszystkim jako suplement dla sportowców na zwiększenie wydolności organizmu, jednak coraz częściej mówi się o jej pozytywnym działaniu na potencję i erekcję. Przede wszystkim jest jednak stosowana jako lek, a raczej substancja, która przyspiesza regenerację podczas rekonwalescencji.

Działanie l-argininy

L-arginina wywołuje rozszerzenie naczyń krwionośnych w tkance mięśniowej, dzięki czemu ta może być bardziej odżywiona, wolniej się męczy i szybciej regeneruje. Przyspiesza także gojenie kości i innych tkanek. Oprócz tego wykazuje działanie antyoksydacyjne, czyli opóźnia proces starzenia się organizmu i ochrania układ nerwowy. Poza tym sprzyja oczyszczaniu organizmu i reguluje poziom insuliny. U osób, które cierpią na nadciśnienie, pomaga je obniżyć. Łagodzi także objawy miażdżycowe. Ponadto l-arginina bywa stosowana jako lek przeciwbólowy (link: https://journals.viamedica.pl/acta_angiologica/article/viewFile/9854/8422https://journals.viamedica.pl/acta_angiologica/article/viewFile/9854/8422), szczególnie w przypadku chronicznego bólu, jak np. przy chromaniu przestankowym czyli dolegliwości bólu nóg w wyniku niedokrwienia.

Kto powinien stosować l-argininę

Większość osób nie musi przyjmować argininy w postaci suplementacji, ponieważ organizm sam ją syntezuje dzięki diecie. Są jednak przypadki, kiedy dodatkowe przyjmowanie l-argininy w postaci specjalnych preparatów jest jak najbardziej wskazane.

Należą do nich:

  • nieprawidłowa praca jelita cienkiego;
  • różnego rodzaju stany zapalne;
  • choroby, które skutkują ogólnym wyniszczeniem organizmu.

L-argininę podaje się także wcześniakom. Często stosowana jest przez sportowców, ponieważ zwiększa wydolność organizmu i przyspiesza regenerację po treningu.

Dawkowanie l-argininy

Przyjmuje się, że najlepsze efekty osiąga się, gdy dokonuje się suplementacji tuż przed treningiem lub przed snem. Bezpieczna dawka l-argininy wynosi do 20 g w ciągu doby. Aminokwas przyjmuje się również z jedzenia i szacuje się, że ilość dostarczona z diety zaspokaja dzienne zapotrzebowanie. Dlatego też nie można przesadzać z ilością l-argininy w suplementacji i należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta.

Gdzie występuje l-arginina

L-arginina w naturalnej postaci występuje w produktach, które zawierają białko, czyli m.in.:

  • przetworach mlecznych – mleko, jogurty, sery twarogowe;
  • mięsie – drobiu, wieprzowinie, wołowinie, rybach;
  • niektórych roślinach – soi, soczewicy, migdałach.

Skutki uboczne l-argininy

Skutki uboczne suplementacji l-argininą zwykle są związane z nieprawidłowym jej przyjmowaniem.

Do najczęstszych objawów nieodpowiedniego dobrania substancji należą:

  • problemy z układem trawiennym – zwiększa kwasowość w żołądku;
  • wzrost ciśnienia;
  • osłabienie mięśnia sercowego i zwiększenie ryzyka zawału;
  • obniżenie odporności na infekcje;
  • osłabienie nerek;
  • suchość skóry.

Dlatego też nie powinno się przyjmować l-argininy bez konsultacji z lekarzem, szczególnie jeżeli suplementacja ma być w bardzo dużej dawce.

 

Więcej na temat suplementy diety