Kiełbasa
© Printemps/Fotolia.com

Czy kiełbasa jest zdrowa?

Kiełbasa
© Printemps/Fotolia.com

Im więcej mięsa zawiera kiełbasa, tym większa ilość zdrowego białka. W kiełbasie jest minimum 75% mięsa.

 

Kiełbasa to jedna z kulinarnych wizytówek Polski. Zakup dobrej jakościowo, apetycznie wyglądającej i zawierającej dużo mięsa kiełbasy to jednak obecnie kwestia szczęścia.

Co znajdziemy w kiełbasie?

Mięso na kiełbasę pekluje się przez 2 doby, następnie rozdrabnia, przyprawia i wypełnia się nim jelito albo sztuczną osłonkę. W wyniku wędzenia i podsuszania wyrobu uzyskuje się kiełbasę parzoną. W procesie samego wędzenia otrzymujemy kiełbasę surową, a w wyniku pieczenia podczas wędzenia (nie na ogniu) – pieczoną. Kiełbasa określana mianem wieprzowej musi zawierać co najmniej 75% wsadu mięsa ze świni. Im więcej mięsa, tym większa zawartość w kiełbasie białka, które buduje mięśnie. Najwięcej białka znajdziemy w kiełbasie krakowskiej (25 gramów na 100 gramów produktu), drobiowej (23 g), kabanosach wieprzowych (20 g), kiełbasie wołowej (18 g) czy salami wieprzowym (17 g). Do jelit wkłada się także obniżające jakość kiełbas i ich walory smakowe mięso oddzielane mechanicznie od kości, fosforany czy karagen.

Kiełbasa: kalorie zawarte w mięsie

Najwięcej kalorii oraz tłuszczu zawierają wyroby z wieprzowiny, zwłaszcza kabanosy (w 100 gramach 485 kcal i 35 gramów tłuszczu) i salami (470 kcal i 44 g tłuszczu). Powinny na nie uważać osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu. Najbezpieczniejsze są wędliny i kiełbasy drobiowe, w których 100 gramach zawarte jest jedynie 200 kalorii i 10 gramów tłuszczu.

Negatywne skutki jedzenia czerwonego mięsa

Naukowcy z Harvardu przeanalizowali dane ponad 121 tysięcy Amerykanów i sprawdzili ich przyzwyczajenia dietetyczne. Dowiedli, że codzienne jedzenie czerwonego mięsa znacząco podnosi ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu chorób serca i raka (badania na http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1134845). Wystarczy jedna porcja nieprzetworzonego mięsa (steki, mięso wieprzowe, kotlety do hamburgerów) dziennie, aby podwyższyć ryzyko zgonu na nowotwór o 18%, a z powodu chorób sercowo-naczyniowych o 13%. Porcja mięsa przetworzonego (kiełbasa, bekon, kiełbaski do hot dogów) podnosi to ryzyko odpowiednio do 16% (rak) i 21% (choroby serca), czyli jeszcze bardziej zwiększa ryzyko chorób serca.

Jak wzmocnić zdrowie, nie rezygnując z jedzenia mięsa?

Nie ma potrzeby całkowitego wyeliminowania z jadłospisu kiełbasy, boczku czy kotletów. Zalecany jest jednak umiar, ich właściwe sposoby przetwarzania (chociażby grillowanie) oraz częściowe zastępowanie czerwonego mięsa alternatywnymi składnikami diety, które zapewniają organizmowi zdrowe białko. Ryzyko przedwczesnej śmierci obniżają drób, ryby, orzechy, produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, przetwory mleczne o niskiej zawartości tłuszczu.

 

Więcej na temat składniki odżywcze
Przeładuj

Jak Ania z "Hotelu Paradise" wspomina związek z Tindera? Zdradziła również, jaki ma typ mężczyzny

zobacz 02:11