kasza gryczana
Flickr/Ervins Strauhmanis/CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Kotlety gryczane są smaczne i zdrowe. Można je podać z sosem grzybowym lub z warzywami, na przykład z kiszonym ogórkiem lub burakami, wtedy będą stanowić pełnowartościowy posiłek. To element jadłospisu nie tylko wegetarian, ale i osób z nietolerancją glutenu. Przygotowanie kotletów gryczanych jest proste i nie kosztuje wiele. Składniki potrzebne do ich zrobienia lub ich zamienniki zazwyczaj masz w lodówce (parmezan możesz zastąpić żółtym serem lub bułką tartą).

 

Kasza gryczana nie jest zbożem. To owoc rośliny o pachnących kwiatach w kolorach białym i różowym. Najwięcej upraw gryki znajduje się na Lubelszczyźnie. Kwitnie w miesiącach letnich – w lipcu i sierpniu. Kasza gryczana to bogate źródło białka, które jest lepiej przyswajalne niż białko zbóż. W sklepach można znaleźć kaszę niepaloną i paloną, która jest ciemniejsza i ma bardziej wyrazisty smak, ale jest mniej wartościowa. Wynika to z tego, że w procesie palenia część witamin ginie.

 

Potrzebujesz:

  • garnka,
  •  miski,
  • patelni.

 

Składniki:

  • woreczek kaszy gryczanej lub około 100 g kaszy z opakowania,
  • 1 kostka bulionu warzywnego,
  • 1 jajko,
  • 1 cebula,
  • 5 łyżek startego na tarce parmezanu,
  • olej do smażenia,
  • około 200 ml wody,
  • sól i pieprz do smaku
  • 2 łyżki posiekanego koperku.

 

Sposób przygotowania:

  • Kaszę przelej zimną wodą i odsącz z jej nadmiaru.
  • Zagotuj wodę z kostką bulionu warzywnego. Wody powinno być 2 razy więcej niż kaszy. Do wrzątku włóż woreczek z kaszą i gotuj przez około 15-20 minut. Po tym czasie odsącz kaszę.
  • Kaszę przesyp do miski i poczekaj, aż wystygnie.
  • Pokrojoną w kostkę cebulę podsmaż na oleju.
  • Do ostudzonej kaszy dodaj parmezan, surowe jajko, cebulę oraz przyprawy. Wszystko wymieszaj.
  • Na patelni rozgrzej olej. Uformowane za pomocą łyżki kotlety piecz partiami po 3-4 sztuki jednocześnie.
  • Smaż z dwóch stron do momentu, gdy będą miały złoty kolor.
  • Upieczone placki ułóż na talerzu i posyp koperkiem.

Smacznego!


Więcej na temat przepisy obiady