Zielone warzywa
© Olivier Tabary/Fotolia.com

Układ nerwowy dziecka zaczyna kształtować się już w pierwszych tygodniach od zapłodnienia. W pierwszym trymestrze zaczynają wykształcać się również narządy wewnętrzne. Dlatego tak ważne jest, by kobieta przyjmowała kwas foliowy przed ciążą i w jej trakcie. Odpowiada on za prawidłowy rozwój płodu.

Kwas foliowy „profilaktycznie” przed ciążą

Przyjmowanie kwasu foliowego w formie suplementu diety jest wskazane, gdy planuje się zajście w ciążę. Kwas foliowy przed ciążą sprawia, że już od pierwszych tygodni płód ma o wiele większe szanse na prawidłowy rozwój. Natomiast gdy ciąża jest nieplanowana, należy zacząć brać kwas foliowy natychmiast po zorientowaniu się w sytuacji. Zaleca się, by wszystkie kobiety w wieku rozrodczym prowadzące aktywne życie seksualne przyjmowały kwas foliowy „profilaktycznie”. Odpowiednio wysoki poziom witaminy B9, czyli kwasu foliowego, w momencie zapłodnienia sprawi, że płód będzie mógł prawidłowo się rozwinąć. Tym bardziej, że kwas foliowy odpowiada za rozwój układu nerwowego i uczestniczy w kształtowaniu narządów wewnętrznych. Niedobór witaminy B9 może grozić wadami cewy nerwowej, z której wykształci się układ nerwowy dziecka. Niedobór kwasu foliowego przyczynia się też do anemii u ciężarnych.

Kwas foliowy w ciąży dla prawidłowego rozwoju płodu

Kwas foliowy w ciąży jest bardzo ważny zwłaszcza w pierwszych tygodniach, gdy wykształcają się narządy wewnętrzne i zawiązek układu nerwowego płodu. Niedobór kwasu foliowego może powodować u płodu wady w rozwoju układu nerwowego, tkanek oraz narządów, bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa, przepuklinę oponową lub oponowo-rdzeniową.

 

Zbyt mała ilość kwasu foliowego niesie również ryzyko poronienia i wystąpienia anemii u ciężarnej.

Dieta bogata w kwas foliowy

Najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednie zbilansowanie diety, ale często konieczne jest też przyjmowanie suplementu diety czy leku zawierającego kwas foliowy.

 

Produkty bogate w witaminę B9, czyli kwas foliowy, to m.in.: soja, szpinak, brokuły, szparagi, bób, pomarańcze, otręby pszenne i jaja. Bardzo dużo kwasu foliowego zawiera wątróbka kurza, ale podczas ciąży należy ograniczyć jej spożywanie. Zawiera zagrażające rozwojowi płodu ilości witaminy A, a także mogą kumulować się w niej metale ciężkie i toksyny. Kwas foliowy jest nietrwały, nie zachowuje się w produktach długo gotowanych, w wysokiej temperaturze i gdy są długo przechowywane.