Suplementy
© itakdalee/Fotolia.com

Kazeina – buduje mięśnie podczas snu, ale nie jest zalecana dla osób ze skazą białkową

Suplementy
© itakdalee/Fotolia.com

Kazeina to popularna odżywka białkowa, która wydłuża czas wchłaniania aminokwasów. Dzięki temu wspomaga rozwój mięśni nawet podczas snu. Jednak przekraczanie zalecanej dawki może wywołać nieprzyjemne skutki uboczne.

 

Wśród osób przyjmujących odżywki białkowe panuje opinia, że kazeina jest najskuteczniejsza. Jednocześnie jest produktem naturalnym, a co za tym idzie – stosunkowo bezpiecznym, gdy przyjmowany jest w sugerowanych dawkach.

Działanie kazeiny

Przyjęta kazeina po dotarciu do żołądka pod wpływem działania kwasów ścina się, tworząc śluzowaty zakrzep. Jest on trawiony bardzo wolno, w związku z tym przez dłuższy czas są uwalniane i wchłaniane aminokwasy, budujące i regenerujące mięśnie. Z tego względu kazeinę przyjmuje się albo na noc (i dlatego nazywana jest białkiem na noc), albo w ciągu dnia, gdy wiadomo, że przez dłuższy czas nie będzie się nic jadło. Nie stosuje się jej natomiast bezpośrednio przed treningiem. Przyjmowanie białka w postaci kazeiny lub serwatki pozwala także na szybszą utratę tkanki tłuszczowej – warunkiem są jednak systematyczne ćwiczenia. Dzięki suplementacji można spalić więcej kalorii i szybciej schudnąć. Dawkowanie kazeiny jest uzależnione od obciążeń treningowych oraz wagi – na jeden kilogram powinno przyjmować się 0,8-2,2 g kazeiny, ale nie więcej niż 30 g jednorazowo.

Skutki uboczne kazeiny

Kazeina przyjmowana według zaleceń producenta nie powinna wywołać niepożądanych objawów, choć nie można ich wykluczyć. Z pewnością skutki uboczne pojawią się, gdy kazeina jest podawana w większych dawkach, niż jest to sugerowane na opakowaniu.

Jednorazowo nie powinno przyjmować się więcej niż 30 g kazeiny, przedawkowanie może wywołać:

  • wzdęcia i bóle brzucha;
  • zaburzenia trawienia;
  • biegunki;
  • wymioty.

Uczulenie na kazeinę

Nie każdy może przyjmować kazeinę, ponieważ może być alergenem. Powinny się jej wystrzegać osoby, które są uczulone na mleko, czyli cierpiące na skazę białkową. Co istotne, kazeina występuje nie tylko w mleku krowim, ale także kozim i owczym. Osoby, które cechuje nadwrażliwość na mleczne produkty oraz mające ciągłe problemy z niestrawnością powinny zachować ostrożność i bacznie obserwować reakcje organizmu na kazeinę. Jeśli pojawią się niepożądane objawy, należy odstawić suplement.

Jaką kazeinę wybrać?

Jak się okazuje – kazeina kazeinie nierówna. Na rynku dostępne są różne suplementy pod tą nazwą, jednak ich skład nie jest jednakowy. Dlatego też decydując się na kupno tego białka, trzeba dokładnie przestudiować etykietę i sprawdzić, ile i jakich substancji dodano do suplementu. Kazeina powinna być na szczycie listy, co oznacza, że jest dominującym składnikiem. Najlepiej, gdy skład jest bardzo krótki, ponieważ często znajdują się w nim zupełnie zbędne składniki.

 

Najsilniejsze działanie ma kazeina micelarna, natomiast najmniejsze – kazeinian wapnia (na opakowaniach nazywany po prostu kazeinianem).

 

Więcej na temat suplementy diety
Przeładuj

Dlaczego Michał Gała odszedł z Teamu X? Skomentował też "ucieczkę" Lexy Chaplin!

zobacz 03:47